برج علی آباد کشمر در خراسان رضوی یکی از بناهای تاریخی سدهٔ ۸ ه‍. ق است که در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اين بناي با شكوه که یادگاری از دوره كيانيان و اشكانيان بوده و به آتشكده زرتشت نيز معروف است، در 12 كيلومتري شمال شرق بردسكن قرار دارد.
برج علی آباد کشمر 18 متر ارتفاع دارد و محيط خارجي آن 42 متر و محيط داخلي آن نیز 21 متر است. نماي خارجي بنا آجري و داراي پوششي مخروطي شكل است.


اين بنا علاوه بر سقف مخروطي خارجي، داراي سقفي گنبدي به شكل عرق‌چين در داخل است و اين دو گنبد از بخش مياني به هم متصل بوده و در مركز اين پوشش‌ها دو روزنه به منظور تامين روشنايي و تخليه هوا تعبيه شده است، پوشش دوم بسيار بلندتر از پوشش اول است و ارتفاع آن از پنج متر بيشتر است.

بر اساس این گزارش، برج علی آباد کشمر حدود 50 پلكان دارد، بدنه آن داراي دو قسمت است كه قسمت پايين 12 ضلعي بوده و پايه بنا را تشكيل مي‌دهد. قسمت بالايي پايه بدنه اصلي داراي 48 ترك به شكل نيم ستون است. همچنين 12 قاب آجري به اشكال لوزي در آن تعبيه شده است.

این بنا بر فراز بقایا و آواره‌های قلعه کهن بنام کوشک بنیان شده‌است و قدمت این منطقه به دوره کیانیان و اشکانیان می‌رسد. اعتقاد بر این است که این برج یک مقبره بوده‌است. به همین خاطر به مقبره کشمر نیز معروف شده‌است. اما دقیقا مشخص نیست که مقبره ی چه شخصیتی بوده است.

محققین با مطالعاتی که روی این مناره انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که لحظه تحویل سال شمسی را از روی این برج در محل یکی از طاقچه‌های آن با استفاده از نور خورشید تعیین می‌کرده‌اند. این برج به هر منظوری که ساخته شده است متصل کننده ی مرکز ایران به نیشابور بوده است و مسافران زیادی در گذر از این منطقه از آن دیدن کرده‌اند.

بازسازی مناره

این بنا قبلاً بارها ترمیم شده ولی در ترمیم آن مصالح امروزی مثل سیمان استفاده شده‌است.

فرح دیبا همسر محمد رضا شاه که به آثار ملی اهمیت زیادی می‌داد در سفری که به این منطقه داشته ‌است دیداری نیز از روستای کشمر و این برج به عمل آورده‌است. به دستور وی خانه‌های اطراف این برج را خریداری کرده‌اند و مقرر شده بود که تمامی این خانه‌ها خراب شده و اطراف برج پاکسازی شود ولی از آن پس دیگری اقدامی در این خصوص صورت نگرفته‌و فقط یک محوطه نه چندان مناسب بدان افزوده شده ‌است. عدم حمایت و توجه به آن، باعث شده است که کاشی کاری‌های اطراف آن که تا چند سال پیش سالم بوده است امروز از بین برود.

انتهای پیام//س


برچسب ها: برج ، علی آباد ، کشمر ، بردسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.