مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بعد از انتخاب گیاه زراعی مناسب برای کشت دیم، داشتن مهارت و دانش دیم کاری از نظر آماده سازی زمین، بذرکاری و... عامل مهم در زراعت دیم است.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: شناخت هر یک از خصوصیات گیاه زراعی از نظر سازگاری با بارندگی کم و محیط خشک اهمیت زیادی دارد.

وی تشریح کرد: زمان مطلوب مصرف كود‌های ازته متغير بوده و بستگی به پراكنش ومقدار بارندگی دارد و بهتر است براساس آزمون خاک و توصيه مناطق، ازت خالص(به صورت دو سوم در پاييز در موقع كاشت و در صورت اطمينان از بارندگی‌هاي بهاره يک سوم آن را در بهار منطقه و به صورت سرک) مصرف نمود.

سلیمانی ادامه داد: مصرف كود‌های فسفره نيز براساس آزمون خاک و توصيه مناطق در پاييز و قبل از كاشت و يا همزمان با كاشت توصيه مي‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: استفاده از بذركارهايي كه كود و بذر را به طور جداگانه در بستر كشت قرار مي‌دهند ( جايگذاری كود در زير بذر به فاصله حدود 4-3 سانتي‌متر) توصيه می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف از كنترل علف‌های هرز در مزارع گندم ديم كاهش جمعيت آنان به حدي است كه به محصول خسارت وارده نكرده و كيفيت محصول برداشت شده را كاهش ندهد.

سلیمانی تاکید کرد: براي مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم ديم استفاده از روش‌های تلفيقي و مديريت علف‌های هرز از قبيل ممانعت از كشت بذور آلوده به بذر علف‌های هرز و بوجاری بذور مصرفی، پاكيزه كردن ماشين‌آلات كشاورزی قبل از استفاده و ورود آنان به مزرعه، جلوگيری از تردد دام از مناطق آلوده در مزرعه، كشت گندم در تناوب با ساير محصولات و خودداری از كشت متوالی آن، استفاده از آيش، كشت در زمان مناسب، كشت با تراكم مناسب و درنهايت استفاده از سموم علفکش نازک برگ قابل توصیه است.
 
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: زراعت ، دیم ، بهره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.