اضطراب و استرس، حالتی است که فرد در ابهام و بلاتکلیفی به سر می‌برد و نمی‌داند چه پیش خواهد آمد با نزدیک شدن به بازی‌های جام جهانی فوتبال، این اضطراب در خیلی از فوتبال دوست‌ها رو به افزایش است.

دکتر مهدی دوایی، روانشناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم‌شناختی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: همه ما لحظاتی توأم با اضطراب و استرس را در زندگی تجربه کرده‌ایم، حالتی که نمی‌دانیم چه پیش می‌آید و مدام دلشوره داریم. اینکه هر کدام از ما با اضطراب و استرس چگونه مواجه شویم، نیاز به یادگیری و کسب مهارت است تا بتوانیم با غلبه برآن، از کیفیت زندگی مطلوب‌تری برخوردار شویم. 

وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین نکته در کنترل استرس و اضطراب شروع بازی‌های جام جهانی این است که این باور و نگرش را در خود ایجاد کنیم که سعادتمندی و خوشبختی خود را به نتیجه این بازی‌ها گره نزنیم و خود را بیش از حد درگیر نتیجه بازی‌ها نکنیم.
دومین نکته این است که در هنگام تماشای بازی‌های فوتبال جام جهانی، تنفس صحیح و اکسیژن رسانی درست به مغز را انجام دهیم. در موقعیت استرس، اکسیژن رسانی به مغز کاهش پیدا می‌کند و همین کاهش اکسیژن مغز، موجب افزایش اضطراب می‌شود و این سیکل معیوب مدام اتفاق می‌افتد و درموارد شدید کاهش اکسیژن مغز، سکته و آسیب جدی به مغز و تپش قلب شدید اتفاق می‌افتد. 

دکتر دوایی افزود: نکته سوم بسیار اهمیت دارد، این است که کنترل مغزمان در دست خودمان باشد و در مواردی که متوجه می‌شویم دچار اضطراب و استرس شدید ناشی از هیجان بازی شده‌ایم، این قدرت و توانمندی را داشته باشیم که کانال ذهن خود را عوض کنیم و با انجام برخی کارهای ساده مثل بلند شدن از جا و دور زدن در اتاق، ‌ گپ و شوخی با اطرافیان، خوردن یک خوراکی مورد علاقه و یا گفتن یک ذکری که به ما آرامش می‌دهد، استرس خود را کنترل کنیم. 

این متخصص روانشناس در پایان گفت: افرادی که خوش حالی و بدحالی خود را به موضوعی گره می‌زنند که نقش و اراده‌ای در نتیجه آن ندارند، معمولاً زمینه آسیب‌های روانی در گذشته دارند و بهتر است اگر فردی احساس می‌کند، نتیجه بازی‌های جام جهانی فوتبال آنقدر برایش اهمیت دارد که تعیین کننده سرنوشت او بعد از اتمام بازی‌ها خواهد بود، ‌ بهتر است با افزایش اعتماد به نفس درونی، ‌ خود را آرام کند و اضطراب و استرس را درخود مدیریت کند. 


انتهای‌پیام/
برچسب ها: استرس ، فوتبال ، روانشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.