حوزه کشاورزی شهرستان بویین زهرا با وسعت زمین‌های زراعی فراوان می‌تواند عرصه‌ای برای سنجش معیار عملکرد مسئولان استانی در این زمینه باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

توسعه کشاورزی شهرستان بویین زهرا مسئله‌ای نیست که ناشناخته باشد؛سهم مهم کشاورزی این شهرستان به ویژه در بخش مرکزی در رونق چرخ اقتصاد و خودکفایی استان بر کسی پوشیده نیست.

کشاورزی شهرستان بویین زهرا تدابیر و سیاست‌های خاص خود را دارد و سرمایه‌هایی خامی که در این شهرستان سالانه در فصل زراعت و کشت مصرف می‌شود تا سال بعد از ثمره آن در برداشت محصول مشاهده شود می‌تواند امتیاز مثبت برای پیشرفت این بخش باشد.

شهرستان بویین زهرا در زمینه‌های بسیار رتبه نخست را از نظر کشت و هم برداشت محصولات کشاورزی دارد.

سطوح زیر کشت کشاورزی این شهرستان به گونه‌ای است که امکان کشت و تولید بسیاری محصولات با توجه به جغرافیای مناسب آن فراهم است.

فرماندار سابق بویین زهرا در این خصوص در بویین زهرا به کارگیری شیوه‌های نوین در بخش کشاورزی را موجب افزایش تولید و برداشت محصولات عنوان کرد و افزود: استفاده از ابزار نوین کشاورزی یکی از شیوه‌های متداول روز بوده و مسئولان کشاورزی در کشور ما نیز باید با همت به این مسئله میزان تولید را افزایش دهند.

احد احمدی با ارائه گزارشی پیرامون روند توسعه بخش کشاورزی در بخش مرکزی و دیگر بخش‌های این شهرستان در طول دو سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته این شهرستان موفق شده چند طرح مهم را در عرصه کشاورزی با همت مسئولان به مرحله اتمام رسانده و آن‌ها را به بهره‌برداری برساند.

فرماندار سابق شهرستان بویین زهرا از فعالیت‌های انجام شده در حوزه کشاورزی در شهرستان بویین زهرا تقدیر کرد و افزود: امروز وظیفه داریم که با به‌کارگیری تمام توان و انرژی خود عرصه را برای اقتدار و شکوفایی ایران اسلامی در بین کشور‌های دیگر مهیا کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه کشور امروز در مرحله رشد و شکوفایی همه‌جانبه قرار گرفته است، بیان کرد: تمام ملت و مسئولان وظیفه دارند تا با تلاش و کوشش مضاعف عرصه را برای آبادانی و شکوه هر‌چه بیشتر نظام اسلامی در جهان مهیا کنند.

وی با بیان این شهرستان در حوزه تولیدات محصولات کشاورزی رتبه و جایگاه بسیار خوبی را نسبت به شهرستان‌های دیگر استان قزوین دارد، تصریح کرد: توسعه بخش کشاورزی در کشور در سال‌های اخیر نشان‌دهنده این واقعیت است که عزم مسئولان و مدیران اجرایی دستگاه‌ها برای افزایش توان و ظرفیت‌های داخلی کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است.

فرماندار سابق شهرستان بویین زهرا لزوم تعامل میان ارگان‌ها و ادارات بویین زهرا با نهاد‌های متولی امر کشاورزی را بسیار مهم و ضروری دانست و بیان کرد: لازم است که در این زمینه هم با برنامه‌ریزی و همکاری قوی زمینه برای توسعه و پیشرفت فراهم شده و مقدمات رضایت بیشتر شهروندان فراهم شود.

بی‌تردید کشاورزی و شاخص‌های تحقق آن در شهرستان بویین زهرا از دالان‌های بسیار مورد کارشناسی و توجه قرار گرفته است و امروز این شهرستان مجموعه‌ای از خودباوری‌ها و افتخارات متعدد حوزه کشاورزی را به خود گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا نیز در این خصوص طرح‌ برنامه‌های مدون برای جلوگیری از هدررفت منابع و انرژی در بخش کشاورزی را در اولویت برنامه‌های کشوری عنوان کرد و افزود: باید با به‌ کار‌گیری ابزار نوین در این زمینه موجب توسعه حد‌اکثری در عرصه کشاورزی شده و خودکفایی غذایی در کشور را رقم بزنیم.

مرتضی شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه توجه به مشکلات کشاورزان در شهر بویین‌زهرا و دیگر بخش‌ها بسیار مهم است، تصریح کرد: کشاورزان به عنوان اقشاری زحمتکش و پر تلاش در کشور با تولید محصولات کشاورزی زمینه را برای خود‌کفایی و استقلال غذایی کشور فراهم و موجب حفظ توسعه کشور در بسیاری از عرصه‌های دیگر می‌شوند.

این مسئول با قدردانی از زحمات جهاد کشاورزی شهرستان بویین‌زهرا در ارائه خدمات مطلوب و مناسب به کشاورزان بویین‌زهرایی عنوان کرد: رشد شاخص‌های توسعه بخش کشاورزی در بویین‌زهرا در دو سال اخیر نشان‌دهنده اوج تلاش‌ها و فعالیت‌های جهاد کشاورزی این شهرستان است.

این مسئول با اشاره به اینکه امروز ضرورت دارد تا با ترویج فرهنگ کسب و کار در جامعه به پیشرفت هرچه بیشتر و متوازن‌ کشور کمک کنیم، اظهار کرد: مردم و به ویژه جوانان به عنوان نیرو‌های عظیم در پیشرفت و توسعه کشور می‌توانند ایفاگر نقش اصلی در زمینه اقتدار کشور بوده و با همت و توان بالای خود زمینه‌ را برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در جامعه مهیا کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم که با اراده قوی‌تر شهروندان بویین‌زهرا زمینه‌ای بهتر برای افزایش شاخصه‌های رشد و شکوفایی کشاورزی در این شهرستان فراهم شود.

این مسئول ادامه داد: اشتغال بسیاری از روستائیان و شهروندان بویین زهرایی به امر کشت و پرورش محصولات مختلف کشاورزی همواره به منظور تهیه و تأمین نیازهای اساسی غذایی شهروندان استان تأثیرگذار بوده است.

شعبان‌نژاد به گسترش دامپروری در کنار کشاورزی بویین زهرا اشاره کرد و افزود: دامپروری نیز همانطور که گفته شد در کنار کار کشاورزی در فصول مختلف سال برای دامداران این شهرستان که بیشتر آنان در نواحی دانسفهان، سگزآباد و برخی از روستاهای زندگی می‌کنند به منابع مناسب درآمدی به منظور تأمین نیازها و مایحتاج‌ روزانه و خودکفایی خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت مسئله کشت و تولید و در کنار آن دامپروری سیاست‌ها و تدابیر خاص کشاورزی و دامپروری شهرستان بویین زهرا با محوریت جهاد کشاورزی وضع شده است.

این مسئول بیان کرد: مسئله دامپروری شهرستان بویین زهرا در حال حاضر با گسترش سریع از حالت سنتی به صنعتی تغییر یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی بویین زهرا عنوان کرد: کشت و تولید کشاورزی مکانیزه در عین توجه به دامداری‌های صنعتی خودکفایی قابل توجهی را برای این شهرستان به ارمغان آورده است.

این مسئول با بیان اینکه کار دامپروری نیز همگام با کشاورزی بویین زهرا از سالیان گذشته روند صنعتی شدن را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: احداث و بهره‌برداری از نخستین و بزرگترین مجتمع دامپروری استان قزوین در شهرستان بویین زهرا با همت شورا و شهرداری دانسفهان در این ناحیه بر اساس سند توسعه این بخش ایجاد شده است.

این مسئول تصریح کرد: این مجتمع بزرگ صنعتی پرورش و تولید دام اهلی با ظرفیت‌های فراوان در حال واگذاری به متقاضیان برای آغاز فعالیت است و از آنجا که نیاز شهروندان دانسفهانی به مکانی برای اشتغال و دامپروری بسیار زیاد بوده است، این مکان به منظور توسعه صنعت دامپروری شهرستان تأثیرگذار و مهم است.

کشاورزی و آستانه حمایت‌های مسئولان از کشاورزان و باغداران بویین زهرا می‌تواند پل عبور کشاورزان از وضعیتی باشد که به علل مختلف کشاورزی بویین زهرا را در دایره فشار قرار داده است./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.