مردم کدام کشورها بیشتر تلویزیون می‌بینند؟، مراقب ایمیل‌های برنده شدن در بخت آزمایی باشید، اختلال در ۵ مرکز مخابراتی از فردا، استفاده از کیف الکترونیکی برای تراکنش پول خرد، بررسی تاثیر تشعشعات موبایلی بر زنان باردار، موبایل کرمانی ها به صورت سراسری قطع شد و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






تلاش برای بومی کردن تولید و تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات
خبرگزاری تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ارائه خدمات مناسب به مردم، یکی از وظایف وزارتخانه ارتباطات است و ما باید بومی کردن تولید و تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات را در دستور کار قرار دهیم.

محمود واعظی در همایش روابط عمومی،روشنگری و امید به آینده گفت: روابط عمومی ها بازوی مدیران هستند و مدیران اگر بخواهند موفق شوند باید اطلاعات و سیاستهای خود را به روابط عمومی ها منتقل کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر توجه به موضوع پژوهش و کار تحقیقاتی تاکید کرد و افزود: ارائه خدمات مناسب به مردم، یکی از وظایف این وزارتخانه است و ما بایدبومی کردن تولید و تحقیق در حوزه ICT را دردستور کار قرار دهیم.

واعظی با اشاره به اینکه امروزه توجه به افکار عمومی در پیشبرد اهداف سیاسی ضروری است؛ گفت: هیچ کشوری نمی تواند بدون توجه به رکن افکار عمومی ورسانه باقی بماند. وی اطلاع گیری و اطلاع رسانی در روابط عمومی را ضروری بر شمرد و ادامه داد: لازم است در زمین رقبای سیاسی بازی نکنیم تا وحدت و همدلی مردم حفظ شود. واعظی اظهار کرد: در هر کشوری و برای هردولتی، گروه رقیب وجود دارد و نباید از الفاظی مانند گروه مخالف نام برد؛بنده ترجیح می دهم ازکلمه رقیب استفاده کنم.



وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ممکن است گروه سیاسی رقیب بخواهد ما را به سمت اختلاف و حاشیه بکشاند؛ ما باید با تصمیم گیری درست در این زمینه روشنگری کنیم و اجازه دهیم مردم خودشان نسبت به حقایق قضاوت کنند.

واعظی با اشاره به اینکه روابط عمومی ها پلی بین مردم و مسئولین هستند گفت: شناخت مخاطبین در روابط عمومی ها ضروری است و نباید درنگاه به روابط عمومی کوتاه نظری داشته باشیم. وی با تاکید براینکه روابط عمومی علم است و نیازمند نیروهای متخصص، افزود: امروزه با توجه به تغییرات فناوری های ارتباطی، شناخت مخاطب و تاثیرگذاری صحیح برآن مشکل تر شده و نیازمند کارتخصصی است که دراین میان همکاران این حوزه بایستی مدام درحال کسب آموزش باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان تصریح کرد: تکنولوژی ICT در جهان مدام درحال تحول است و با توجه به تغییرات لحظه به لحظه تکنولوژی های ارتباطی لازم است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان پیشران زیرساخت و توسعه کشور خود را با این فناوری ها همسو کند.


مخابرات آماده راه اندازی تلویزیون اینترنتی است/ صدا و سیما باید مجوز بگیرد
خبرگزاری مهر/ معاون شرکت مخابرات ایران از آمادگی شبکه مخابراتی کشور برای راه اندازی تلویزیون اینترنتی خبر داد و گفت: در صورت دریافت مجوز توسط سازمان صدا و سیما ارائه این سرویس به متقاضیان انجام می شود.

داوود زارعیان در مورد آخرین وضعیت ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی اظهار داشت: هم اکنون فاز آزمایشی ارائه این خدمات توسط شرکت مخابرات ایران در چند شهر از جمله تهران پیاده سازی شده است و در صورتی که سازمان صدا و سیما بتواند مجوزهای لازم را برای این خدمات دریافت کند مخابرات آمادگی فنی واگذاری این سرویس را دارد.



وی با بیان اینکه در پروژه IP تی وی بخش فنی بر عهده شرکت مخابرات و ارائه محتوا با سازمان صدا و سیما است افزود: شرکت مخابرات ایران براساس پروانه صادر شده مجوز ارائه خدمات فنی پروژه تلویزیون اینترنتی را دارد اما ارائه محتوا با سازمان صدا و سیما است که باید مجوزهای لازم را از سازمان های ذی ربط دریافت کند.

معاون شرکت مخابرات خاطرنشان کرد: شبکه مخابرات از نظر فنی آماده ارائه این سرویس است و هم اکنون فاز آزمایشی ارائه این خدمات با موفقیت انجام شده است.

به گزارش مهر، پیش از این از سوی مجریان این طرح اعلام شده بود که ارائه این سرویس در فروردین ماه سال آینده عملیاتی می شود و قرار بود ثبت نام برای دریافت تلویزیون اینترنتی و تعاملی (IP مدیا) در نیمه اول بهمن ماه در 6 شهر صورت گیرد اما سازمان صدا و سیما ملزم شد از سازمان تنظیم مقررات و مرکز ملی فضای مجازی مجوزهای لازم را اخذ کند که این موضوع هنوز تحقق نیافته است.


هجدهمین جلسه شورایعالی فضای مجازی برگزار می‌شود
خبرگزاری مهر/ هجدهمین جلسه شورایعالی فضای مجازی کشور با حضور رئیس جمهور برگزار می شود.

هجدهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور عصر امروز شنبه 10 خردادماه به منظور تسریع در بررسی مباحث حوزه فضای مجازی و تحقق اهداف و برنامه های این شورا با حضور رئیس جمهور و در فاصله کمتر از یک ماه از جلسه هفدهم، برگزار می شود.



این جلسه با حضور سران قوا، دبیر شورا و تمامی اعضای حقوقی و حقیقی برگزار خواهد شد. در این جلسه تقسیم کار ملی تمامی دستگاههای اجرایی کشور در حوزه فضای مجازی و فرآیند کلی و چارچوب حاکمیتی برای پیشبرد اقدامات اساسی و دارای فوریت فضای مجازی بررسی و به تصویب اعضا خواهد رسید.


وعده‌های دولت در حوزه پهنای‌باند اینترنت
خبرگزاری مشرق/ رسیدگی به پهنای باند یکی از اولین هدف‌های وزارت ارتباطات در دولت یازدهم است، این موضوع را می‌توان از صحبت‌های جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشت کرد.
نصرالله جهانگرد در مورد پهنای باند اینترنت گفته بود: رسیدگی به این موضوع جزو اولین دستورات وزیر به بنده بوده است که براساس آن باید یک کمیته تخصصی شکل بگیرد و تکلیف برنامه پنجم توسعه که براساس آن 60 درصد خانوارها و کلیه کسب‌و‌کارها از اینترنت با پهنای باند بالا برخوردار باشند، مشخص کنند که امیدواریم با اقدام‌های در دست اجرا، این امر تا سه سال آینده محقق شود.

کمی بعد از این سخنان معاون وزیر ارتباطات از آزادسازی ورود پهنای باند خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر کشور با کمبود پهنای باند بسیار زیاد مواجه بوده و هم اکنون طرح آزادسازی واردات پهنای باند در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی است. رگولاتوری از نظر قانونی در حال بررسی این موضوع است و ما موافقیم که بخش خصوصی زیر نظر شرکت ارتباطات زیرساخت، پهنای باند اینترنت در کشور را تامین و توزیع کند.

اما جهانگرد چند ماه بعد گفت: ورود پهنای باند به کشور مانند مرزهای بین‌المللی است و هیچ کشوری مرزهای بین‌المللی خود را رها نمی‌کند. باید پهنای باند را کنترل و مدیریت کرد. اعمال سیستم کنترلی برروی پهنای باند را هر کشوری انجام می‌دهد و هزینه‌ای را به ازای آن دریافت می‌کند. شاید از این موضوع برداشت کرد که بحث ورود پهنای باند به کشور توسط شرکت‌های خصوصی به فراموشی سپرده شده یا طرح آن شکست خورده است.



او در تاریح 27 آبان سال 92 در مورد وضعیت پهنای باند کشور تاکید کرد که در آغاز کار دولت میزان ارتباط اینترنت بین الملل 70 گیگابیت بر ثانیه بوده درحالی که هم اکنون راندمان را تا حدود 30 گیگابیت افزایش داده‌ایم و در تلاشیم این رقم تا پایان سال 92 به 120 گیگابیت برسد.

به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات در سال گذشته سرانه اینترنت به ازای هر ایرانی دو کیلوبیت بر ثانیه بوده است که در مقایسه با سایر نقاط دنیا چندان مطلوب به حساب نمی‌آید. ظرفیت اینترنت در کشور باید به یک ترابایت برسد.

اما وزیر ارتباطات نیز معتقد است که سرعت اینترنت در ایران تعریفی ندارد و در حال حاضر اینترنت فراگیر شده و در همه سطوح خانواده‌ها، شهرستانها به صورت گسترده وجود دارد.

واعظی در پایان 100 روز اول آغاز کار دولت تاکید کرد: همکاران ما زحمت کشیدند و گام مهمی را برداشتند برای اینکه در این دوره تولید داشته باشند. در رابطه با پهنای باند در داخل 620 گیگابایت بر ثانیه داشتیم که امروز به 820 گیگابایت بر ثانیه رساندیم. همچنین در رابطه با فیبر نوری و امواجی که در داخل وجود دارد در این 100 روزه 150 کیلومتر فیبر نوری کشیده شد؛ همه این امکانات در رابطه با زیرساخت بوده که ما تا به امروز توانستیم فراهم کنیم.

وی همچنین اظهار کرده بود: در حال حاضر سرعت نیاز مردم از آن امکاناتی که تولید می‌شود، بیشتر است. به طوری که ما 100 روز قبل پهنای باند‌مان 71 بود امروز 110 است و من قول دادم در 100 روز دوم به 150 برسد و تا فروردین به 200.

با تمام این اوصاف طبق آمار اعلام شده ظرفیت اینترنتی فعلی کشور در حال حاضر 150 گیگابایت بوده است و باید منتظر ماند و دید رسیدگی‌های دولت یازدهم چقدر می‌تواند گره کور پهنای باند در کشور را باز کند.


افزایش بی سر و صدای هزینه مکالمه
خبرگزاری تسنیم/ هنوز مدت زیادی از تغییر تعرفه‌های اپراتور اول نگذشته که با صدور اولین دوره قبض‌های موبایل در سال جدید، بسیاری از مشترکان از مبالغ قبض‌های خود تعجب کرده‌اند.

چندی پیش و پس از برگزاری مجمع سالانه همراه اول و یکسان شدن تعرفه‌های موبایلی در کشور، انتظار می‌رفت قدری از بار هزینه‌ای مکالمات کاسته شود اما هنوز مدت زیادی از تغییر تعرفه‌های اپراتور اول نگذشته که با صدور اولین دوره قبض‌های موبایل در سال جدید، بسیاری از مشترکان از مبالغ قبض‌های خود تعجب کرده‌اند. ایسنا دراین‌باره گزارش می‌دهد: محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نخستین روزهای ورود خود به وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که سیاست دولت جدید این است که مردم فشاری بابت افزایش هزینه‌ها متحمل نشوند. به همین دلیل هم تا مدتی واعظی با افزایش تعرفه‌های مخابراتی مخالفت جدی کرده و درنهایت جلوی اجرای آنها را در برهه‌ای گرفت اما با این حال پس از گذشت چند ماه در آخرین روز کاری سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که رئیس آن از معاونان وزیر ارتباطات است اخباری مبنی بر لزوم ایجاد تغییر در تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه اول منتشر کرد.

اگرچه از همان زمان این خبر با عکس‌العمل رسانه‌ها و انتقاد از بالا رفتن هزینه‌های ارتباطی همراه شد اما تأکید شد که این تغییرات در راستای شفاف‌سازی صورت گرفته و هزینه چندانی به کاربران تحمیل نخواهد کرد. حال کمتر از 40 روز از آن اظهارات گذشته و قبض‌های تلفن همراه به دست مشترکان رسیده و گلایه‌های برخی از آنها را به دنبال داشته است. براساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه‌های تلفن همراه کشور برای مشترکان اپراتور اول اینگونه دستخوش تغییر شد که هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی بین‌شهری از آنها حذف و تعرفه هر دقیقه مکالمه با درصدی افزایش روبه‌رو شود. طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه پایه یکنواخت یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه سیمکارت دائمی برای اپراتورهای تلفن‌همراه برای تماس‌های درون شبکه‌ای را مستقل از مسافت 499 ریال تعیین کرده که براساس پروانه‌های صادره، اپراتورها می‌توانند در شرایط رقابتی تعرفه‌های مذکور را تا حداکثر 20 درصد بالاتر اعمال کنند که سقف این تعرفه برابر 599 ریال خواهد بود و این مبلغ برای سیمکارت‌های اعتباری می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر باشد.



تعرفه‌ها چه فرقی کرد؟
پس از مدتی در 31 فروردین و همزمان با مجمع سالانه همراه اول، اینگونه اعلام شد که از ساعت 24 همان روز تعرفه‌های جدید موبایلی اجرایی خواهد شد. وحید صدوقی، ‌مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز در این زمینه اظهار داشت که پیش از نوروز سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، قانونی وضع کرد که براساس آن تعرفه‌ها از صورت پالسی به حالت دقیقه‌ای تغییر کند، بر همین اساس سقف تعرفه‌ در نظر گرفته شده برای هر دقیقه مکالمه با خط همراه اول دائم 599 ریال اعلام شد که پیش از این، سقف این مبلغ 617 ریال بود. صدوقی ادامه داد که تا پیش از این برای سیمکارت‌های اعتباری در تماس با سیمکارت‌های همراه اول همان شهر 670 ریال و در تماس با سایر استان‌های 1113 ریال هزینه در نظر گرفته می‌شد که در کنار این هزینه مبلغ مکالمه دو پالس نیز به عنوان جابه‌جایی به این رقم اضافه می‌شد اما اکنون قرار بر آن شده که تعرفه‌های این بخش به‌طور کلی 670 ریال در نظر گرفته شود و در تمام موارد هزینه هر دقیقه مکالمه با سیمکارت اعتباری همراه اول 67 تومان باشد.

صدوقی به تعرفه‌های سیمکارت‌های دائمی اپراتور اول اشاره کرد و افزود: پیش از این نرخ موثر در زمینه سیمکارت‌های دائمی 537 ریال بود که اکنون این رقم به 570 ریال رسیده و به عبارت دیگر 6 درصد افزایش داشته است. به اظهار وی، نرخ موثر در سیمکارت‌های اعتباری نیز 731 ریال بود که اکنون این رقم حدود 9 درصد و هزینه‌ تماس‌های بین‌شهری حدود 41 درصد کاهش پیدا کرده است. وی همچنین یادآور شد: از این پس هزینه‌ هر دقیقه مکالمه با سیمکارت‌های دائمی همراه اول با سیمکارت دائمی و اعتباری همراه اول و تلفن ثابت 57 تومان خواهد بود، در حالی‌که پیش از این در بخش شهری هزینه‌ این تماس‌ها 447 و در بخش بین‌شهری 760 ریال بود. مدیرعامل ارتباطات سیار معتقد است بررسی تعرفه‌های جدید و قدیم گویای آن است که هزینه‌های مشترکان سیمکارت‌های اعتباری کاهش پیدا خواهد کرد. وی در توضیح بیشتر در این باره اظهار کرد: ما به دنبال آنیم که در مرحله‌ اول تمام قیمت‌ها را در کشور یکسان کنیم.

البته براساس مصوبه‌ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در آینده این امکان برای ما مهیاست که تعرفه‌های خود در زمینه سیمکارت‌های دائمی را تا سقف 899 ریال افزایش دهیم به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در آینده یک‌بار دیگر تغییر تعرفه‌ها را داشته باشیم. بنابر اظهارات صدوقی، با تغییرات صورت گرفته تعرفه هر دقیقه تماس مشترکان دائمی همراه اول تنها حدود 6 درصد افزایش داشته با این وجود در مواردی مشترکان پس از دریافت قبض‌های خود گلایه‌هایی داشته و حتی برخی از دو برابر شدن قبض‌های خود می‌گویند.


سند راهبردی و نقشه راه عملیاتی سازمان تنظیم مقررات تدوین می‌شود
خبرگزاری فارس/ پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اخذ مشاور به منظور همکاری در تدوین سند راهبردی و نقشه راه عملیاتی سازمان تنظیم مقررات فراخوان اعلام کرد.



پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) فراخوان اخذ مشاوره به منظور همکاری در تدوین سند راهبردی و نقشه راه عملیاتی سازمان تنظیم مقررات را منتشر کرد.

پیشنهاددهندگان می توانند فرم ارائه سوابق علمی و اجرائی و پیشنهاد قیمت را به دبیرخانه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال کنند.


مردم کدام کشورها بیشتر تلویزیون می‌بینند؟
اقتصاد آنلاین/ محققان مدت زمانی را که یک فرد به نمایشگر نگاه می کند چه آن نمایشگر تلفن هوشمند باشد، چه تبلت، تلویزیون و یا نمایشگر رایانه شخصی، را در کشورهای مختلف نشان دادند؛ آماری که همه را متعجب می کند. این آمار جدید از مطالعه جدیدی بر روی 30 کشور مختلف به دست آمده است و نشان می دهد مردم به طور متوسط روزانه 6 ساعت و 50 دقیقه به این انواع نمایشگرها زل می زنند.

در بین این کشورها، اندونزی با روزانه 9 ساعت، بالاترین میزان تماشای نمایشگرهای مختلف را داشت. در این کشور مردم 132 دقیقه تلویزیون، 117 دقیقه لپ تاپ و رایانه شخصی، 181 دقیقه تلفن هوشمند و 110 دقیقه تبلت نگاه می کنند.

این داده ها از مطالعه "میلوارد براون 2014 " که افراد 16 تا 44 ساله را بررسی کرده به دست آمده و در کنفرانس کد در کالیفرنیا ارائه شده است. "مری میکر" تحلیلگر فناوری از این داده ها در نفوذ گرایش اینترنت سالانه خود استفاده کرده تا نشان دهد چگونه فناوری در مقیاس جهانی رشد می کند و توسعه می یابد. در سوی دیگر این جدول ایتالیا قرار دارد که شهروندانش روزانه فقط 5ساعت و 17 دقیقه را صرف را نگاه به نمایشگر گجت های خود می کنند.



بر اساس این جدول، انگلیسی ها بیش از هر کشور بررسی شده دیگری تلویزیون نگاه می کنند یعنی به طور متوسط 148 دقیقه یا دو ساعت و 28 دقیقه  کمترین میزان تماشای تلویزیون با یک ساعت و 9 دقیقه در ویتنام گزارش شده است. در عین حال، شهروندان چینی بیشتر از لپ تاپ و رایانه شخصی استفاده می کنند یعنی دو ساعت و 41 دقیقه، گجتی که در کنیا کمترین محبوبیت را دارد و کاربران فقط 65 دقیقه را صرف تبلت می کنند.

نیجریه ای ها با سه ساعت و 13 دقیقه در روز، بیشترین زمان را پای تلفن هوشمند می گذرانند و از آن برای بهره مندی از اپلیکیشن های مختلف، تماشای تصاویر ویدیویی و ارسال پیامک استفاده می کنند. در مقام مقایسه باید گفت فرانسوی ها روزانه فقط 79 دقیقه از تلفن هوشمند استفاده می کنند و کمترین وقت را صرف این فناوری می کنند. در حالی که ژاپنی ها علاقه چندانی به تبلت ندارند و روزانه 15 دقیقه از وقت خود را صرف تبلت می کنند، این گجت در فیلیپین بسیار محبوب است و روزانه یک ساعت و 55 دقیقه وقت شهروندان را به خود اختصاص می دهد.

به طور عجیبی، کره جنوبی - با وجود قوانین سانسور و محدودیت های اینترنتی-  در این فهرست رتبه بیست و سوم را دارد و کشورهای آلمان، کانادا، اسلوواکی، لهستان، ژاپن، فرانسه و ایتالیا در رتبه های بعد از کره جنوبی قرار دارند.

بر اساس این مطالعه، آمریکایی ها پس از انگلیسی ها بیشترین زمان(147 دقیقه)  را صرف تماشای تلویزیون می کنند و 103 دقیقه از وقت خود را پای لپ تاپ و رایانه شخصی می گذرانند و و 151 دقیقه را صرف تلفن هوشمند و 43 دقیقه را صرف تبلت می کنند. هنوز مردم بیشتر تلویزیون دارند تا تلفن همراه (5.5 میلیارد در مقابل 5.2 میلیارد)  و از بین 5.2 میلیارد تلفن همراه تنها 30 درصد تلفن هوشمند است.


مراقب ایمیل‌های برنده شدن در بخت آزمایی باشید
ایسنا/ رئیس پلیس فتا غرب تهران در رابطه با ایمیل‌های ارسالی با عنوان "شما برنده بخت آزمایی این ماه شده‌اید" هشدار داد.

سرهنگ باقریان - رئیس پلیس فتا غرب تهران گفت: با توجه به افزایش تعداد ایمیل هایی که به کاربران اینترنتی خبر برنده شدن در بخت آزمایی را می دهند کاربران باید مراقب فریب اینگونه ایمیل ها بوده و با پاسخ به این ایمیل ها خود را به مخاطره نیندازند.



باقریان تصریح کرد: ارسال اینگونه ایمیل هایی که یکی از انواع کلاهبرداری های اینترنتی شناخته شده، قربانی را ملزم به پرداخت هزینه های قابل توجهی پول یا کالا می کند.ولی قربانی به ازای پرداخت این پول چیزی دریافت نمی کند. رایج‌ترین نوع کلاهبرداری از این روش زمانی رخ می دهد که کاربر فکر می کند موفق به کسب جایزه بزرگی در قرعه کشی شده متاسفانه این شیوه در حال حاضر به صورت گسترده در کشورمان به وقوع پیوسته است، لذا از کاربران گرامی درخواست می شود که در مورد این نوع کلاهبرداری ها، همیشه دقت لازم را مبذول دارند.

رئیس پلیس فتا غرب تهران در پایان از کلیه کاربران خواست تا در صورت مواجه شدن با این گونه موارد به آنها پاسخ نداده و از ارسال اطلاعات شخصی خود به اینگونه موارد خودداری کرده و با حفظ هوشیاری و رعایت هشدار های ارائه شده از سوی مراجع انتظامی خود را از دام بزه کاران مصون نگه دارند.


اختلال در ۵ مرکز مخابراتی از فردا
آفتاب/ عملیات توسعه شبکه کابل در مراکز مخابرات شهید قندی، شهید نظری، استقلال، شهید عاطف و شهید بخششی از ۱۱ خرداد آغاز می‌شود.

با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات شهید قندی با پیش شماره های 5515، 5516، 5560 الی 5563، 5569، 5557 الی 5559، 5580، 5581، 5589 در محدوده خیابان های 15 خرداد، خیام، مولوی، بازار عباس آباد و در مرکز مخابرات شهید نظری با پیش شماره های 7754 الی 7759 در محدوده خیابان های انصارالحسین، شهید محمودی، شهید کیایی و در مرکز مخابرات استقلال با پیش شماره های 2201 الی 2205، 2266، 2620، 2621 در محدوده خیابان های محمودیه، تیر، خرداد غربی و شرقی و در مرکز مخابرات شهید عاطف با پیش شماره های 7770 الی 7774، 7729، 7786 الی 7788 در محدوده خیابان های 176 غربی، فرجام، اردیبهشت و شهید باقری به مدت 72 و در مرکز مخابرات شهید بخششی با پیش شماره های 6625 الی 6627 از ساعت 24 به مدت 6 ساعت دچار اختلال می شود.


استفاده از کیف الکترونیکی برای تراکنش پول خرد/ حمایت از تولیدات نرم افزاری دانشگاهی
خبرگزاری دانشجو/ رئیس سازمان فناوری اطلاعات استفاده از کیف الکترونیکی برای پول خرد در آینده خبر داد و گفت: از فعالیت‌های دانشگاهی در زمینه تولید محتوا و نرم افزار حمایت می‌شود.

نصرالله جهانگرد در جلسه کمیته تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه تدوین شبکه ملی اطلاعات، استراتژی اصلی وزارت ارتباطات است، افزود: ارکان اجرایی این سند مشخص شده است که در مرحله ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از آن استفاده شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات مراکز دانشگاهی در خصوص دسترسی به فضای مناسب اینترنتی، اعلام کرد: درصدد کاهش هزینه و افزایش ظرفیت دسترسی برای گروه‌های خاص از جمله محققان دانشگاهی هستیم. وی اینترنت ملی را نیازمند ارتقای ظرفیت دانست و ادامه داد: هر سازمانی به هر اندازه‌ای که نیاز دارد باید بتواند از این شبکه استفاده کند.



جهانگرد، با بیان اینکه نهضت ملی تولید محتوا و برنامه‌های نرم‌افزاری در دستور کار این وزارتخانه است، گفت: از فعالیت‌های دانشگاهی در این زمینه حمایت می‌کنیم و در حال حاضر سالانه 200 هزار دانشجو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از مراکز دانشگاهی کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند از این رو نیاز است تا نسبت به برنامه‌ریزی برای جذب منابع انسانی و توسعه فن‌بازارها توجه شود.

جهانگرد همچنین ایجاد نظام یکپارچه و چندلایه اطلاعات در استان‌ها برای ایجاد امنیت بیشتر در تبادل اطلاعات را ضروری دانست و گفت: در آینده برای تراکنش پول خرد از کیف الکترونیکی استفاده خواهیم کرد.


بررسی تاثیر تشعشعات موبایلی بر زنان باردار
ایسنا/ مدیر عامل اپراتور اول ارتباطی کشور از بررسی تاثیر تشعشات موبایلی بر روی 4000 زن باردار خبر داد و یادآور شد: همراه اول به منظور کاهش اثرات منفی تشعشعات موبایلی، هزینه دایورت موبایل به تلفن ثابت را حذف کرده است.

مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان نظام پزشکی و اپراتور اول ارتباطی کشور برای ارائه خدمات و سرویس‌های سلامت صبح امروز برگزار شد و در قالب مراسم امضای این تفاهم نامه وحید صدوقی - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار - اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نگرانی‌هایی نسبت به آسیبهای مربوط به نصب BTSها و تاثیر آن‌ها بر سلامت افراد وجود داشته که اپراتور اول در این زمینه از سال 86 به همکاری با آزمایشگاه‌های تشعشعات امواج پرداخته و در این میان دانشگاه علم و صنعت با هدف بررسی تابشهای الکترومغناطیسی در دو نوبت در 80 میدان اصلی تست چگالی امواج را مورد بررسی قرار داده است.

صدوقی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که اکنون هم آزمایش‌هایی بر روی 4000 زن باردار درحال انجام است، توضیح داد: این زنان در طی 9 ماه بارداری تحت آزمایش‌هایی قرار می گیرند تا میزان چگالی دریافتی به مادر و جنینی که درمجاورت آنتن‌های موبایلی قرار دارند مشخص شود.

وی همچنین عنوان کرد: البته میزان تشعشات امواج ناشی از آنتن‌های تلفن همراه و آنتن‌های BTS پیش از این مورد بررسی های مختلف قرار گرفته و به تایید سازمان انرژی اتمی رسیده است اما با این حال برای اطمینان خاطر بیشتر اقداماتی در جهت سنجش میزان تشعشات این آنتن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل اپراتور اول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته حداکثر توان آنتن های موبایل به فاصله صد متری این آنتن‌ها مربوط می‌شود و طبق بررسی‌های صورت گرفته حداکثر توان تشعشعات در فاصله 100 متری سایت به میزان یک صدم حد استاندارد است.

وی همچنین عنوان کرد: راهکار دیگری که همراه اول برای کاهش اثرات منفی تشعشات موبایلی در نظر گرفته به بحث هزینه‌های دایورت مربوط می شود که با وجود این که برای هر دقیقه دایورت موبایل هزینه 60 تومانی در نظر گرفته شده بود اکنون این تعرفه‌ها به صفر رسیده و دایورت همراه اول بر روی خط ثابت در اپراتور اول به صورت رایگان در آمده است تا بر این اساس مشترکان همراه اول در مواردی که دسترسی به تلفن ثابت دارند خط های خود را به تلفن ثابت منتقل کنند.



صدوقی با یادآوری این که آنتن دهی ضعیف می‌تواند تاثیر بیشتری بر سلامت افراد داشته باشد گفت: زمانی که افراد قصد برقراری تماس دارند در صورت ضعیف بودن آنتن بهتر است که تماس نگیرند چرا که براساس مطالعات صورت گرفته زمانی که آنتن‌های شما ضعیف هستند گوشی توان بیشتری برای دریافت و ارسال امواج از خود ساطع می کند و به همین دلیل ممکن است پس از چند دقیقه مکالمه شما حس کنید که پشت گوشی شما داغ شده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار همچنین یادآور شد: تعداد سایت‌ها رابطه مستقیمی با توان ساطع شده از دستگاه تلفن همراه و ضرر آنها دارد و در حال حاضر برای 10 میلیون مشترک تهرانی 3 هزار سایت همراه اول نصب شده که میانگین فاصله این سایت‌ها از یکدیگر کمتر از 500 متر است.

صدوقی در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره تفاهم نامه امضا شده میان همراه اول و و سازمان نظام پزشکی پرداخت و اظهار کرد: با ورود به نسلهای بالاتر، آموزش مجازی، سرویسهای دولت همراه، عضویت، تمدید و یا بازآموزی برای جامعه پزشکی گسترش یافته و بستر تلفن همراه بستر امنی برای ارائه خدمات سریعتر و ارزانتر به جامعه می شود.

مدیرعامل همراه اول افزود: با راه اندازی باند پهن، درآمد حاصل از پیامک و صوت کاهش یافته و بیشتر از طریق سرویسها درآمدزایی می شود.


موبایل کرمانی ها به صورت سراسری قطع شد
سایت خبری ملت ایران/ شبکه تلفن همراه از صبح امروز به طور سراسرس در استان کرمان قطع شد. این قطعی شبکه که از ساعت ۷ صبح به صورت ناگهانی رخ داد، مشترکان تلفن همراه را برای برقراری ارتباط با مشکل مواجه کرده است.



روابط عمومی شرکت مخابرات استان کرمان، علت این قطعی بروز مشکل فنی در بخش سوئیچ این شرکت اعلام شد. به گفته مسوولان روابط عمومی شرکت مخابرات کارشناسان فنی تلاش می کنند تا این مشکل هر چه زودتر رفع شود.


تحول وسایل هوشمند با فناوری لیزری پژوهشگر ایرانی/ از هر نقطه‌ای از اتاق به تلفن خود جواب دهید!
پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی محقق ایرانی فناوری جدیدی ابداع کرده اند که می توان با آن از هر نقطه ای از اتاق، تلفن خود را پاسخ داد، خودروی خودران از چندین متر دورتر وجود یک کودک را در خیابان تشخیص می دهد و یا حتی در حیاط خانه به طور مجازی تنیس بازی می کند.

خبرگزاری مهر/ این سیستم لیزری جدید توسط دکتر "بهنام بهروزپور" در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و همکارانش طراحی شده و می تواند از فاصله 9 متری اشیا را حس کند؛ این فاصله 10 برابر بیشتر از آن چیزی است می توان با سیستم های لیزری کم توان کنونی به آن دست یافت.

بهروز پور می گوید: از این فناوری می توان درساخت سیستم های تصویر برداری سه بعدی کوچک تر و ارزان تری استفاده کرد که بویژه کاربرد بالقوه ای در خودروهای خودران، تلفن های هوشمند و بازی های رایانه ای تعاملی مانند کینکت مایکروسافت دارند؛ همگی این وسایل در حالت عادی نیازمند حمل جعبه های تجهیزات جاگیر وسایل الکترونیکی یا اوپتیکی هستند. این سیستم جدید بر "رادار نوری" (LIDAR) تکیه دارد. لیدار فناوری سه بعدی تصویربرداری است که از نور برای فراهم آوری بازخورد از جهان اطرافش استفاده می کند.



سیستم لیدار، نور لیزری از خود متساطع می کند که با برخورد به اجسام، فاصله آنها را با اندازه گیری تغییرات در فرکانس نوری که بازگردانده می شوند نشان می دهد. در مقابل، لیزرهای کنونی که در تصویربرداری لیدار با شفافیت بالا می شوند، بزرگ، پر مصرف و گرانقیمت هستند.

سیستم های بازی سازی نیازمند جعبه های بزرگ، جاگیر و تجهیزاتی هستند که برای عملکرد خوب آنها، باید در فاصله چند 10 سانتی متری این سیستم ها بایستید. جاگیر بودن این تجهیزات برای خودروهای خودران مانند خودروهای گوگل که باید دوربین های سه بعدی بزرگی را بر روی سقف خود حمل کنند، یک مشکل و چالش محسوب می شود.

بهنام بهروز پور مجری این تحقیقات افزود: در حالی که فاصله عملیاتی برپایه متر برای بسیاری از تجهیزات اندازه گیری سنتی مطلوب است، اما این فاصله برای کاربردهای نوظهور مصرفی و روباتیک بیش از این میزان و  حدود 10 متر است.

این دامنه اندازه، فضای اتاق نشیمن معمولی را پوشش می دهد و در عین حال از اتلاف برق جلوگیری کرده و نگرانی های خطر برای چشم را از بین می برد. از مدتها پیش محققان در تلاش بودند تا بتوانند اندازه و قدرت سیستم های لیدار را بدون تاثیر منفی عملکرد آنها در زمینه فاصله کاهش دهند.

آنها در سیستم جدید از نوعی لیدار به نام امواج مداوم فرکانس تعدیل شده (FMCW) LIDAR استفاده کردند. سیستمی که به گمان آنها می تواند تضمین کننده تصویر شفاف با مصرف برق کمتر باشد.


نصف آمریکایی‌ها هدف حملات هکری قرار گرفتند
خبرگزاری تسنیم/ فعالان حوزه سایبری در آمریکا اعلام کردند به دلیل وجود نرم افزارهای آسیب پذیر و حملات پیشرفته هکری، طی ماه نخست ۲۰۱۴ بیش از نیمی از شهروندان این کشور در فضای مجازی هک شده اند.

بر اساس گزارشی که موسسه فینونن منتشر کرده است 110 میلیون آمریکایی در ماه اول سال 2014 هک شده اند و در این مدت 432 میلیون حساب در آمریکا حک شده است. کارشناسان امنیتی هشدار می دهند که این آمار حتی می تواند بیشتر هم باشد، چرا که به تازگی برخی از شرکت های بزرگ در وب از جمله eBay قربانی حملات سایبری هکرها شده اند.



نرم افزارهای آسیب پذیر نقش تعیین کننده ای در امنیت آنلاین کاربران ایفا می کنند. بسیاری از کاربران آمریکایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هنوز هم برنامه های قدیمی را که تحت تاثیر نقص های امنیتی قرار دارند به اجرا در می آورند.

ویندوز XP  به وضوح بهترین مثال در این مورد می باشد و با توجه به قطع پشتیبانی مایکروسافت از این سیستم عامل در 8 آوریل، هنوز بسیاری از رایانه های رومیزی از آن استفاده می کنند. حملات هک روز به روز پیچیده تر شده و مهاجمان سایبری با استفاده از تکنیک های پیشرفته و توسعه بد افزارهای مخرب، به راحتی می توانند کاربران یک وب سایت مخرب یا یک سازمان خاص را هدف قرار دهند.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
amin
۱۵:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
چه شد قرار بود 22 بهمن ماه 92 تمام کانال های ایرانی یعنی تمام استانها و جام جم و ... از طریق گیرنده های دیجیتال پخش بشن ولی کو ؟ فقط 20 شبکه است؟
آخرین اخبار