بازداشت امام خمینی (ره)، کشتار فجیع مردم در ورامین توسط ایادی رژیم پهلوی، پرواز بالن برای اولین بار روز، جهانی محیط زیست و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 15 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 7 شعبان 1435 هجری و 5 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

بازداشت امام خمینی (ره) توسط رژیم طاغوت و قیام خونین مردم مسلمان ایران (1342 ش)
در پی طرح لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در مجلس شورای ملی در سال 1341 شمسی، امام خمینی (ره) با دستگاه جبّار پهلوی به مبارزه پرداخت. اوج این مرحله از نهضت، یورش ناجوانمردانه ایادی رژیم به مدرسه فیضیه و ضرب و شتم و کشتار طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در دوم فروردین سال 1342 شمسی بود. در واکنش به اعمال ننگین رژیم پهلوی، حضرت امام در عاشورای سال 42، سخنرانی کوبنده‌ای علیه نظام شاهنشاهی ایراد نموده و از شاه و اسرائیل به شدت انتقاد کردند. به دنبال این سخنرانی افشاگرانه، آن حضرت دستگیر و زندانی گردید. خبر دستگیری مرجع تقلید مردم، به سرعت در قم و سپس در تهران و سایر شهرها انتشار یافت. مردم قم به خیابان‌ها ریختند و با تقبیح عمل دولت در دستگیری امام به راهپیمایی اعتراض‌آمیز پرداختند اما ایادی رژیم با وضع فجیعی آنها را قتل عام کرد.

همزمان با قتل عام مردم مبارز در ورامین و تهران، کشتارهای فجیعی در قم، شیراز، مشهد، تبریز و دیگر شهرستان‌ها توسط دژخیمان رژیم به وقوع پیوست. از تعداد مقتولین 15 خرداد آمار صحیحی در دست نیست ولی تعداد شهدا را بین 5 تا 15 هزار نفر تخمین زده‌اند. در این میان علی‌رغم سانسور شدید خبری، اخبار مربوط به دستگیری رهبر نهضت اسلامی ایران و قیام پانزدهم خرداد و کشتارهای آن، در مدت کوتاهی در سراسر کشور پخش شد و موجی از نفرت و خشم علیه شاه به راه افتاد. سرانجام حضرت امام پس از ده ماه بازداشت، در هجدهم فروردین 1343 از زندان آزاد شدند. قیام 15 خرداد، نقطه عطفی بود در تاریخ مبارزات ملت قهرمان ایران که حضرت امام، آفریننده و شکل دهنده آن قیام الهی بود.

تظاهرات دانشجویان مسلمان در کوی دانشگاه تهران (1356 ش)
در چهاردهمین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد 42، برابر با پانزدهم خردادماه 1356 و در اعتراض به جنایات مزدوران رژیم پهلوی، دانشجویان مسلمان در کوی دانشگاه تهران دست به تظاهرات زدند. این اولین باری بود که دانشجویان به طور گسترده این قیام را گرامی داشته و اعلام می‌دارند. این تظاهرات نشانگر گرایش دانشجویان به اسلام و روحانیت بود و تأثیر مثبتی بر روند حرکت انقلاب نهاد.

درگذشت استاد "عبداللَّه باقری" نگارگر معاصر (1368 ش)
استاد عبداللَّه باقری (فرزانه‌پور) در سال 1292 ش در تهران به دنیا آمد. در نوجوانی به هنرستانِ صنایع قدیمه وارد شد و در نقش قالی، کاشی و هنر تذهیب به تحصیل پرداخت. پس از پایان تحصیل به آموزش و تربیت شاگردان پرداخت و خود به تذهیب و تشعیر همت گماشت. تعداد آثار تذهیبی او حدود بیست هزار اثر است که در موزه‌های مختلف وجود دارند. استاد باقری در هنر تذهیب، شیوه‌ای نو پدید آورد و این هنر را که بیشتر برای زینت بخشیدن به کار یک خوشنویس یا شعر یک شاعر به کار می‌رفت، شخصیتی مستقل بخشید تا جایی که تذهیب بتواند، خود به عنوان تابلویی، قابل ارائه باشد. به طور کلی می‌توان گفت که پس از دوران صفویه، به همت او و استاد نصراللَّه یوسفی بود که تذهیب در ایران اصالت دیرین خود را باز یافت. استاد عبداللَّه باقری سرانجام در چنین روزی در 76 سالگی درگذشت و به سرای جاوید شتافت.

رحلت فقیه جلیل آیت‌اللَّه "عبدالستار اسلامی" عالم شهیر خوزستان (1378 ش)
آیت‌اللَّه شیخ عبدالستار اسلامی در سال 1284 ش به دنیا آمد. آیت‌اللَّه اسلامی در طی سالیان تحصیل از بسیاری از مراجع زمان از قبیل حضرات آیات سید شهاب الدین مرعشی نجفی، شیخ آقا بزرگ تهرانی و شیخ علی اکبر نهاوندی اجازات علمیه و حسبیه و اجازات روایتی دارد که در این اجازات، به مقام علمی و وثاقت ایشان تصریح شده است. آیت‌اللَّه اسلامی پس از فوت پدرش بنا به درخواست آیت‌اللَّه سید ابوالحسن اصفهانی، برای تنظیم و اداره امور شرعی، راهی منطقه‌ای عشایرنشین در نزدیکی آبادان گردید ولی بر اثر ابتلا به بیماری‌های گوناگون، در آبادان ساکن شد و در آن‌جا به انجام امور دینی و اقامه جماعت مشغول گردید. این عالم خدمتگزار در طی سالیان حضور در خوزستان، منشأ آثار فراوانی بوده و در تأسیس و تجهیز مساجد، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، جدیت فراوانی از خود نشان می‌داد. از آیت‌اللَّه اسلامی کتب متعددی نیز برجای مانده که اربعین حدیث، کشکول اسلامی و نظریاتی بر کتب مطالعه شده از سنی و شیعه از آن جمله‌اند. این مجتهد بزرگوار سرانجام در پانزدهم خرداد 1378 ش برابر با بیستم محرم 1420 ق در 94 سالگی چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت.

تظاهراتی در سانفرانسیسکو به مناسبت پانزدهمین سالگرد وقایع 15 خرداد 1342(1357 ش)
از ساعت 9/30 الی 14/30، تظاهراتی در سانفرانسیسکو به مناسبت پانزدهمین سالگرد وقایع 15 خرداد 1342 با شرکت جمعیتی حدود هزار نفر از دانشجویان ایرانی وابسته به گروه‌های مختلف در مقابل ساختمان فدرال و سرکنسولگری شاهنشاهی ایران برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن توزیع اعلامیه و حمل پلاکاردهایی تحت عنوان «درود برشهدای پانزده خرداد» و «درود بر خمینی» شعارهایی علیه رژیم ایران سردادند (خبرگزاری رویتر شمار تظاهرکنندگان را 3 هزار نفر اعلام کرد).

درگذشت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم (1434 ق)
آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی (ره)، صبحگاه روز یکشنبه هفتم شعبان المعظم ۱۴۳۴ قمری (26 خرداد) پس از عمری تلاش و مجاهدت در ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت (ع)، به علت بیماری به دیار باقی شتافت.

در این خصوص رئیس دفتر آیت الله مدنی تبریزی، گفت: وی 20 روز قبل دچار حمله قلبی و مغزی شد که شش روز در قم بستری و سپس برای مداوا به تهران منتقل شد و با بهبودی نسبی دو روز قبل به منزل برگشت، اما متاسفانه صبح امروز 26 خرداد بر اثر سکته مغزی دارفانی را وداع گفت.

راه پیمائی مردم قم در سالروز 15 خرداد (1354 ش)
روحانیون، تجار و اصناف و مردم قم از نخستین ساعات بامداد امروز و ضمن قرائت قرآن سالروز 15 خرداد را گرامی داشتند با تمام تلاشی که مأمورین انتظامی برای متفرق ساختن مردم معمول داشتند ولی استقامت و شهامت رهبران جمعیت مانع از تفرقه مردم شد. یکی از شعارهای تظاهرکنندگان جاوید باد رهبر شیعیان جهان حضرت آیت الله خمینی بود. پلیس و مأموران انتظامی جمعی از تظاهرکنندگان را توقیف کردند.

بزرگ‌ترین قرارداد راه سازی ایران برای احداث بزرگراه قم-بندر امام به امضا رسید (1356 ش)
بزرگ‌ترین قرارداد راه سازی ایران برای احداث بزرگراه قم-بندر امام (شاهپور) بین وزارت راه و ترابری و یک کنسرسیوم مختلط آمریکایی و فرانسوی در تهران به امضاء رسید. هزینه ساختمانی این بزرگراه دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار برآورده شده است. بزرگراه شش خطه قم-بندر امام (شاهپور) از اراک و اندیمشک و شوشتر و اهواز می‌گذرد و به بندر امام (شاهپور) می‌رسد.

پرواز بالن برای اولین بار (1783 م)
طبق آخرین اطلاعات به دست آمده در سال 1873 میلادی و در پاریس نخستین بار انسان موفق به پرواز شد. این پرواز به وسیله یک بالن هوای گرم (hot air balloon)، که به‌وسیله برادران مونت گولفییر (Montgolfier brothers) ابداع شده بود و توسط فرانسیس پیلاتر (Francois Pilatre de Rozier) و فرانسیس دی آرلندس (Francois d'Arlandes) به پرواز در آمد، موفق شد مسافت پنج مایل (هشت کیلومتر) در حین پرواز بپیماید. گرمای مورد نیاز برای به پرواز در آمدن این بالون از سوختن چوب به دست می‌آمد. بالون یاد شده غیر قابل کنترل بود و جهت حرکت آنرا جهت باد تعیین می‌نمود. بالون مذبور در اولین پرواز خود، در حالیکه به وسیله طناب به زمین مهار شده بود، نهایتاً تا ارتفاع 26 متری پرواز کرد. در اواخر سده هیجده میلادی پرواز با بالون، و یا به عبارتی بالون سواری، افراطی‌ترین مشغله در اروپا شده بود. اولین پروازی که توسط یک هواپیمای موتوردار، قابل کنترل، و قابل تعلیق در آسمان (به دلیل سبک‌تر بودن از هوا به وقوع پیوست، در سال 1852 میلادی بود. در فرانسه، هنری گیفارد پانزده مایل (24 کیلومتر) را به وسیله کشتی هوایی که مجهز به یک موتور بخار بود پرواز کرد. در طول نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم میلادی کشتی‌های هوایی یکی از عمده‌ترین وسایل حمل و نقل بشمار می‌آمدند.

تقسیم آلمان به چهار منطقه بین متفقین در پایان جنگ جهانی دوم (1945 م)
هرچند جنگ دوم جهانی مانند جنگ اول، نقشه اروپا و جهان را تغییر نداد ولی نتایج آن از نظر تقسیم جهان به دو قطب سیاسی و اقتصادی، عمیق‌تر از جنگ اول جهانی بود. در پایان جنگ جهانی اول، کشورهای جدیدی از درون امپراتوری‌های بزرگ آن زمان پا به عرصه وجود نهادند و سه امپراتوری بزرگ آن زمان به سه کشور کوچک‌تر آلمان، اتریش و ترکیه تبدیل شدند. ولی در پایان جنگ دوم جهانی، کشورهای اروپایی با تغییراتی در مرزهای بعضی از آن‌ها، بر جای ماندند و فقط رژیم حاکم بر آن‌ها تغییر یافت که در واقع نوعی اشغال این کشورها بدون حضور علنی قوای کشور فاتح بود. مهم‌ترین تغییر در وضع اروپا، در بزرگ‌ترین کشور مغلوب این جنگ یعنی آلمان پدید آمد. اتریش و چکسلواکی که در سال‌های قبل از جنگ، تحت سلطه آلمان درآمده و ضمیمه خاک آن کشور شده بودند، استقلال خود را باز یافتند. پروس شرقی و قسمتی از خاک اصلی آلمان در شرق این کشور که بیش از یک‌صد هزار کیلومتر مربع از خاک آلمان را تشکیل می‌داد ضمیمه لهستان شد و در عوض، شوروی یک‌صد و هشتاد هزار کیلومتر مربع از اراضی شرقی لهستان و قسمتی از ایالت پروس شرقی آلمان را تصاحب کرد. باقی‌مانده خاک آلمان به چهار منطقه اشغالی بین کشورهای پیروز جنگ، یعنی شوروی، امریکا، انگلیس و فرانسه تقسیم شد که سه بخش اشغالی کشورهای غربی بعداً به هم پیوستند و آلمان به دو کشور جداگانه با دو حکومت متفاوت و متخاصم شامل آلمان شرقی با 108 هزار کیلومتر وسعت و آلمان غربی با 248 هزار کیلومتر مربع مساحت تقسیم گردید. هم‌چنین چند سال بعد با تقسیم برلین، پایتخت آلمان به دو قسمت شرقی و غربی، دیوار برلین نیز ساخته شد که تا سال‌های پایانی دهه 1980 م پابرجا بود.

روز جهانی محیط زیست (1976 م)
با توجه به مسائل مربوط به آلودگی محیط زیست در جهان و نیاز به برنامه سراسری جهانی به منظور حفاظت محیط زیست برای نسل‌های آینده بشر و دیگر موجودات جاندار، در پنجم ژوئن 1972 م برای نخستین بار، کنفرانس بین‌المللی محیط زیست با شرکت نمایندگان 113 کشور و با شعار تنها یک زمین وجود دارد، در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد. از اهداف اساسی این کنفرانس، برنامه‌ریزی به منظور احداث مراکز مسکونی با توجه به حفظ محیط زیست؛ تعیین، تشخیص و کنترل مواد آلاینده محیط زیست و حفاظت از محیط زندگی برای نسل‌های آینده بود.

حاصل این کنفرانس، ایجاد یک سازمان جدید بین المللی برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخلیه مواد آلاینده در اقیانوس‌ها، دریاها و محدود کردن ساخت واستفاده از مواد شیمیایی بود. از سوی دیگر، کنفرانس استکهلم در واقع نقطه آغاز بین‌المللی شدن روند حفظ محیط زیست بود. پس از آن نیز کشورهای مختلف، برنامه‌های گوناگونی را برای کاستن از آلودگی‌های محیط زیست مورد مطالعه قرار دادند. از آن پس روز پنجم ژوئن (برابر با 15 خرداد) به عنوان روز جهانی محیط زیست عنوان گردید. این روز بهانه‌ای است برای جلوگیری از روند روز افزون آلودگی محیط زیست که می‌تواند در آینده، مشکلاتی جدی برای بشریت ایجاد کند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار