نفخ شکم، حالتی است که بسیاری از مردم از آن شکایت می‌کنند؛ تجمع گاز در شکم، زدن باد گلو و تورم شکم معمولا پس از خوردن غذا، سه حالت نفخ شکم هستند.

دکتر افشین هوشیار فوق‌ تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: بیشترین علتی که برای نفخ شکم می‌توان برشمرد، تغییر در تعداد میکروب‌های طبیعی که در روده هستند و فلور طبیعی روده نامیده می‌شود، است که این تغییر به علت مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای خاص و از بین رفتن این جمعیت فلور طبیعی است. 

وی افزود: جایگزین شدن برخی میکروب‌ها به جای این فلور طبیعی، باعث تولید گاز در روده و معده و ایجاد نفخ است؛ نفخ در افرادی که مشکلات عصبی دارند هم زیاد مشاهده می‌شود. 

این فوق‌تخصص گوارش با بیان اینکه برخی مواد غذایی هم وجود دارند که نفاخ هستند، گفت: گلوتن گندم که منجر به بیماری سلیاک می‌شود، لاکتوز در شیر، حبوبات، سبزیجات خام و میوه‌هایی مثل سیب و هندوانه، تولید نفخ می‌کنند مواد چربی هم نفاخ هستند. 

دکتر هوشیار با بیان اینک مواد قندی معمولا نفاخ هستند، گفت: لاکتوز در شیر، فروکتوز که قند میوه‌ها است و گلوتن در گندم، از مواد قندی ایجاد کننده نفخ هستند؛ به علاوه این باور غلط در جامعه که نمک ایجاد کننده نفخ است کاملا اشتباه است نمک نه کاهنده و نه ایجادکننده نفخ است. 

وی در پایان گفت: انجام پیاده‌روی بسیار در کاهش نفخ مؤثر است چرا که با حرکت و راه رفتن، روده‌ها هم به حرکت درمی‌آیند و بنابراین در دفع گازهای جمع شده در روده‌ها و برطرف شدن حالت نفخ بسیار مؤثر است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: نفخ ، گوارش ، روده ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار