سرمایه‎گذاران خارجی برای حضور در پروژه‎های مخابراتی ایران دعوت شدند، اولین نشست طرح های کلان ملی پژوهشی برگزار می‌شود، تایلند سایت فیسبوک را مسدود کرد، تلفن‌های استان اصفهان از امروز هم‌کد می‌شود، چاپگری که میوه های سه بعدی می‌سازد و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






راه‌اندازی خدمات نسل ۳ و ۴ تلفن همراه از شهریور در کشور
خبرگزاری تسنیم/ نصراله جهانگرد در مراسم رونمایی از سامانه ابر سلامت،‌ با بیان این مطلب که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به 120 درصد رسیده اظهار داشت: در حال حاضر، تلفن همراه در اختیار همه مردم قرار دارد و این به آن معنی است که هر یک از هموطنان به یک ترمینال دسترسی داشته و ‌تمامی دستگاه ها و نهادها می توانند از طریق این بستر،‌ خدمات مختلف را به مخاطبان خود، ‌عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: از طریق ارائه خدمات حوزه سلامت به کمک بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان ایجاد و عرضه سرویس ها در هر زمان و مکان به تمام مردم فراهم می شود.
معاون وزیر ارتباطات افزود: بهره گیری از ابر ارتباطی در ارائه خدمات،‌ موجب آغاز مرحله نوینی از خلق خدمات جدید در کشور شده و از طریق فناوری های نوین می توان نحوه پوشش خدمات سلامت در روستاها و مناطق دور افتاده را تغییر داد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سالانه چندین هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات و حوزه سلامت از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که در صورت برقراری همکاری میان این افراد،‌ امکان ایجاد سرویس‌های جدید و خلاقیت های بزرگ فراهم خواهد شد.



جهانگرد بازار فعالیت در این حوزه را در میان همه کشورهای فارسی زبان دانست و گفت: آمادگی داریم تا به منظور بهبود شاخص های حوزه سلامت،‌ظرفیت های لازم جهت توسعه را در اختیار فعلان این بخش قرار دهیم.
وی تاکید کرد: امیدواریم با استفاده از فناوری های نوین و انتخاب راه حل های بهینه، شاهد کاهش هزینه های موجود در این بخش برای مردم و کشور باشیم. این گزارش حاکی است، در این مراسم،‌ رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان این مطلب که قرن 21 قرن دانش و فناوری است و باید بتوانیم بسیاری از دستاوردهای حوزه دانش و فناوری را برای بهبود زندگی به کار گیریم، اظهارداشت: در سامانه ابر سلامت از فناوری اطلاعات برای پیشگیری به موقع بیماری‌ها استفاده شده است. وی ادامه داد: از طریق این سامانه با استفاده‌ از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات مردم می‌توانند در یک سیستم مناسب سلامتی خود را به طور دائم رصد کنند و بیماری‌ها زودتر تشخیص داده می‌شود.

روستا آزاد افزود: استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و برخورداری از ارزش افزوده از طریق تلفن همراه در راستای تأمین سلامت، بهداشت و رفاه همه آحاد جامعه فراهم می شود. بر اساس این گزارش، صدوقی،‌ مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز در این مراسم با بیان این مطلب که در حال حاضر،‌ بیش از 80 سرویس بر بستر تلفن همراه در حوزه سلامت به مردم عرضه می شود گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از این سرویس ها که در آزمایشگاه ارزش افزوده دانشگاه صنعتی شریف آماده شده، استفاده می کنند. وی با اشاره به دیگر آزمایشگاه های ایجاد شده ادامه داد: این سرویس ها به عنوان یکی از وظایف اجتماعی همراه اول صورت می گیرد.

صدوقی خاطرنشان کرد: بر اساس مجوز های صادر از سوی وزارت ارتباطات، ارائه خدمات نسل سه و چهار تلفن همراه از شهریور ماه سال جاری آغاز می شود که امکان ارائه سرویس ها و خدمات بیشتر در حوزه های مختلف از جمله حوزه سلامت فراهم خواهد شد.


سرمایه‎گذاران خارجی برای حضور در پروژه‎های مخابراتی ایران دعوت شدند
خبرگزاری تسنیم/ بابک تراکمه ضمن اعلام آمادگی شرکت مخابرات ایران برای ایجاد زمینه‎ی حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران، افزود: دعوت از سرمایه گذاران خارجی باعث می شود که آنان نیز از فرصت های سرمایه گذاری در ایران بهره مند شوند.



مدیر پروژه‎ی تغییر و تحول شرکت مخابرات ایران، در خصوص سرمایه گذاری شرکت متبوعش در پروژه های خارج از کشور نیز خاطرنشان کرد: در حال بررسی پروژه های خارج از ایران هستیم تا اگر مورد مناسبی پیدا کردیم که از جذابیت مناسبی برای ما برخوردار بود در آن بخش سرمایه گذاری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر برنامه‎ی شرکت مخابرات ایران در سال جاری در حوزه‎ی سرمایه گذاری، گفت: تا کنون چندین پیشنهاد داشته ایم اما در مورد عملیاتی شدنشان باید گفت که هنوز در حال تحلیل و آنالیز هستیم تا بتوانیم به نحو مطلوب در آینده به نتیجه برسیم.


اولین نشست طرح های کلان ملی پژوهشی برگزار می‌شود
خبرگزاری مهر/ دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) براساس مصوبه پانزدهمین جلسه، دبیرخانه این شورا مکلف شده است با تشکیل کارگروه‌هایی، کلیه طرحهای‌ کلان ملی پژوهش و فنّاوری را مورد ارزیابی قرار دهد.



درهمين راستا، دبیرخانه شوراي عالي عتف، "اولین همنشست طرح‌های کلان ملی پژوهش و فنّاوری" را در روز دوشنبه 12 خرداد ماه سال جاري در محل سالن همایش‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار مي‌کند.

در اين نشست اعضاي این کارگروه‌ها با وظایف و ماموریت‌های شورای عالی عتف، طرح‌های کلان، رویه‌ها و آیین‌کار ارزیابی طرح‌های کلان آشنا می­‌شوند و همچنین برنامه‌ریزی اولیه جهت ارزیابی این طرح‌ها را انجام می­ دهند.


تایلند سایت فیسبوک را مسدود کرد
خبرگزاری فارس/ حکومت نظامی تایلند دسترسی کاربران به شبکه اجتماعی فیس بوک را مسدود کرد اما  مقامات تایلندی این خبر را رد کردند. با این حال تعدادی از کاربران توئیتر در تایلند از مسدود شدن این سایت در تایلند خبر دادند.

سرهنگ «وینتای سوواری» سخنگوی ارتش تایلند گفت: ما فیس بوک را مسدود نکرده‌ایم چرا که این مساله در اختیار ما نیست. حکومت نظامی تایلند روز 22 ماه مه با کنار زدن یینگلاک شیناواترا نخست وزیر موقت این کشور قدرت را عملا در اختیار گرفت و نسبت به برگزاری تظاهرات علیه کودتا در این کشور هشدار داد.



براساس این گزارش، کمیسیون ارتباطات و رسانه‌های تایلند بعد از کودتای ارتش در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرده بود که در صورت نیاز دسترسی به سایت‌ها را محدود خواهیم کرد. این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هدف ما به طور کلی سانسور نیست اما محتوای وب سایتهایی را که ممکن است باعث ایجاد هرج و مرج و کشمکش در کشور شود را محدود می‌کنیم.

ارتش اعلام کرده است که به زودی انتخابات سراسری را برگزار می‌کند اما زمان دقیقی برای آن اعلام نکرده است. همچنین فرمانده ارتش تایلند اعلام کرد که وی حکم سلطنتی به عنوان رئیس حکومت نظامی را دریافت کرده است.


تلفن‌های استان اصفهان از امروز هم‌کد می‌شود
خبرگزاری تسنیم/ طرح هم کدسازی در سطح شهرستانهای اصفهان و توابع، خمینی‌شهر، آران و بیدگل، اردستان، برخوار، تیران، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، فریدن، دهاقان، لنجان، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، شهرضا، فریدونشهر، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و نطنز انجام شده و شماره مشترکین در این شهرستانها از 7 رقم به 8 رقم تغییر می‌کند.

بر این اساس از ساعت 22 روز چهارشنبه کدهای بین‌شهری  0311، 0312، 0361، 0362، 0321، 0322، 0323، 0324، 0331، 0332، 0334، 0335، 0371، 0372 به 031 تغییر می‌کند. براساس این گزارش مشترکین تلفن‌های ثابت در شهرستانها و روستاهای استان اصفهان برای اطلاع از تغییرات و دریافت شماره جدید خود می‌توانند تا قبل از ساعت 22 روز چهارشنبه (7 خرداد) در محدوده استان با سامانه گویای 2525 و 118 و در خارج از استان با شماره 03113333333 و بعد از ساعت 22 در خارج از استان با شماره 03133333333 در داخل استان با سامانه گویای 2525 و 118 تماس بگیرند.



همچنین مشترکان می‌توانند با ارسال پیامک به شماره 300000118 و یا مراجعه به سایت شرکت مخابرات استان اصفهان به نشانی www.tce.ir و واردکردن شماره تلفن قدیم، از شماره جدید خود مطلع شوند. براساس اطلاعیه ستاد هم کدسازی تلفن‌های ثابت، مشترکان برای انعکاس پیشنهاد و همچنین اعلام شکایت در این زمینه، می‌توانند به پورتال اطلاع‌رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به آدرس www.cra.ir بخش ثبت و پاسخگوئی به شکایات مراجعه کنند.


شانس برنده شدن یک ایرانی در مسابقه "الکترولوکس"/ ظرف‌هایی که با غذا خورده می‌شوند
خبرگزاری مهر/ سعید رحیمی نژاد دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران شیوه نوین و جذابی را برای نجات از شستن ظروف غذا مطرح کرده است. این ایده در واقع دستگاه جدیدی است که می تواند بشقاب ها و کاسه ها را خوردنی کند.

این دستگاه که Bake.A.Dish (پختن یک ظرف) نام دارد می تواند ظروفی را از نان بسازد و هر نوع غذایی از سوپ تا کاری را در آن ریخت. این گجت می تواند بشقاب و کاسه هایی با هر قطری  تا سایزی 41 سانتی متر بسازد. این ظروف را می توان در پایان هر وعده غذا خورد. یک اپلیکیشن تلفن همراه، این دستگاه را کنترل کرده و می تواند با  محاسبه اندازه کاسه یا بشقاب، میزان کالریی که مصرف کننده نیاز دارد را مشخص کند. این طراح اکنون در تلاش برای تامین بودجه برای تولید این مفهوم است.

رحیمی نژاد که 26 ساله و اهل تهران است می گوید: هدف از ساخت این محصول، شخصی سازی ظروف غذا، جایگزین بسیار پایدارتری برای ظروف غذاخوری و همچنین افزودن میزان خاص و مشخصی فیبر به رژیم غذایی روزانه فرد است. وی افزود: با شخصی سازی اندازه ظروف غذا بر اساس نیازهای خاص شخص و افزودن میزان کنترل شده ای فیبر و کربوهیدرات به این رژیم غذایی می توان سبک زندگی سالم تری را ایجاد کرد.



رحیمی نژاد افزود: یک  قالب دو بخشی تغییر شکل دهنده، امکان ساخت کاسه و بشقاب در اندازه های مختلف را فراهم می کند. این احتمالات بی نهایت است و همه چیزی که نیاز دارید آب و آرد است. نخستین فکری که درباره ظروف غذاخوری ساخته شده از نان به ذهن می آورد این است که این ظروف از استحکام کافی برخوردار نیستند و نمی توان مایعات را در آنها ریخت.

وی افزود: اما من یک راه حل را برای استفاده از نان که هر غذایی را نگه دارد عرضه کرده ام اما این یک راز است و نمی توانم فرایند را فاش کنم. انرژی لازم برای پخت این نان از پانل های خورشیدی تامین می شود و آب لازم برای این پخت نان کمتر از میزانی است که برای شستن ظروف استفاده می شود.

الکترولوکس دومین تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی در سطح دنیاست که در ۱۵۰ کشور محصولات خود را به فروش می رساند. یکی از اقدامات جالب توجه این شرکت برگزاری رقابت سالانه دانشجویان در زمینه طراحی لوازم خانگی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی برگزار شد و از آن زمان تاکنون برگزاری این رقابت همه ساله مورد توجه بسیاری از دانشجویان طراحی قرار می گیرد.

جایزه نفر نخست ۵۰۰۰ یورو تعیین شده است. علاوه بر جایزه نقدی، نفر اول می تواند در یکی از مراکز طراحی الکترولوکس یک دوره آموزشی ۶ ماهه را سپری کند. به نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب جایزه نقدی معادل ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ یورو اهدا می شود


تعداد مشترکان ام تی ان در نیجریه ۱.۱ میلیون نفر افزایش یافت
خبرگزاری تسنیم/ با افزایش تعداد مشترکان شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی در نیجریه، این شرکت مخابراتی، در چهار ماهه ابتدایی سال جاری میلادی رشد درآمدی دو رقمی را تجربه کرد. به گفته سیفیسو دابنگوا، مدیر شرکت ام تی ان، تعداد مشترکان شرکت ام تی ان در نیجریه در ماه آوریل 1.1 میلیون نفر افزایش یافت. این رقم موجب افزایش 2 درصدی تعداد کل مشترکان این شرکت در بازه زمانی 4 ماهه شد.
در آفریقای جنوبی در حالی که اوپراتورهای تلفن همراه قیمت های خود را برای افزایش مشتری کاهش داده اند، رشد خرید سیم کارت‌های این شرکت کاهش یافت. دبنگوا گفت: «پیش بینی می شود که این روند حداقل تا شش ماه آینده ادامه داشته باشد.»



وی افزود، میزان درآمدهای حاصل از فروش دیتا در چهار ماهه ابتدایی امسال 43 درصد نسبت به یک سال قبل افزایش یافته و به 17 درصد کل میزان فروش رسیده است. این در حالی است که این رقم یک سال قبل، 14 درصد کل میزان فروش بود. ام تی ان در کشورهای ایران، غنا، کامرون، اوگاندا، سوریه و سودان شاهد «رشد درآمدی مناسب» بوده است. ارزش سهام شرکت ام تی ان در بازار بورس ژوهانسبورگ، با 0.3 درصد کاهش به 223.50 رند رسید. ارزش سهام این شرکت از ابتدای امسال شاهد 3 درصد رشد بوده است.


عرضه میوه های چاپی/ چاپگری که میوه های سه بعدی می‌سازد
خبرگزاری مهر/ این روزها با پیشرفت فناوری، شاهد تولید محصولات گسترده ای با استفاده از چاپگرهای سه بعدی هستیم. این فناوری به ویژه در عرصه پزشکی و صنعتی بسیار مفید واقع شده است.  با این حال چاپگر شرکت Dovetailed این میوه هایی می سازد که البته میوه های واقعی نیستند و نوعی تجدید ساخت تلقی می شوند که می تواند هر طعم و مزه ای داشته باشد.



این چاپگر از شیوه خوراک شناسی مولکولی موسوم به Spherification استفاده می کند که در آن مایعات مزه دار را به گویچه های ژلاتینی تبدیل می کند که شبیه خاوریار یا مروارید های نشاسته ای هستند. در این روش، برای تولید آب درون میوه، شربت دارای طعم های مختلف با اسید آلژنیک ترکیب می شود. سپس این ترکیب درون مایع سردی از کلرید کلسیم ریخته می شود. در نهایت پوسته ای را دور این آب میوه ایجاد می کند که وقتی گاز زده شود می ترکد.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار