"هانس بلیکس" مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی گفت حل و فصل نهایی مناقشه غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران پیش از ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید حل و فصل نهایی مناقشه غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران پیش از ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ امکان پذیر خواهد بود.
 
"هانس بلیکس" اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی‌زبان اتریش موسوم به «دی پرسه» (Die Presse) تصریح کرد دستیابی به توافق نهایی و حل و فصل مناقشه هسته‌ای میان ایران و غرب می‌تواند در دیگر مسائل بین‌المللی از جمله سوریه و یا اوکراین همچون «یخ‌شکن» عمل کند.
 
وی دستیابی به توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و غرب را تا پایان ماه ژوئیه «کاملا مطلوب و ممکن» دانست و گفت: با تاخیر و تعلل بیشتر، دستیابی به آن سخت‌تر می‌شود.
 
بلیکس همچنین از پیشنهاد مطرح شده مبنی بر لحاظ کردن سامانه‌های دفاعی ایران در مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد و افزود : «عجیب است که هم اکنون نقطه نظرات جدیدی برای مذاکرات مطرح می‌شوند. من آشفته‌حالی ایران را در ارتباط با این موضوع درک می‌کنم چرا که توافق موقت ژنو برنامه تسلیحاتی را در بر نداشت.»
 
ایران و گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان درباره‌ راه‌های حل و فصل اختلافات و آغاز تنظیم پیش‌نویس توافق نهایی با هدف حل و فصل کامل مناقشه غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران، به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند.
 
نوامبر ۲۰۱۳ میلادی، دو طرف در شهر ژنو سوئیس توافق موقت هسته‌ای امضا کردند که از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ روند اجرایی آن آغاز شد.
 
شش کشور مهم جهان شامل روسيه، چين، فرانسه، انگليس و امريکا به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) در ازاي محدودکردن جنبه‌هايي از فعاليت‌هاي هسته‌ای ايران توافق کردند برخي از تحريم‌های کنوني عليه جمهوری اسلامی را لغو کنند.
 
شوراي امنيت سازمان ملل، امريکا و اتحاديه اروپا باید هنگام اجرای این توافق شش ماهه از هر گونه اعمال تحریم علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته‌اي تهران خودداری کنند.
 
دور پیشین مذاکرات هسته‌ای سطح بالا میان ایران و گروه ۱+۵ شانزده ماه می در وین، پایتخت اتریش، پایان یافت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار