بنابر نظر برخی كارشناسان و بر اساس مطالعات اولیه مي توان قدمت خانه اخباري را به دوره صفويه منتسب و به عنوان قديمي ترين خانه تاريخي شناسایی شده كاشان معرفی كرد.

"مهران سرمدیان"در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، در سالروز ثبت این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اظهار داشت: مهمترين قسمت خانه اخباری، جبهه جنوبي حياط است كهدو طبقه تحتاني و حوض خانه ای در مرکز و اتاق هایي در طرفين دارد و طبقه همکف آن هم شامل اتاق شاه نشين مركزي و 2 اتاق سه دري در طرفین آن است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: نقاشي گل وگياه در دو اتاق،گچ بري،رسمي بندي درسقف هشتي ورودي خانه و مشبك كاري در و پنجره ها از جمله هنرهاي تزئيني به کار رفته در معماري اين خانه تاريخي است.

وی تاکید کرد : این خانه به لحاظ قدمت زیاد ، ویژگی های معماری و وجود چندين لايه تزئينات نقاشی روي گچ ارزش تاريخي ویژه ای دارد . در كتيبه یکی از اتاق های طبقه همکف خانه اخباری تاریخ 1194 هجری قمری "دو سال پس از زلزله ويرانگر دوره زنديه " به چشم می خورد که بر این اساس می توان گفت پیکره اصلی اين خانه از زلزله سال 1192 مصون مانده است.

به گفته وی :خانه تاريخي اخباري با 1365 متر مربع عرصه و 916 متر مربع اعیانی در محله سر سنگ و مجاورت تكيه سرسنگ در خيابان غياث الدين جمشيد كاشاني واقع و در دهه گذشته خالي از سكنه و متروكه شده است .

این خانه يك حياط مرکزی بزرگ ، دو جبهه شمالي و جنوبي و چندین اتاق داردكه اتاق هاي ضلع شمالي متعلق به اواخر دوره قاجاراست .

وی افزود :خانه اخباري به عنوان يك اثر شاخص دربين خانه های تاريخي شهرستان کاشان است و قرار است بعد از انجام عملیات مرمتی به موزه شهدا تغییر کاربری داده شود.

مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه بیان کرد: مرحله اول مرمت خانه تاریخی اخباری با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی سال گذشته انجام شد.

فرهادی گفت:این عملیات شامل آوار برداري از داخل راهرو ها و راه پله ها و زیرزمین، شمع بندي، زير بندي پايه ها و جرزها،برجیدن لایه های فرسوده اندود بام،اجرای لنگه طاق های تخریب شده به صورت سنتی و با الگوی سابق اجرای طاق چشمه با آجر ختایی،استحکام بخشی سقف ها با اجرای دوغاب ریزی گچی کف مال و همچنین اجرای پالانه آجری واجرای قیدبندی روی سقف جهت سبکسازی، و در نهایت اجرای اندود پلاستر سیمان و ایزوگام روی بام از اهم اقدامات این طرح مرمتی بود که در سال گذشته انجام شد.

گفتني است: خانه تاريخي اخباري كاشان در تاريخ 10/3/1382 به شماره 9146 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. /س


 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.