رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: انتخابات سوریه یک گام به طرف صلح و آرامش است و این در حالی است که آمریکا با تمام ادعایش مخالف انتخابات در این کشور است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست خبری که امروز  شنبه 10 خرداد در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه در تاریخ 11 خرداد در تهران برگزار خواهد شد، اظهار داشت: این اجلاس در راستای مجموعه سیاست‌های ایران برای کمک به پایان درگیری‌ها در سوریه و استقرار صلح امنیت و آرامش در این کشور به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است.
 
وی ادامه داد: هدف از برگزاری دومین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های سیاست‌ خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه استمرار تصمیمی است که در اسفند سال گذشته اتخاذ شد که منجر به شکل گیری اولین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی دوست سوریه شد که هشت کشور در آن حضور خواهند یافت.

**سیاست ایران در قبال سوریه طرفداران زیادی پیدا کرده است
 
بروجردی با اشاره به اینکه حضور 30 کشور در اجلاس دوم نشان از آن دارد که بسیاری از کشورهای دیگر به کاروان صلح پیوستند افزود: سیاست ایران در مقطع فعلی طرفداران زیادی را در دنیا پیدا کرده و خطی که آمریکا و هم‌پیمانانش در سه سال گذشته در بحران سوریه دنبال می‌کردند که همواره با آتش افروزی همراه بود عملاً به شکست انجامیده است.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: اکثریت کشورها بر این امر معتقدند که بحران سوریه فقط یک راه حل دارد و آن سیاسی است. پدیده شوم تقویت تروریسم که از طرف آمریکا و هم پیمانانش دنبال شد امروز به عنوان یک معضل جدی در منطقه و فتح جهان تهدید کننده است.
 
بروجردی با بیان اینکه این راه حل از ابتدا مورد توجه ایران بوده تصریح کرد: ما به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم با این پدیده در هر جای دنیا مخالفیم و یکی از اهدافمان این است که از گسترش این پدیده جلوگیری کنیم زیرا پدیده تروریسم کشورهای دنیا را مورد تهدید قرار می‌دهد.

بروجردی افزود: کشورهایی که اتباع آنها از خود آمریکا و اروپا در سوریه حضور داشتند و نیروهایشان آموزش دیده و صلاح به دست بودند امروز به جد نگرانند که پس از بازگشت چگونه این بحران پایان خواهد یافت.
 
بروجردی انتخابات خارج از مرزهای سوریه را مورد توجه قرار داد و گفت: در تصمیم اخیر سوریه مبنی بر انتخابات آزاد کاملاً متفاوت با ساختار قبلی سوریه است زیرا در این انتخابات یک حزب وجود ندارد و انتخابات اخیر در خارج از این کشور برگزار شد و هفته جاری نیز در روز سه شنبه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور قرار است که برگزار شود.

**انتخابات سوریه یک گام به طرف صلح و آرامش است

رییس کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: انتخابات سوریه یک گام به طرف صلح و آرامش است و این در حالی است که آمریکا با تمام ادعایش مخالف انتخابات در این کشور است و درخواست کرده بشار اسد برای دو سال دیگر طبق مجوز قانون اساسی سوریه در قدرت‌ باقی بماند و انتخابات نیز برگزار شود.
 
بروجردی با بیان اینکه این سیاست استاندارد دوگانه آمریکا و هم‌پیمانانش نشان از آن دارد که برای آنها اهداف سیاسی معانی تعریف شده نامشروع برای خودشان در محوریت قرار می‌دهند گفت: برگزاری انتخابات آزاد و مردم سالاری برای آنها در درجه دوم قرار دارد و متأسفیم از این امر که ظرف چند روز گذشته برخی از کشورها در خارج از مرزهایشان انتخابات برگزار شد و با آن مخالفت‌هایی صورت گرفت.
 
بروجردی اضافه کرد: اما حضور پرشور مردم نشان دهنده موقعیت دولت سوریه در این انتخابات بود.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از کشورها در اجلاس دوم کشورهای دوست سوریه در تهران حضور خواهند یافت گفت: علاوه بر رؤسای کمیسیون‌ها شاهد حضور سطح رییس مجلس بولیوی که شخصاً ابراز علاقه کرده هستیم و همچنین نایب رییس مجلس مالی نیز به جمع این اجلاس اضافه خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: هیئت‌های مجالس کشورهای اسلامی تاکنون 10 الی 12 هیئت صبح امروز وارد تهران شدند و همچنین این حضورها ادامه خواهد داشت و سه برابر تعداد شرکت‌کنندگان اجلاس اول کشورهای دوست سوریه حضور به هم خواهند رساند.  

**هیئت ایران روز دوشنبه عازم سوریه خواهد بود

این نماینده مجلس حضور پرشور کشورهای دوست سوریه در این اجلاس را نشانه مهم و مثبتی دانست و تصریح کرد: اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که ما در سطح دولت از آغاز فعال بودیم و دیپلماسی پارلمانی توسط مجلس از همه ظرفیت‌های خود در ارتباط با بحران سوریه در جهت صلح استفاده کرد.

بروجردی افزود: هیئت ایرانی روز دوشنبه عازم سوریه خواهد بود و هم چنین راه برای همه مهمانان برای شرکت در اجلاس در ایران باز است.
 
وی افزود: ما از روند مصالحه بین نیروهای مسلح و ارتش سوریه که در حمص رخ داد و هم چنین حلب حمایت می‌کنیم که این امر از جنگ و خونریزی کشورها و هم چنین از روند رشد کشته شدگان نیز جلوگیری خواهد کرد و میزان کشته شدگان نیز کاهش خواهد یافت.
 
بروجردی تاکید کرد: کمک‌های انسانی به سوریه در طول سه سال گذشته به دلیل تحمیل تحریم‌های گوناگون باید مورد توجه قرار بگیرد و نیاز آنان به کمک‌های انسانی از جمله دارو و غذا یک موضوع جدی است و ایران در این عرصه فعال بوده و هم چنین از کشورهای دیگر نیز دعوت می‌کنیم که این اقدام انسانی را انجام داده تا شرایط برای بازسازی سوریه فراهم شود.
 
بروجردی اضافه کرد: ایران می‌تواند در تقویت خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی در این مقطع فعالیت خود را انجام دهد.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه آیا در اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه از دولت نیز کسانی خواهند آمد گفت: اقداماتی که در حال حاضر انجام شده در اجلاس دوم هیئت مجلسی خواهد بود و در همین چارچوب انجام می‌شود و از دولت خبری ندارم که چه تصمیمی را خواهد گرفت.
 
وی در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی در این اجلاس حضور خواهند داشت، گفت: کشورهایی از آمریکای لاتین، آفریقا، کشورهای اسلامی و همسایه که تاکنون ده الی 12 تا از روسای کمیسیون‌ها، روسای مجالس، نایب رئیسان حضور پیدا کرده‌اند و تعدادی از نواب روسای کمیسیون‌ها که تا الان اعلام کرده‌اند 22 کشور هستند که پیش‌بینی می‌شود که به تعداد 25 نیز برسد.  
 
وی هم چنین اضافه کرد: تعدادی از کشورها سفرایشان را به عنوان نماینده آن کشور در این اجلاس خواهند فرستاد و آمار قطعی تا آخر ساعت امروز اعلام خواهد شد.
 
بروجردی درباره حضور کشورها عرب منطقه در این اجلاس نیز گفت: کشور عراق در راس ریاست کمیسیون‌ها حضور خواهد داشت هم چنین کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز خواهند آمد اتحادیه عرب در ابتدا در بحران سوریه این کشور را مورد تعلیق قرار داد و موضع نامناسبی را اتخاذ کرد علی‌رغم آن که سوریه مهمترین کشور عرب است تغییر سیاست‌هایش در میان عرب‌ها کاملا محسوس بود.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره دستاوردها و مصوباتی که در اجلاس اول شکل گرفت گفت: روسیه به عنوان عضو دائم شورای عالی امنیت در اجلاس، ضرورت ارسال کمک‌های انسان دوستانه، جلوگیری از ورود سلاح و درخواست از شورای امنیت برای درج نام گروه‌های تروریستی در لیست فهرست این گروه‌ها و رسمیت یافتن آن و اعزام کشورهای همسایه برای ممانعت از ارسال سلاح و افرادی که عمل تروریستی انجام می‌دهند مورد توجه قرار داد.
 
وی اضافه کرد: آمریکا نگاه متفاوتی با چین و روسیه دارد و سیاست‌های تقابلی‌اش حتی در امر مهم انتخابات بسیار مشهود بود آمریکا سیاست‌های مخالف خود را اعلام کرد.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: دو عضو دائم شورای عالی امنیت مثل روسیه و چین سیاست‌هایشان در جهت تقویت خط مقاومت و عدم تغییر ساختار سوریه است و در سطح جهانی و بین‌المللی پدیده مهم تلقی شده و تاثیرگذار است که امروزه آثارش را شاهدیم و روز به روز حکومت بشار اسد و تغییرات قانون اساسی و انتخابات آزاد عملیاتی شده و نشان از شکست سیاست‌های آمریکا در سوریه دارد.  
 
این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: کشور روسیه نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار