این روزها نمایشگاه محمود زنده رودی (زنده) در گالری ساربان برپاست، نمایشگاهی که میزبان مجموعه آثاری است که این هنرمند ساکن فرانسه در یک دهه اخیر خلق کرده است.

به گزارش حوزه  تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، محمود زنده رودی (زنده) که درعرصه بین المللی نمایشگاه های متعددی برپا کرده است، پس از قریب به 40 سال برای دومین بارآثارش را درایران و درگالری ساربان به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه شامل 28 اثرازاین هنرمند است که با تکنیک کلاژواکرلیک درابعاد مختلف همچون 80 در80 و حداکثر 162 در97 سانتی متر روی بوم خلق شده اند.
 
محمود زنده رودی (زنده) نقاش خاطرات، یاد بودها و ارزش های فرهنگی است که بخش اعظم حیات خود را در آن زیسته و تجربه ها آموخته است.او آثارش را نه زنده رودی بلکه زنده امضا می کند.

محمود زنده رودی( زنده) گفت: سال‌ها پیش از مهاجرت ام به کشورفرانسه نمایشگاهی از نقاشی هایم را درتهران برپا کردم واین نمایشگاه با استقبال خوبی روبروشد، اما پس از مهاجرت ام درسال 1978 به کشور فرانسه تمام فعالیت ام متمرکز در کشورهای اروپایی و آمریکا شد و هرگز فرصتی فراهم نشد که آثارم را در کشورم که همواره دوست اش دارم  به نمایش بگذارم.

وی با ابرازخوشحالی ازاستقبال آثارش در ایران گفت: بخشی از آثاری که دراین نمایشگاه به نمایش گذاشتم، در سال 2004 و باقی آثار درسال های اخیر خلق شده اند و وجه تمایزاین مجموعه آثاربا آثاردیگرم دراین است که خط دراین مجموعه جایگاه ویژه ای دارد، هرچند که من خودم را خوشنویس و یا هنرمندی که تمرکزش را روی نقاشی خط گذاشته نمی دانم و اتفاقا خط خوبی هم ندارم.

اسرافیل شیرچی درباره نمایش آثار محمود زنده رودی( زنده) در گالری ساربان گفت: نام برخی از نفرات در فرهنگ و هنر ما خوش نشسته است و یکی ازنام هایی که در فرهنگ ما خوش درخشیده، زنده رودی است. او  و برادرش هریک به نوعی در اعتلای هنرهای تجسمی سهم بسزایی داشته اند. اما شیوه و تکنیک هریک با هم متفاوت است.

 وی افزود:محمود زنده رودی( زنده) با به کارگیری ازعناصر تجسمی و درک درست از مبانی هنرهای تجسمی و روح موسیقیایی و تغزلی خود با وام گرفتن ازعناصرخطاطی توانست نام نیکی ازخود در عرصه هنرهای تجسمی به جا بگذارد و آثارارزشمندی به گنجینه هنرهای تجسمی ما بیفزاید.

به گفته شیرچی، به واسطه قریب به 37 سال زندگی محمود زنده رودی دراروپا، رنگ ها و فضاهای اکسپرسیونیستی برآثاراو تاثیر بسزایی گذاشته است. کلمات درآثار زنده رودی همچون پرندگان دریایی ارکستر برپا می کنند.

این هنرمند برجسته با اشاره به آشنایی دیرینه اش با آثارمحمود زنده رودی گفت: محمود زنده رودی روحیه پویا و جستجوگری دارد و درآثارش ناگفته های ازفرهنگ و هنر ایران را بازگو می کند، امیدوارم همواره هنرش متعالی شود.

مجید ملانوروزی مدیرمرکزهنرهای تجسمی گفت: من در 15 سال اخیراین شانس را داشته ام که آثار محمود زنده رودی را دنبال کنم. اوهنرمند پویا و تجربه گرایی است که همواره در دوره های مختلف متریال های مختلفی را دست مایه کارش قرارداده است، تا به تکنیک خود درنقاشی خط برسد.

او افزود: زنده رودی درآثاری که خلق می کند گوشه چشمی هم به هنرهای سنتی ایران ایران ازجمله معرق و مشبک داشته است و همین موضوع آثاراو را از سایرهنرمندان متمایز می کند.

احمد آریامنش نیز درباره آثار محمود زنده رودی گفت: محمود زنده رودی (زنده) یک هنرمند واقعی است و همواره تلاش دارد که تجربیات متنوع و متعددی را پشت سر بگذارد. او هنرمند متکلفی نیست و سادگی و مینمالیستی که درآثار او موج می زند متاثر ازفرهنگ غرب است.

او افزود: محمود زنده رودی درآثارش از نمادها و فرهنگ بومی خودمان بهره می گیرد. اوهنرمند خستگی ناپذیری است که درآستانه 70 سالگی آثارش همچنان شور و نشاط هنرمند 30 ساله را دارد و این بسیار ارزشمند است.

احمد فلسفی هم گفت: محمود زنده رودی هنرمند مهم و قابل تاملی است که درایران آن گونه که باید آثارش دیده و شناخته نشده است و برپایی نمایشگاه آثارش در گالری ساربان فرصت مغتنمی است که آثارش دیده شود.

او افزود:زنده رودی با بهره گیری ازسبک های متنوع درآثارش امروزه به سبک و زبان خودش رسیده است و آثاراوویژگی های منحصربه فردی دارد که او را از سایر هنرمندانی که به نقاشی خط اهتمام دارند متمایزمی کند.

هادی روشن ضمیرهم گفت:آثارمحمود زنده رودی روایت تازه ای ازنقاشی خط است و نوع برخورد او با نمادهای بومی ایرانی موجب شده که آثار او بسیارمتمایز و منحصر به فرد شوند.

او افزود: او با این که ادعا می کند که خوشنویس نیست وخط خوبی ندارد اما به خوبی توانسته ازخط در آثارش بهره بگیرد و آثار متمایزومتفاوتی را خلق کند.
 
مهرناز خاکپوری مدیربرنامه هنری محمود زنده رودی گفت: او  با تکنیک ویژه ای که درحرفه هنری اش به کار می گیرد سبک نوینی در نقاشی و مجسمه سازی  بوجود آورد که در اروپا و امریکا شناخته شده است او برای خلق بخش عمده آثارش از خمیر کاغذ دست سازی که از روزنامه های باطله می سازد استفاده می کند که این خمیر در اروپا به نام زنده مشهور شده است.

به گفته مدیر برنامه های زنده رودی، آثاراو رنگ و بویی ایرانی دارد و اگر ایرانی ها را به پیچ تاب های خط نستعلیق دعوت می‌کند، رنگ های چشم نوازش، چشم علاقمندان آثارهنرمندان ایرانی را خیره می‌کند.

محمود زنده رودی (زنده) سال‌هاست که در فرانسه اقامت دارد و نمایشگاه های متعددی در نیویورک، واشنگتن، مراکش، هنگ کنگ، اسپانیا، سوئیس، الجزایر، کانادا، قبرس و فرانسه به نمایش گذاشته است.
 
شخصیت هنری محمود زنده رودی در جامعه ای شکل گرفته است که هر نوع بدعت هنری یا به اصطلاح  پیشتازی جز وابستگی به ریشه های عمیق فرهنگی و ملی امری دشوار و محال است و شاید هم بیش از سه دهه زندگی در غرب آن هم فرانسه جوانه های تازه ای از یاد بودهای ایران را در دل او رویانده و هنرمند را با حالتی حسرت و نوستالژی و با استفاده از تکنیک غربی به سوی خلق تابلوهایی کشانده که حاصلش آمیخته ایست از خواب و واقعیت.

محمود زنده رودی که با نام (زنده) فعالیت می‌کند، ۸ تابلو را که براساس منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده است را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد و این آثار در لابی موزه دهنرهای معاصر تهران رونمایی شدند.
 
نمایشگاه آثار محمود زنده رودی(زنده) تا 12 خرداد ماه همه روزه به جز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 در گالری ساربان ادامه دارد.
 
گالری ساربان در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 واقع شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار