محققان آمریکایی مدعی ساخت دستگاه پیشرفته‌ای شده‌اند که از قابلیت استخراج تصاویر از مغز انسان و نشان دادن آنها بر روی صفحه نمایش برخوردار است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  ،این سیستم هوشمند قادر به بازسازی نسبتا دقیق چهره انسان تنها بر اساس اطلاعات بدست آمده از اسکن مغزی است.

به گفته محققان، رویکرد مشابه می‌تواند برای بازسازی تصاویر رویاها، خاطرات و تصورات از آینده مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین می‌توان در آینده از این فناوری قدرتمند برای جمع‌آوری تصاویر مجرمان از ذهن شاهدان استفاده کرد.

در این مطالعه محققان دانشگاه‌های کالیفرنیا در برکلی، نیویورک و ییل، 300 تصویر چهره را به شش داوطلب درحالیکه در دستگاه اسکنر MRI قرار داشتند، نشان دادند؛ در طول این فرآیند نحوه پاسخ مغز به ویژگی‌های متفاوت چهره شامل موهای بور، چشمان آبی، پوست تیره و داشتن ریش مورد بررسی قرار گرفت.

زمانیکه پایگاه داده‌ای بر اساس پاسخ‌های مناطق مختلف مغز ساخته شد، محققان مجموعه‌ای از چهره‌های جدید را به داوطلبان نشان دادند؛ سپس نحوه پاسخ مغز هر داوطلب به تصویر جدید محاسبه شده و با پایگاه داده اولیه مورد مقایسه قرار گرفت که منجر به بازسازی تصویری شد که فرد آن را مشاهده کرده بود.

محققان تأکید می کنند که استخراج تصویر از ذهن، نخستین گام در مسیری است که در آینده منجر به ساخت ماشین ذهن‌خوان خواهد شد.

به گفته «آلن کاون» متخصص عصب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا، این روش شامل بازسازی عصبی چهره است که امکان بازسازی تجربه‌های بصری از جمله رویاها، خاطرات و تخیلات را در آینده امکانپذیر خواهد کرد.
برچسب ها: مجرمان ، ذهن ، تخیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار