دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با اشاره به این که "رمضان عبدالله" دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ارتباط مستقیمی با تهران داشت گفت: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های فلسطین راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، فرصت‌ها و چالش‌های فرا روی رسانه‌ها هم سو با محور مقاومت شب گذشته (5 خرداد ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین "علی کریمیان" دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و حاج "ابراهیم فرحات" مدیر شبکه المنار لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلام در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا درصدد ایجاد بلوک بندی جدید رسانه‌ای در دنیا هستیم گفت: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ساز و کار همکاری، هم افزایی و تعامل بین شبکه‌های اسلامی را در پیش رو دارد.
 
وی با اشاره به این که غرب بلوک‌های رسانه‌ای مختلفی را در اختیار دارد افزود: ساز و کارهای رسانه‌ای گسترده‌ای در اختیار غرب است به طوری که به صورت جمعی در حال فعالیت هستند.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با تاکید بر ضرورت پیام رسانی به صورت منسجم در جهان اسلام اظهار داشت: متاسفانه هجمه‌های سنگینی در جهان اسلام از سوی غرب وجود دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان افزود: در هفت ساله گذشته تعدادی از شبکه‌هایی که در جهان اسلام وجود داشت دور یکدیگر جمع شدند به گونه‌ای که اولین اجماع آن‌ها به اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نامگذاری شد.
 
وی با اشاره به این که اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی هر ساله پیشرفت‌های خوبی را کسب می‌کند گفت: این اتحادیه از رشد کمی و کیفی خوبی برخوردار است.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی تصریح کرد: این اتحادیه 220 عضو از 36 کشور جهان دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نحوه همکاری و مساعدت شبکه‌های اجتماعی به چه صورت است افزود: در بخش‌های مختلف ساز و کارهای همکاری و هم‌افزایی تعریف شده است.
 
وی با بیان این که در بخش تولید امروزه ساز و کارهای خوبی ایجاد شده است ادامه داد: بازار فیلم اسلامی در بخش تولید راه اندازی شده است به طوری که پنجمین بازار فیلم اسلامی امسال برگزار شد.
 
*هدف بازار فیلم اسلامی ارایه محصولات پاک است


دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی هدف از راه اندازی بازار فیلم اسلامی را عرضه محصولات پاک دانست و خاطر نشان کرد: ان شالله آرام آرام در دنیا برندی را به وجود خواهیم آورد که تحت عنوان محصولات پاک رادیویی و تلویزیونی و سینمایی خواهد بود.
 
*باید در تولید تجهیزات رسانه‌ای به خودکفایی برسیم

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان با اشاره به این که در حوزه فنی و تجهیزات رسانه‌ای کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است اظهار داشت: درصدد هستیم تا در تولید تجهیزات رسانه‌ای به خودکفایی برسیم به گونه‌ای که امسال کنسرسیومی را از 11 شرکت ایجاد کردیم تا چرخه کامل یک سیستم رادیویی و تلویزیونی به نمایش گذاشته شود.
 
*80 درصد تجهیزات رادیویی و تلویزیونی تولید ایران است

وی با بیان این که بیش از 80 درصد تجهیزات رادیویی و تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران تولید شده است خاطر نشان کرد: در حوزه خدمات رسانی ساز و کارهای خوبی را در اختیار داریم زیرا خدمات رسانه‌ای سرعت پیدا کرده و کیفیت افزایش یافته و در نهایت قیمت کاهش پیدا کرده است.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی مهمترین همگرایی را در حوزه بحث‌های سیاسی و خبر دانست و عنوان کرد: جهان اسلام امروزه مورد هدف استکبار جهانی قرار گرفته است زیرا هر روز توطئه‌های جدیدی برعلیه امت اسلامی طراحی می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان با اشاره به مهمترین ساز و کارهای همکاری در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی گفت: باید به شناسایی برنامه‌های دشمن بپردازیم و ساز و کارهای تعامل را به وجود آوریم و در نهایت اقدام مشترک در برخورد با توطئه‌ها انجام دهیم.
 
وی با اشاره به این که باید چهره واقعی دشمنان امت اسلامی را مورد شناسایی قرار دهیم افزود: خوشبختانه در مسیر قرار گرفته‌ایم اما با اهدافمان فاصله داریم.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ادامه داد: امکاناتمان در جهان اسلام به خصوص در جبهه مقاومت کم است.  
   
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اتحادیه برای بازگرداندن موضوع فلسطین به قاب رسانه‌ها چه راهکارهایی را پیشنهاد کرده است افزود: در طی سه سال گذشته با ایجاد بحران سوریه صهیونیست‌ها تلاش کردند تا موضوع فلسطین را به موضوع ثانویه تبدیل کنند.
 
وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی براینکه فلسطین در راس امور است اظهار داشت:در اتحادیه تلاش کردیم تا موضوع فلسطین به موضوع ثانویه تبدیل نشود.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با بیان این که در رسانه‌های دنیا کمتر از موضوع فلسطین و مقاومت بحث به میان آمده است خاطر نشان کرد: در رسانه‌های اتحادیه همواره موضوع فلسطین در خبرها جزو اولویت قرار دارد.
 
 وی با اشاره به بحران‌های جدی که در طی چند سال گذشته در کشورهای سوریه، یمن و سایر کشورها رخ داده است گفت: موضوع فلسطین همواره در اولویت اخبار و برنامه‌ها قرار گرفته است.  
 
این مقام مسوول با بیان این که شبکه‌های عضو اتحادیه اخبار مرتبط با فلسطین را جز خبرهای اولیه خود مطرح می‌کنند ادامه داد: خوشبختانه گزارشات مرتبی از فلسطین وجود دارد به طوری که در اجلاس هفتم تصمیم گرفته‌ایم تا افتتاحیه‌مان را به موضوع فلسطین اختصاص دهیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان خاطر نشان کرد: تعدادی از اعضای اتحادیه که در غزه حضور داشتند متاسفانه دولت مصر به این افراد اجازه خروج از غزه را نداد و این امر سبب شد تا ما از طریق ویدیو کنفرانس با آن‌ها ارتباط مستقیم داشته باشیم.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با بیان این که نخست وزیر فلسطین "اسماعیل هنیه" در آن اجتماع در غزه حضور پیدا کرده بود افزود: اسماعیل هنیه به صورت ویدئو کنفرانس با اجلاس تهران صحبت کرد.
 
*اتحادیه ویدئو کنفرانس‌های فلسطین راه اندازی شد

وی با اشاره به این که رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ارتباط مستقیمی با تهران داشت گفت: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های فلسطین را افتتاح کردیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان با اشاره به شهادت خبرنگاران رسانه‌های فلسطینی در ظرف یک و نیم سال گذشته افزود: از 4 شهید رسانه‌های فلسطین تجلیل و قدردانی کردیم.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با تاکید براینکه تلاش خواهیم کرد تا موضوع فلسطین همواره براساس و محور کار جهان اسلام قرار بگیرد خاطر نشان کرد: این موضوع جزو سیاست‌ها و اصول کاری‌مان است به طوری که در اساسنامه و منشور اخلاقی اعضای اتحادیه هم آورده شده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی برای روشنگری در حوزه مبارزه با تفکر تکفیری و فتنه مذهبی طایفه‌ای چه اقدامی کرده است گفت: در طی چند سال گذشته در عراق، سوریه، یمن، پاکستان، افغانستان و نیجریه حوادث ناگواری رخ داده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان با اشاره به این که خشونت‌ها در این کشورها در حال رواج است گفت: در هیچ ادیانی چنین چیزی وجود ندارد.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با بیان این که در اسلام هیچ مبانی برای این کار وجود ندارد افزود: نمونه این جنایت‌ها قبلا در ویتنام و بوسنی هرزگوین اتفاق افتاده است.
 
وی با اشاره به این که این خشونت‌ها فرهنگ وارداتی است افزود: چنین چیزی در فرهنگ اسلامی وجود ندارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان با اشاره به این که دین اسلام دین محبت، هم خوانی و برادری و برابری است گفت: باید خود را از دام دشمن خارج کنیم.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با بیان این که 70 هزار نفر در سال گذشته بر اثر خشونت کشته شده‌اند ادامه داد: این افراد از همه اقوام و طوایف بوده است به طوری که گروه‌های وارداتی به نام تکفیری این فضا را به وجود آوردند.
 
وی با اشاره به این که دیگر بحث اختلاف مذاهب در رسانه‌ها مطرح نیست افزود: جریان تکفیری وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان با اشاره به این که باید عقبه این گروه‌ها را مورد معرفی قرار دهیم خاطر نشان کرد: اتاق فکر این گروه‌ها در اختیار غربی‌ها و صهیونیست‌ها است.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با اشاره به این که باید اعمال خشن این گروه‌ها را با مبانی اسلامی تطبیق دهیم گفت: چهره خرابکاران را باید به مردم معرفی کنیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اتحادیه و شبکه‌های تلویزیونی چگونه روایات واقعی را از مسائل اسلام بیان می‌کنند افزود: رسانه‌های غربی با رسانه‌های اسلامی در نوع گفتمان اختلاف دارند زیرا گفتمان ما خدا محور است و گفتمان غربی‌ها مادی‌گرا است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین کریمیان با اشاره به این که رویکرد ما انسان محورانه است و رویکرد غربی‌ها مباحث اقتصادی و تولید ثروت است گفت: رسانه‌های اسلامی اخلاق محور هستند اما در رسانه‌های غربی اخلاق وجود ندارد.
 
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با بیان این که صداقت جز اصول کاری‌مان است گفت: حفظ هویت‌های انسانی و بحث اخلاق و معنویت جزو اصول کاری‌مان است.
 
* رسانه‌های غربی به دنبال انحطاط بشر هستند


وی با بیان این که رسانه‌های اسلامی به دنبال تعالی بشر هستند گفت: متاسفانه رسانه‌های غربی به دنبال انحطاط بشر هستند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین کریمیان با بیان این که رسانه‌های اسلامی به دنبال شناساندن چهره واقعی اسلام هستند افزود: باید اسلام را به خوبی معرفی کنیم.
 
وی با بیان این که چهره واقعی غرب را باید مورد معرفی قرار دهیم خاطر نشان کرد: در رسانه‌های اسلام محور اساس کارمان است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمیان با اشاره به این که بیداری اسلامی از زمان بعثت پیامبر آغاز شده است گفت: بیداری اسلامی پایان پذیر نیست و زنده و جاری و ساری خواهد بود.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری "حاج ابراهیم فرحات" مدیر شبکه المنار لبنان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه رسانه‌های هم سو با مقاومت در شکل دهی افکار عمومی چه اهدافی را در پیش‌رو دارند گفت: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نقش اساسی را در ایجاد همگرایی در میان رسانه‌های اسلامی ایفا می‌کنند به گونه‌ای که این رسانه‌ها دنباله‌رو خط مقاومت هستند.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با اشاره به این که این تلویزیون‌ها و رادیو‌ها نقش خوبی را در طی سال‌های گذشته از خود ایفا کرده‌اند افزود: این رسانه‌ها افکار عمومی را کاملا آگاه و روشن کرده‌اند.
 
وی با بیان این که باید رسانه‌ها به دنبال آموزه‌های اسلامی و روشن کردن اگاهی‌های افکار عمومی باشند گفت: رسانه‌های اسلامی پیغام‌های مهمی دارند.
 
فرحات با اشاره به این که باید آموزه‌های اسلامی را به افکار عمومی برسانیم افزود: امروزه در شبکه المنار بسیاری از خبرنگاران در مناطق بحران‌زده حضور دارند.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با اشاره به این که در طی سه ماه گذشته سه خبرنگار به دست گروه‌های تکفیری شهید شده‌اند، ادامه داد: این تلویزیون‌ها و رادیوهای اسلامی می‌توانند نقش خوبی را از خود برای آگاهی افکار عمومی از خود ایفا کنند.
 
*المنار نقش اساسی در روشنگری جبهه مقاومت دارد

وی با اشاره به این که المنار در زمره اولین شبکه‌های تلویزیونی است که در مقاومت اسلامی یعنی حزب الله وصل شده است ادامه داد: المنار در روشنگری جبهه مقاومت نقش اساسی داشته است.
 
فرحات در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه راهکاری برای انتقال تجربه المنار به سایر شبکه‌ها دارید ادامه داد: المنار در روز جشن پیروزی مقاومت کار خود را آغاز کرد به طوری که از ابتدا این شبکه به شبکه مقاومت و آزادی معروف بود.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با اشاره به سخنان حسن نصرالله مبنی براینکه پیروزی سال 2000 به همه عرب‌ها و مسلمانان نسبت داده می‌شود افزود: ما در این شبکه به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم.
 
* نوک پیکان شبکه المنار موضوع فلسطین است

وی با اشاره به این که شبکه المنار خطایی در تعیین هدف نداشته است گفت: نوک پیکان شبکه المنار موضوع فلسطین است.
 
فرحات با تاکید براینکه اهمیت همه برنامه‌های المنار در خصوص موضوع فلسطین است خاطر نشان کرد: ملت فلسطین جنایت‌های زیادی را از سوی صهیونیست‌های اشغالگر متحمل شده است.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با تاکید براینکه شبکه المنار جنایت‌های اشغالگران را مورد روشنگری قرار داده است افزود: شبکه المنار ابزار جنگی در برابر دشمن صهیونیستی بوده است.
 
وی با اشاره به این که شبکه المنار چندین بار مورد هدف موشک‌ها و جنگنده‌ها قرار گرفته است اظهار داشت: شبکه المنار در جنگ 33 روزه مورد هدف موشک‌ها قرار گرفت و این اولین بار در تاریخ است که یک شبکه تلویزیونی مورد تجاوز جنگنده‌ها قرار می‌گیرد.
 
* ایران پرچم‌دار مقاومت در منطقه است


فرحات با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران پرچم‌دار مقاومت در منطقه است افزود: باید پا به پای رسانه‌ها قدم برداشت به گونه‌ای که رسانه‌ها باید کارهایشان را در اولویت بندی قرار دهند پس باید گفت اساس و اولویت کار را باید موضوع فلسطین باشد.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با اشاره به این که باید با تکفیری‌های مسلح مبارزه کرد افزود: مهمترین دشمن غرب اسلام و مسلمانان است به طوری که پس از 11 سپتامبر مسلمانان مورد هدف قرار گرفته‌اند.
 
فرحات در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وظیفه رسانه‌های هم سو با مقاومت برای ارایه تصویر درست ازاسلام چیست گفت: پس از 11 سپتامبر چهره اسلام مخدوش شده است.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با اشاره به این که باید همه رسانه‌های اسلامی ارزش‌های واقعی اسلام را نشان دهند ادامه داد: اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی گام خوبی را برای گرد آمدن دور هم برداشته است.

وی با اشاره به این که اختلاف فرهنگی، اجتماعی میان جامعه اسلامی و غرب وجود دارد گفت: باید با آن‌ها به زبان خودشان صحبت کنیم به گونه‌ای که باید طرح‌های بهتری برای این موضوع پیدا کنیم.

*تلاش غرب برای مخدوش کردن چهره اسلام ادامه دارد
 
فرحات با بیان این که ایران نشان داده است بسیاری از کارهای ناممکن، ممکن می‌شود گفت: جهانیان با رسانه‌های خوبی ارتباط دارند زیرا این رسانه‌ها توانسته‌اند به دل مردمان اروپا نفوذ پیدا کنند.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با اشاره به این که غرب درصدد است تا چهره اسلام را مخدوش کند خاطر نشان کرد: باید اسلام را به زبان خود تعریف کرد.
 
وی با تاکید براینکه باید گفتگوی ادیان و تمدن‌ها را ادامه دهیم اظهار داشت: باید اخلاق محور عمل کنیم تا بتوانیم به اهداف والایمان دست یابیم.
 
فرحات در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان دانش روز را میان افراد اتحادیه نهادینه کرد گفت: اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از تجربیات خوبی برخوردار هستند زیرا در قلب این اتحادیه تبادل نظر و همکاری صورت می‌گیرد.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با اشاره به این که اعضای اتحادیه در راستای پیشرفت علم گام برمی‌دارند افزود: این اتحادیه در بعدهای مختلف فناوری گام‌های خوبی را برداشته است.
 
*فعالیت خبری المنار مبتنی بر صداقت است

وی با بیان این که تکنولوژی در دست همگان است گفت: در کمترین سطح اگر از تکنولوژی استفاده شود خوب است.
 
فرحات با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های آن مملواز ذخایر تربیتی و فرهنگی اسلامی است گفت: بسیاری از رسانه‌ها سطح نگر هستند و نمی‌توانند منبع فکری خوبی داشته باشند.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با بیان این که رسانه‌ها باید خوراک فکری خوبی داشته باشند افزود: باید از متون و منابع اسلامی برنامه‌های خوبی را بسازیم زیرا مخاطبین تشنه آموزه‌های اسلامی هستند.
 
وی تصریح کرد: رسانه‌های اسلامی 23 سال است که بر روی پای خود ایستاده‌اند و خوشبختانه هیچ گاه کمبود فکری و مادی دینی و تمدنی نداشته‌ایم.
 
* جنایان رژیم صهیونیستی را بر ملا می‌کنیم

فرحات با بیان این که باید افکار و آموزه‌هایمان را به خوبی مطرح کنیم گفت: رسانه‌ها باید روز به روز پیشرفت کنند و خبرهای واقعی و صحیح را به گوش مخاطبان خود برسانند.
 
مدیر شبکه المنار لبنان اظهار داشت: باید جنایت‌های صهیونیست‌های اشغالگر را برملا کنیم.
 
فرحات با اشاره به این که پیروزی رسانه‌های ایرانی به دلیل شرافت و راست‌گویی‌شان است گفت: این امر سبب جذب مخاطبان شده است.
 
مدیر شبکه المنار لبنان با تاکید براینکه صداقت باید شعار ما برای نقل خبرها و گزارش‌های ما باشد خاطر نشان کرد: اخبار و خبرهای ما خوشبختانه از شفافیت خوبی برخودارند صداقت و راستگویی مهمترین رکن فعالیت شبکه المنار است.
 
برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار