محققان موفق به ساخت زیست‌حسگری شده‌اند که قادر است در زمانی کوتاه به تعیین جنسیت جنین کمک کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محققان موفق به ساخت زیست‌حسگری شده‌اند که قادر است در زمانی کوتاه به تعیین جنسیت جنین کمک کند. 
 
پژوهشگران دانشگاه یزد که به ساخت آن اقدام کردند، گفتند: این حسگر از گزینش‌پذیری و دقت بالایی برخوردار است و هزینهٔ ساخت پایینی دارد. در پی طراحی این حسگر تلاش شده است از نانوذره‌ای با کارایی بالا و ترجیحاً روش تهیهٔ مناسبی بهره‌گیری شود. 
 
روش‌های متداول تعیین جنسیت مثل روش‌های آناتومیک، علاوه‌بر نیاز به دستگاه‌های پیشرفته، درصد خطای بالایی نیز به همراه دارند. همچنین حساسیت روش‌های تشخیص مولکولی به کمک PCR نیز چندان مناسب نبوده و بسیار وقت‌گیر و پرهزینه هستند. محققان در این پژوهش روشی ارائه کرده‌اند که در غلظت بسیار پایین DNA (حتی در حد چیکو مولار) و در مراحل اولیه تشکیل جنین قادر به تعیین جنسیت باشند. 
 
حسگر طراحی شده با دقتی بالا قادر به تشخیص سریع DNA آمیلوژنین جهت تعیین جنسیت جنین است. در ساخت این حسگر از نانو ذرهٔ طلا استفاده شده است. این حسگر که گزینش‌پذیری بالایی دارد، لزوم استفاده از روش زمان بر PCR را برطرف خواهد کرد. به کمک نتایج این طرح، امکان طراحی زیست‌حسگرهایی کوچک، ارزان و دست‌ساز برای تشخیص سریع انواع بیماری‌ها فراهم می‌شود. 
 
به گفته نوشین رجب‌زاده، دانشجوی دکتری شیمی از دانشگاه یزد در این تحقیق برای تهیه نانو ذرهٔ طلا، از روش الکتروشیمیایی بهره گرفته شده است. 

روش الکترو شیمیایی به دلایلی نظیر سادگی روش نسبت به روش شیمیایی، سرعت بالا در تهیهٔ نانوذره، عدم آلوده شدن نانوذره به مواد شیمیایی، قابلیت کنترل اندازهٔ نانوذره تنها با کنترل جریان و پتانسیل اعمال شده، انتخاب شده است.


انتهای پیام/
برچسب ها: نانوحسگر ، پژوهش ، جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار