معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با اشاره به شناسایی ۳۵۰ بیمار مبتلا به سل در استان، گفت: مبتلایان بیماری سل در مازندران کمتر از میانگین کشوری است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، محسن اعرابی در نخستین روز از برگزاری کنگره کشوری بیماری های عفونی مقاوم به آنتی میکروبیال در ساری با بیان اینکه بیماری سل سالانه یک میلیون و 500 هزار نفر را به کام مرگ می برد، اظهار کرد: بیش از 80درصد مبتلایان به این بیماری در کشورهای درحال توسعه وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا، هر ثانیه یک نفر آلوده به باسیل سل افزوده می شود، گفت: در هر 15 ثانیه یک نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهد.

اعرابی گفت: به دلیل رشد فقر در جوامع، غفلت از بیماری ها و مداخلات نادرست پزشکی در تشخیص و درمان، تغییرات جمعیتی در کشورها شامل مهاجرت و حاشیه نشینی، پوشش نامناسب بهداشتی و تاثیر پاندمی ایدز، بار جهانی بیماری سل روند صعودی داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به وجود 11 هزار مبتلا به سل در سال 91 در ایران، گفت: از این تعداد 350 نفر مربوط به مازندران بوده است.

وی، میزان بروز بیماری سل در مازندران را کمتر از میزان کشوری دانست و تصریح کرد: زابل و گلستان بیشترین و سبزوار کمترین میزان بروز سل را داشته است.

اعرابی با بیان اینکه در سال گذشته، 390 مورد بیماری سل در مازندران شناسایی شد، گفت: 80درصد مبتلایان مرد و 20درصد زن بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه 63 درصد مبتلایان در شهر و 37 درصد در روستاها ساکن بودند، گفت: سه گروه سنی 34-25، 44-35 و 54-45 سال، بیشترین تعداد بیماری ها را داشتند.

اعرابی با تاکید براینکه درمان سل در نظام سلامت به صورت رایگان انجام می شود، افزود: 95درصد بیماران با درمان مناسب بهبود می یابند.

وی بر درمان کامل این بیماری تاکید و تصریح کرد: در صورت درمان ناقص و مقاوم شدن بیماری، علاوه بر صرف هزینه های هنگفت درمان برای بیمار، طول دوره درمان 4 برابر افزایش می یابد و فرد مبتلا دچار نارسایی های تنفسی می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، حمایت دولت ها و رفع نقصان های سیستم بهداشتی درمانی و نقش پزشکان در اجرای پروتکل بهداشت را در کنترل و پیشگیری از بیماری سل موثر دانست./س

برچسب ها: مبتلا ، میانگین ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.