روزنامه جروزالم پست نوشت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز چهارشنبه خود درباره سیاست خارجی این کشور درباره ایران و بحران در اوکراین سخن خواهد گفت اما به موضوع روند صلح خاورمیانه نخواهد پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم "مایکل ویلنر" نوشت: اوباما قرار است روز چهارشنبه در یک سخنرانی در "وست پوینت" که هدف آن تشریح نقش تغییر یافته آمریکا در جهان است تهاجم گسترده‌ای را علیه منتقدان سیاست خارجی خود به راه اندازد. 

برخی منابع به جروزالم پست گفتند اما در حالی که مسئله هسته ای ایران، استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه و محو مناطق مرزی در اوکراین همگی در چارچوب یک راهبرد جامع مورد بحث قرار خواهد گرفت، وی قصد ندارد درباره روند صلح خاورمیانه صحبتی به میان بیاورد.

این تصمیم نشان دهنده تغییر عقیده این رئیس جمهور است: اوباما سال گذشته به جان کری وزیر امور خارجه خود ماموریت داده بود صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها را در اولویت برنامه های خود قرار دهد. وی همچنین چنین صلحی را یکی از دو هدف بزرگ خود در حوزه سیاست خارجی ذکر کرده بود. اوباما سپتامبر گذشته در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل در ترسیم اولویت های سیاست خارجی آمریکا گفته بود: «در آینده نزدیک ، تلاش های دیپلماتیک آمریکا دور باقیمانده دوره ریاست جمهوری من روی دو مسئله خاص متمرکز خواهد شد: برنامه هسته ای ایران و کشمکش اعراب و اسرائیل.»

وی گفته بود: پیشرفت های واقعی در این دو مسئله -- برنامه هسته ای ایران ، و صلح اسرائیل و فلسطین -- تاثیری عمیق و مثبت بر کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت.

حالا با گذشت هشت ماه ، تصمیم اوباما برای حذف کامل موضوع صلح خاورمیانه نشان دهنده این است که این مذاکرات چقدر در یک روند 9 ماهه ناکام بوده است. 
این مذاکرات که با میانجیگری آمریکا برگزار می شد ، ماه گذشته زمانی پایان یافت که اسرائیل طرح های شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن را اعلام کرد و تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز از قصد خود برای تشکیل دولت وحدت با حماس خبر داد. 
جروزالم پست نوشت: سخنرانی اوباما زمانی ایراد می‌شود که وی به پایان دوره خود نگاه دوخته است و در حالی که فقط دو سال و نیم از ریاست جمهوری وی باقی است دکترین سیاست خارجی او هنوز محقق نشده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که متن سخنرانی اوباما را دیده است گفت: او تشریح خواهد کرد که چرا سیاست صحیح سیاستی است که هم مداخله جویانه باشد و هم بین المللی ، و نه انزوطلبانه یا یکجانبه. شما از زبان رئیس جمهور خواهید شنید که آمریکا چگونه از همه ابزارهای موجود در زرادخانه خود بدون زیاده روی استفاده خواهد کرد.

اولویت دوم اوباما در سیاست خارجی همانطور که ماه سپتامبر تشریح شد مسئله ایران است که در سخنرانی روز چهارشنبه بخش چشمگیری را به خود اختصاص داده است.

رئیس جمهور آمریکا قصد دارد به موضوعات اوکراین ، ایران و سوریه در قالب یک هدف مشترک واشنگتن اشاره کند: حفظ نظم جهانی و هنجارهای بین المللی دوره پس از جنگ ، که به لحاظ تاریخی آمریکا مجری آنها بوده است. 

مقام ارشد دولت آمریکا گفت: آمریکا تنها کشور قادر به اقدامات تکان دهنده است. رئیس جمهور توضیح خواهد داد که چرا ما باید از این نیرو در یک نظام بین الملل پایدار و ماندگار استفاده کنیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار