رییس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: 40 تا 50 برابر بارندگی سالانه در این استان آب ذخیره شده در منابع آبی آن از جمله سدها و بندها تبخیر می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.،دکترغلامرضا نوری افزود: سیستان و بلوچستان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و از نظر منابع آبی جزو بحرانی ترین استان های کشور است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 2،4 میلیارد (دو میلیارد و 400 میلیون) متر مکعب آب در پشت سدهای سیستان و بلوچستان ذخیره می شود ادامه داد: با تبخیر حدود 3،5 تا پنج متر در سال که چیزی حدود 40 تا 50 برابر میزان بارندگی سالانه این استان است بیش از 900 میلیون متر مکعب آب از طریق تبخیر از دسترس خارج می شود.

نوری متوسط بارندگی در سیستان و بلوچستان را حدود 100 میلیمتر در سال عنوان کرد و افزود: سالانه پنج هزار میلیمتر آب در شمال و حدود چهار هزار میلیمتر در مرکز و جنوب استان تبخیر می شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاههای سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: این تبخیر معادل حجم سه تا چهار سد مخزنی است که خود نشان از هدر رفت میلیاردها تومان اعتبار و صرف سال ها وقت برای ساخت مخازن آبی دارد.

  انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.