تأسیس دانشگاه تهران، وفات همسر گرامی رسول‌خدا، "حضرت خدیجه"، فتح "اِوِرِسْتْ" مرتفع‌ترین قله جهان، مرگ پدر الکتروشیمی، اختراع بالگرد و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 29 رجب 1435 هجری و 29 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران توسط مجلس شورای ملی (1313 ش)
به موجب قانون تأسیس دانشگاه، مصوَّب هشتم خرداد سال 1313 ش، در این تاریخ، از مدارس عالی آن زمان از قبیل دارالمعلّمین عالی، مدرسه حقوق و علوم سیاسی و مدرسه عالی طبّ، دانشگاه تهران تشکیل شد و اجزاء مختلف آن به سرعت ایجاد گردید. تا قبل از آن، در نقاط مختلف کشور، مدارس قدیمه‌ای وجود داشت که در آنها، علوم اسلامی و بسیاری از مباحث مربوط به علوم عقلی و نقلی تدریس می‌شد. مجموعه این مدارس و ایجاد مدارس عالی دیگر نظیر دارالفنون و دارالمعلّمین و همچنین لزوم وحدت و تمرکز در اداره این مدرسه‌های عالی سبب شد که وزارت فرهنگ به روش جدید طرح دانشگاهی را تدوین نماید. این لایحه به مجلس شورای ملی ارسال و در هشتم خرداد 1313 به تصویب رسید. سرانجام در تاریخ پانزدهم بهمن 1313 ش، سنگ بنای دانشگاه تهران نیز گذاشته شد و پس از مدتی به پذیرش دانشجو اقدام نمود.

آغاز انتشار روزنامه "صور اسرافیل" در دوران مشروطه (1286 ش)
اولین شماره نامه هفتگی صوراسرافیل چند ماه پس از پذیرش مشروطیت ایران در هشتم (یا یازدهم) خرداد 1286 از چاپ خارج شد و به دست مردم رسید. این روزنامه با پیشنهاد و کوشش میرزاجهانگیرخان شیرازی معروف به صور اسرافیل و علی اکبر دهخدا اداره و منتشر می‌شد. جهانگیرخان این روزنامه را با هدف تکمیل معنی مشروطیت و حمایتِ مجلس شورای ملی و کمک به روستائیان، ضعفا، فقرا و مظلومین انتشار می‌داد. در آغاز، صوراسرافیل هفته‌ای یکبار منتشر می‌شد. تا آن وقت، ادبیات و انشاء ایرانی عموماً و روزنامه‌ها، خصوصاً به طرز نگارش قدیم، سراسر الفاظ مسجَّع، پرتکلف و بی‌حقیقت و بدون معنی و خالی از سود و اثر بود. این روزنامه در تغییر نگارش تأثیر فراوانی داشت.

روزنامه صوراسرافیل در طول انتشار خود دچار مشکلاتی شد. چندین بار نویسنده آن را تکفیر کردند و چند بار بساط روزنامه‌نویسی آن را در هم پیچیدند. این روزنامه سرانجام پس از 32 شماره انتشار و در پی به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار و پس از قتل میرزا جهانگیرخان، مدتی تعطیل شد تا این‌که دهخدا آن را چند شماره در اروپا منتشر کرد و پس از مدتی برای همیشه تعطیل شد.

آغاز به کار مجتمع مس سرچشمه (1361 ش)

رحلت عالم امامی و فقیه اصولی آیت اللَّه "میر سید علی فانی اصفهانی" (1368 ش)
آیت‌اللَّه میر سیدعلی فانی اصفهانی در سال 1294 ش در اصفهان به دنیا آمد. آیت‌اللَّه فانی، پس از نیل به درجه اجتهاد، از اصفهان راهی نجف اشرف شد و در مدت اقامت سی ساله در آن شهر به تدریس فقه و اصول، تفسیر، کلام و اخلاق و... مشغول شد. ایشان در سال 1352 ش به ایران مراجعت نمود و در قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. آثار باقی مانده از آیت‌اللَّه فانی اصفهانی، متجاوز از هشتاد جلد کتاب می‌باشد که عموماً در علوم اسلامی همچون فقه، اصول، کلام، فلسفه و تفسیر نگاشته شده است. دستور حج و عمره، فواید رجالیه، اربعین حدیث و تفسیر سوره فاتحه و... از جمله آثار ایشان است. این عالم امامی و فقیه اصولی سرانجام در هشتم خرداد 1368 در 74 سالگی درگذشت.

جریمه بیست نوع تخلف رانندگی افزایش یافت(1352ش)

طوفان بزرگی در تهران (1351ش)
طوفانی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت شهر تهران را به هم ریخت. علاوه بر خسارات مالی زیاد چهار کشته و سه زخمی باقی گذاشت

رحلت آیت‌اللَّه "سیدمحمد هادی میلانی" فقیه بزرگ و مرجع عالی مقام شیعه(1395 ق)
حضرت آیت اللَّه سید محمد هادی میلانی در محرم سال 1313 ق به دنیا آمد. آیت اللَّه میلانی علاوه بر مهارت در فقه، در علومی همچون فلسفه، تفسیر و علوم قرآنی نیز تبحّر داشت و این دروس را تدریس می‌نمود. جلسات درس ایشان در حوزه‌ی بزرگ نجف بسیار با شکوه بود و شاگردان فراوانی از جمله آیات عظام: حسین وحید خراسانی، سید عباس صدر، محمدتقی جعفری، سیدمحمدباقر طباطبایی و... در محضر درس او به مدارج بالای علمی دست یافتند. هم چنین آثار فراوان علمی آیت اللَّه میلانی در کتب گوناگون معظمٌ له متبلور شده است. محاضراتٌ فی الفِقهِ الامامیه در ده جلد، قادَتُنا کیفَ نَعرِفهُم در نُه جلد و... از جمله تألیفات این مرجع بزرگ تقلید به شمار می‌روند. این عالم بزرگ در سال 1373 ق وارد شهر مشهد شده و با حضور خود، حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد را رونقی دوباره بخشید. سرانجام این عالم ربانی که در اواخر عمرِ خود، از همراهی با نهضت اسلامی مردم علیه رژیم پهلوی غافل نبود در سال 1395 ق برابر با 1354 شمسی در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. گفته می‌شود که تایید شرعی برای اعدام حسنعلی منصور، نخست‌وزیر خائن رژیم منحوس پهلوی، از جانب آیت‌اللَّه میلانی به اعضای هیئت مؤتلفه‌ی اسلامی، صادر شده بود.

وفات همسر گرامی رسول‌خدا، "حضرت خدیجه" به روایتی(سه‌سال قبل ازهجرت)
حضرت خدیجه(س) پس از 25 سال زندگی مشترک با پیامبر اکرم(ص) در سن 65 سالگی، وفات یافت و در منطقه‌ی حَجون مکه دفن گردید. وی در سن 40 سالگی با رسول خدا(ص) ازدواج نمود و ثمره‌ی ازدواج آن‌ها، دو پسر و چهار دختر به نام‌های قاسم، عبداللَّه، زینب، رقیه، ام‌کلثوم و حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) بود. آن حضرت نخستین زنی بود که به دین اسلام گروید و تمام اموال خود را در راه ترویج اسلام در اختیار پیامبر اکرم(ص) گذاشت. یکی از روزهایی که در آن احتمال رحلت آن حضرت نقل شده، 29 رجب است.

اختراع ماشین بخار توسط "دنی پاپَن" فیزیک‌دان فرانسوی (1707م)
دنی پاپن مخترع فرانسوی در 11 ژانویه 1647م متولد گردید. وی از نوجوانی به امور صنعتی و فنی علاقه‌مند بود و اولین کسی بود که به فکر استفاده از قوه بخار افتاد. وی ابتدا در سال 1690م ماشینی اختراع کرد که در آن بر اثر انبساط بخار، انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل و باعث حرکت وسیله می‌گردید. با این حال، این وسیله، دیگ بخار جداگانه‌ای نداشت. بعدها پاپن به آزمایش و تکمیل این ماشین بخار پرداخت و در 29 ماه مه 1707م موفق به ساخت ماشین بخاری گردید که با انجام تغییرات و تعبیه دیگ بخار جداگانه، آن را عرضه نمود. اختراع پاپن و تجربیات وی باعث شد تا پس از او اتومبیل و کشتی بخار، ساخته شود. دنی پاپن که به او لقب "پدر بخار" داده‌اند بعد از 67 سال زندگی در 2 اوت 1714م درگذشت.

فتح "اِوِرِسْتْ" مرتفع‌ترین قله جهان (1953م)
در 29 مه 1953م اورست، بلندترین قله جهان توسط ادموند هیلاری از انگلیس و نتسینگ نورْکی از هند فتح شد. قبل از فتح این قله، گروه‌ها و افراد دیگری برای صعود به قله این کوه تلاش کرده بودند و حتی جان خود را بر سر این راه گذاشتند. در سال 1951 شیپتن، کوهنورد انگلیسی راهی از جنوب این کوه کشف نمود که صعود بر این قله را ممکن نمود. سال بعد از آن نیز هیأت کوهنوردان سوئیسی تا ارتفاع 8600 متری صعود کردند. این قله با 8848 متر ارتفاع، مرتفع‌ترین نقطه جهان است که در سلسله کوه‌های هیمالیا و در کشور نپال قرار دارد.

پس از فتح قله اورست در 29 مه 1953، گروه‌های کوهنورد دیگری از سایر کشورها نیز توانستند به قله کوه دست یابند و آن را فتح کردند. با این همه، بلندترین قلّه سلسله کوه‌های هیمالیا به نام "جورج اِوِرِسْت" نقشه‌بردار انگلیسی که در سال 1866م درگذشت نامیده شده است. وی در سال 1841 موفق به کشف قله این کوه شده بود، اما علی‌رغم 8 بار صعود به قلل هیمالیا، نتوانست به قله‌ای که خود کشف نموده بود، صعود نماید.

مرگ "هَمْفْری دِیوی" شیمی‌دان و مخترع انگلیسی و پدر الکتروشیمی (1829م)
سرهمفْری دِیوی شیمی‌دان معروف انگلیسی درهفدهم دسامبر 1778م در انگلستان به دنیا آمد. وی در هفده سالگی به دلیل آزمایش گاز نیترواکسید معروف به گاز خنده، بر روی خود، به شهرت رسید و در 24 سالگی، با سمت استادی وارد انیستیتوی پادشاهی انگلستان شد. وی هم‌چنین لامپ بی‌خطری را اختراع کرد که بر شهرتش افزود. دیوی از آن پس مطالعات عمیقی را در شیمی آغاز کرد و توانست آب را به عناصر تشکیل دهنده‌اش تجزیه کند. این کار او باعث شد تا جایزه بزرگ آکادمی فرانسه، از آنِ وی شود. او هم‌چنین عناصر سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، باریم و استرانسیم را در ضمن تحقیقاتش از دیگر عناصر جدا ساخت. این امر در آن زمان، در پیشرفت علم شیمی، موفقیتی بزرگ محسوب می‌شد. وی نظریه‌ای مطرح ساخت که بر اساس آن، هیدروژن، معرِّف و مشخِص اسیدهاست. در سال 1820 به ریاست انجمن سلطنتی انتخاب شد. دیوی به دلیل کشف شش عنصر مهم شیمیایی به پدر الکتروشیمی معروف است. همفری دیوی سرانجام در 29 مه 1829م در 51 سالگی درگذشت.

تولد "آندره سِلِسیوس" منجم، فیزیک‌دان و محقق سوئدی (1701م)
آندره سلسیوس، فیزیک‌دان و دانشمند سوئدی، در 29 مه 1701م متولد گردید. وی هم‌زمان با تدریس به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر نمود و از رصدخانه‌های بزرگ آن دیدن کرد. سلسیوس در سال 1733م مجموعه‌ای از نتایج 316 رَصَد شفق شمالی را که توسط خود وی و یا دیگران انجام گرفته بود در آلمان منتشر ساخت و به عنوان عضو هیأت علمی فرانسه برای اندازه‌گیری طول قوس نصف النهار به منطقه لاپْلانْدْ در شمال اروپا سفر نمود. تحقیقات فراوان وی گرچه با ارزش بودند اما ناتمام باقی ماندند. با این حال اختراع میزان الحراره یا دماسنج معروف به سلسیوس از جمله نتایج تحقیقات اوست. وی این دماسنج صد درجه‌ای را در سال 1742م اختراع نمود. آندره سلسیوس فیزیک‌دان و محقق برجسته سوئدی سرانجام در 8 اکتبر 1744م در سن 43 سالگی درگذشت.

تصرف بندر "قُسطَنطنیه" پایتخت امپراتوری روم شرقی توسط ترکان عثمانی (1453م)
بندر قسطنطنیه در سال 330م توسط قُسطَنطین اول یا کنْسْتانْتین بر روی هفت تپه در کنار تنگه بُسفر بنا شد و دژی تسخیرناپذیر بود که آثار تاریخی، ادبی و هنری ارزش‌مندی در آن وجود داشت. این بندر در جنگی که بین امپراتوری روم شرقی با ترکان عثمانی روی داد توسط نیروهای سلطان محمد فاتح، امپراتور عثمانی فتح شد. اولین فرمانی که سلطان محمد فاتح پس از تصرف قسطنطنیه صادر کرد تأمین امنیت و آزادی ساکنان این شهر بود. وی به آبادانی و ترمیم خرابی‌های قسطنطنیه همت گماشت و سپس مسجدی بنا کرد که تاکنون باقی است و به نام مسجد سلطان محمد مشهور است. قسطنطنیه پس از این که نام اسلامبول گرفت، در 1930م به استانبول تغییر نام یافت. این شهر تنها قسمت اروپایی کشور ترکیه است و سه درصد کل کشور را تشکیل می‌دهد و نیز این شهر مهم‌ترین شهر ترکیه می‌باشد و در غرب این کشور واقع است.

حمله هواپیماهای جمهوری خواهان اسپانیا به ناو آلمانی (1937م)
در 29 مه 1937م در جریان جنگ‌های داخلی اسپانیا، هواپیماهای جمهوری خواهان که در حال جنگ با سلطنت‌طلبان بودند یک ناو آلمانی را مورد حمله قرار دادند. آلمان‌ها نیز متقابلاً با رزم‌ناو خود، مواضع جمهوری‌خواهان در بندر آلمریا در جنوب اسپانیا را گلوله‌باران کردند. بمباران یک ناو آلمانی توسط هواپیماهای جمهوری خواهان اسپانیا، بهانه خوبی بود تا آلمان نازی به حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی از سلطنت طلبان اسپانیا بپردازد. سرانجام در ماه مارس 1939 م، سلطنت طلبان به رهبری ژنرال فرانکو بر جمهوری خواهان پیروز شدند.

اختراع بالگرد توسط "سیکورِسکی" مبتکر لهستانی (1908م)
29 مه 1908م، هواپیمای جدیدی که سیکورِسْکی، مخترع لهستانی‌الاصلِ امریکایی اختراع کرده بود باموفقیت به پرواز درآمد، و به این ترتیب فصل نوینی در تاریخ ارتباطات هوایی بشر به وجود آمد. این وسیله که "بالگرد" نامیده شد دارای ویژگی‌های متعددی بود از جمله این‌که هم به جلو و هم به عقب می‌رفت و هم به طور عمودی می‌نشست و برمی‌خاست. هم‌چنین بالگرد می‌تواند در یک نقطه در فضا بی‌حرکت بماند.

بالگرد برای پرواز در مسافت‌های دور به کار نمی‌رود ولی چون به راه انداختن آن آسان است و از پهنه کوچکی از زمین می‌تواند برخیزد و بر آن بنشیند، موارد استعمال فراوان پیدا کرده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار