آخرین برنامه "اینجا شب نیست 5" در سری فعلی اش سه شنبه شب ششم خرداد میزبان "امید حاجیلی" خواننده ، نوازنده و آهنگساز و "امیرمحمد زند" بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ امید حاجیلی ابتدا با بیان این که 16 سال است نوازنده و رهبر ارکستر بسیاری از خواننده ها بوده است گفت: متاسفانه در خوانندگی یک بحث بدی که وجود دارد این است که آنها را سریع جو می گیرد. من این مسئله را در بین برخی از همکارانم هم دیده ام. خدا را شکر که من به این مسئله دچار نشده ام و هر جایی که در موسیقی رسیدم باز هم سعی کردم رضایت هوادارانم را جلب کنم.من اگر به یکباره خواننده می شدم برایم کمی سخت تر بود و شاید واقعاً جو مرا هم می گرفت اما همین تجربه ی حضور 16 ساله ام در موسیقی باعث شد شرایط این هنر را به خوبی بدانم. امیدوارم هوادارانم هر وقت که من جوزده شدم به من تذکر دهند.

وی در خصوص سبک موسیقی اش گفت: من 16 سال است که زندگی ام آمیخته با موسیقی است و نوازندگی و خوانندگی و موسیقی و تنظیم می کردم. از جمله حضورم به عنوان نوازنده ترومپت در گروه دارکوب است. من عاشق موسیقی امریکای جنوبی هستم. بیشترین دلیلی که من خواننده شدم این بود که خودم آهنگساز بودم و چون این آهنگ ها را می ساختم اما خوانندگان آن را خوب اجرا نمی کردند کم کم خودم آهنگ هایم را خواندم و تصمیم گرفتم خوانندگی را هم تجربه کنم. البته برخی از این فضای موسیقیم هم بخاطر سازیست که می زنم. ترومپت سازی است که فضاهای مختلفی را می توان با آن تجربه کرد. هم می شود در فضاهای غم زد و اشک مردم را با آن درآورد هم می توان شاد بود. البته در فضای ملودی های امریکای جنوبی این ساز حضور زیادی دارد. من هم از آنجایی که شخصاً آدم شاد ، پر شور و پرتحرکی هستم و ساز تخصصی ام هم ترومپت بود رو به سمت موسیقی امریکای جنوبی آوردم و بیشتر کارهایم با تم این نوع موسیقی ساخته می شود.من 4 سال با ناصر عبدالهی کار کردم و خاطرات خوشی با آن دارم. یک ترانه هم خوانده ام که تقدیمش کردم به ناصر عبدالهی. ترانه ای جنوبی به اسم "پشت باغ مولوی" که ترانه ای محلی بندرعباسی است. قبلاً خود ناصر عبدالهی هم آن را در یکی از آلبوم هایش خوانده بود و من هم مجدداً آن را بازخوانی کردم. در همه کنسرت هایم هم حتماً این را به یاد ناصر می خوانم و خوشحالم که یاد ناصر عبدالهی در خاطر و ذهن مردم همچنان وجود دارد. عده ای از مردم بندرعباس پس از اینکه من این آهنگ را خواندم اعتراض کردند و فکر کردند که من هدفم از خواندن این کار استفاده ی شخصی از اعتبار ناصر عبدالهی بوده است ؛ در صورتی که اصلاً این طور نیست. به هر حال من 4 سال در ارکستر ناصر عبدالهی حضور داشتم و کنار او ساز زدم. من فقط با این کار سعی کردم یاد ناصر عبدالهی را زنده نگه دارم. اتفاقاً یکی از شاد ترین ترانه هایش را هم بازخوانی کردم ، چون دوست نداشتم بخاطر زنده ماندن یاد ناصر عبدالهی فضای غمگینانه ای را ایجاد کنم. من به خواننده ترانه های شاد معروف شدم و خوشحالم که وقتی هوادارانم به کنسرت هایم می آیند شاد می شوند و برای لحظاتی همه غصه هایشان را فراموش می کنند. 

 امید حاجیلی در خصوص جدیدترین کارهایی که در حوزه موسیقی انجام می دهد نیز گفت:من آلبومم در حال آماده سازی است. شعرهای آلبوم جدیدم در دفتر ترانه و شعر مرکز موسیقی ارشاد است تا مجوز بگیرد. من تنها آلبومم سال 87 بیرون آمده است. البته امیدوارم که این فرهنگ در بین مردم ایجاد شود که مردم بروند و سی دی های ما را بخرند و دانلود نکنند. به هر حال موسیقیدانان زحماتی کشیده اند و هزینه هایی دارند که ای کاش ما با خریدن سی دی های اصل خواننده ها بتوانیم به این طریق از آنها حمایت کنم. همچنین 20 و 21 خرداد در بندرعباس کنسرت خواهم داشت. خیلی ها فکر می کنند که من جنوبی هستم اما اینطور نیست و من اگر چه در تهران بدنیا آمدم ، اصالتاً آذری و ترک زبان هستم. اما علاقه شدیدی به موسیقی های محلی دارم. من در کنسرت هایم هم آهنگ کوچه لر که ترانه معروفی آذری است را اجرا می کنم و همینطور ترانه ای خراسانی دارم که در آلبوم جدیدم هست. بعد از کنسرت بندرعباس 3 تیر هم در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران کنسرت خواهم داشت.
وی با بیان اینکه قرار است بازیگری را هم تجربه کند و در فیلمی نیز بازی کند گفت:این فیلم به کارگردانی خانم پرند زاهدی و تهیه کنندگی همایون اسعدیان بازی کنم. دلیل اینکه حاضر شدم بازیگری را هم تجربه کنم این است که من قرار است نقش خودم را بازی کنم. یعنی پس از آنکه فیلمنامه را خواندم فهمیدم که نقشی که به من پیشنهاد شده با زندگی شخصیم بسیار شباهت دارد و از این رو تصمیم گرفتم بازیگری را نیز تجربه کنم. من کسی نیستم که بخواهم درباره  امید حاجیلی در پاسخ به این سئوال که آیا فردی انتقادپذیر هست یا نه گفت:آدمی انتقاد پذیر هستم به شرط اینکه انتقاد ها کارشناسی شده و اصولی باشد. انتقادهای احساسی را نمی توانم قبول کنم. ای کاش کسی که می خواهد از موسیقی ها انتقاد کند کمی در این خصوص دانش داشته باشد. وی که استاد دانشکده موسیقی نیز هست ، پیشنهادی هم به جوانانی که می خواهند وارد عرصه موسیقی شوند داد: من برای کسانی که می خواهند به طور تجربی وارد موسیقی شوند این پیشنهاد را دارم که تنها ساز زدن کافی نیست بلکه دانش آکادمیک موسیقی را هم کسب کنند. شاید خواننده ای داشته باشیم که تحصیلات موسیقی نداشته باشد و الان بسیار هم طرفدار داشته باشد. اما این خواننده ها مدتی هستند و بعدش می روند. زمان بهترین قاضی در هنر است. من الان قرار است بازیگر شوم. حالا در این فیلمی که بازی خواهم کرد نقش خودم است. اما اگر قرار باشد این حرفه را باز هم ادامه دهم ، اگر دانش بازیگری را ندانم قطعاً به زمین خواهم خورد و موفق نخواهم شد. خوانندگی امری آسان است ، هر کس می تواند بخواند اما چه خوب است که با دانش به این راه وارد شود. کسی که علم کار خودش را دارد ، وقتی از او انتقاد می شود می تواند علمی در خصوص کاری که کرده به منتقدانش پاسخ دهد.
امیرمحمد زند هم در خصوص فیلمی که خودش کارگردانی آن را انجام داده است گفت:بعد از سال ها کار در بخش بازیگری ، من فیلمی 40 دقیقه ای ساختم که در خصوص مشکلات و مسایل جوانان است. در لایه های پسین فیلم در خصوص بیماری ایدز اطلاعات و مطالبی گفته می شود که امیدوارم مورد توجه جوانان قرار گیرد. نویسنده این فیلم هم خودم هستم و خوشحالم که تهیه کننده خوبی برایم پیدا شد و توانستم پس از 12 سال حضور در هنر هفتم فیلمسازی نیز انجام دهم. اسم فیلمم "یک آن اشتباه" است و انشالله بزودی سعی در نمایش آن خواهم کرد. امیدوارم تلویزیون هم از ساخت فیلم کوتاه حمایت کند و بشود این فیلم را در تلویزیون هم نشان داد. فیلم کوتاه نوعی خاص در سینمای جهان است که به مراتب سخت تر از فیلم های بلند است. چون در فیلم کوتاه باید در فضا و زمان کوتاه تر ، بتوانی به خوبی مفهوم حرفت را برسانی. خوشبختانه من از مدت زمانی که این فیلم را ساختم راضی هستم و حاضر نشدم به هر قیمتی فیلم بسازم. من سعی کردم اگر قرار است فیلمی بسازم از دغدغه شخصیم خارج شود و از حداقل های کیفیت برای ساخت یک فیلم برخوردار باشد. خوشحالم که تهیه کننده به من حمایت کرد و در کل ماحصل خوبی برای فیلم من ایجاد شد. نقش اصلی فیلم را خودم بازی کردم ، هر چند علاقه ای نداشتم که خودم آن را بازی کنم. چون اینطوری کارم سخت بود. ترجیح می دهم اگر قرار باشد کارگردانی کنم فقط به این امر بپردازم و تمام تمرکزم روی این حوزه باشد. اینکه هم کارگردان باشی و هم بازیگر تمرکز لازم روی کارت را نداری. واقعاً ما یک گروه 40 نفره در کار بودیم که همه با تمام وجود علی رغم وقت کمی که داشتیم به من محبت داشتند و سربلند از این کار بیرون آمدم. دعا کنید که بتوانم در آینده ی نزدیک فیلم بلندم را هم بسازم. وی در خصوص داشتن تحصیلات آکادمیک در بازیگری نیز گفت:من اعتقاد دارم که تجربه در سینما اتفاق خوبی است. بین المللی بودن یک عصر هنری از شناخت و سواد هنری به بیرون خواهد آمد. قطعاً کسی که تجربه هایش در هنر زیاد تر است ، در وادی هنر هم ماندگار تر خواهد بود.

اینجا شب نیست کاری از گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان است که هر شب ساعت 24 تا 2 بامداد از این شبکه رادیویی پخش می شود. شنوندگان از هفته آینده می توانند شنونده سری جدیدی از این برنامه باشند.

عوامل برنامه عبارتند از:
تهیه کننده و سردبیر: حامد مرادیان
گوینده: ابوالفضل اینانلو


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار