العرب نوشت نیازهای آتی کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس به گاز، ایده واردات گاز به این کشورها از روسیه و ایران را مطرح کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه العرب، "محمد عبدالرحمن العسومی"، پژوهشگر امور نفتی، در پژوهشی که در مرکز پژوهش های راهبردی امارات، منتشر شده، آورده است با توجه به تنوع استفاده از گاز طبیعی در کشورهای شورای عضو شورای همکاری خلیج فارس، صادرات این ماده، که منبع مهم انرژی و صنعت است، چالشی واقعی ایجاد می‌کند. 

 استفاده از گاز به عنوان منبعی برای انرژی برق، برای کشورهای (عربی) خلیج فارس، اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر این، گاز منبع اصلی تولیدات پتروشیمی است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یکی از مراکز اصلی تولید آن در سطح جهان هستند. همچنین از این ماده به صورت گسترده برای تزریق به چاه های نفت برای افزایش میزان تولید، در کشورهای منطقه استفاده می‌شود. 

العرب در ادامه نوشته است: همه نشانه ها حاکی از آن است که تقاضای کشورهای خلیج فارس برای گاز طبیعی در سالهای آینده افزایش خواهد یافت زیرا تقاضا برای انرژی برق، توسعه تولید کالاهای پتروشیمی و آلومینیوم افزایش خواهد یافت و علاوه بر این به منظور برآورده ساختن تقاضای جهانی روزافزون، انرژی تولیدی برای نفت خام بیشتر خواهد شد. 

با وجود اینکه کشورهای خلیج فارس، از کشورهای اصلی تولید کننده گاز طبیعی به شمار می‌روند، نبودن زیرساخت ها برای انتقال گاز بین این کشورها، باعث می‌شود که نتوانند نیازهای روزافزون را پاسخگو باشند و در نتیجه هر کشوری تلاش می‌کند نیازهای خود را با کمک از منابع محلی، تامین کند. 

بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عملیات جستجوی گاز را افزایش داده اند و میلیاردها دلار برای حفاری هزینه کرده اند. ذخیره گاز کشورهای (عربی) خلیج فارس، در حال حاضر، به 43 میلیون متر مکعب می‌رسد. این کشورها، همچنین در دوره گذشته، بنادری مخصوص استقبال از گازکش ها و واردات آن از مناطق دور اختصاص دادند. بحرین قصد دارد، یک میلیارد دلار برای ساخت بندری اختصاص دهد که به منظور واردات گاز از روسیه فدرال قرار است ساخته شود. عربستان و کویت نیز قصد دارند خط لوله انتقال گاز از ایران تاسیس کنند. با وجود خطرهای امنیتی مربوط به این رویکرد، پیشتر نیز پادشاه نشین عمان توافقنامه ای به ارزش شصت میلیار دلار، برای تاسیس خط لوله گاز با ایران و واردات آن به مدت بیست و پنج سال امضا کرده بود.

العرب در ادامه نوشته است: در صورتی که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و گام های جمعی برای بررسی مسائل مربوط به صادرات گاز و استفاده از آن در میان خود، بردارند، می‌توانند با چالش ها تعامل کنند. 

در پایان این گزارش آمده است: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر حسن تعامل با چالش های اقتصادی عادت دارند، چالش هایی مانند کاهش شدید قیمت نفت در اواسط دهه هشتاد و اواخر دهه نود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار