سفیر سابق آمریکا در چین ضمن گفتگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز تأکید کرد: ما باید با روند سرقت اسرار تجاری و صنعتی شرکت های آمریکایی توسط چین مقابله کنیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛" جان هانتسمن"، سفیر سابق آمریکا در چین در گفتگوی اختصاصی با مجری خبر شبکه ای بی سی نیوز آمریکا گفت: هرچند هشدارهای جدید درباره امنیت سایبری و روند فزاینده جنگ سایبری میان آمریکا و چین، اخیراً توسط اف بی آی منتشر شده است، این مشکل، بیش از چهل سال است که گریبانگیر آمریکا است و در حقیقت، دربرگیرنده تمامی مدت تاریخچه روابط میان آمریکا و چین می شود. به عقیده من این مشکلات، از هشت سال پیش به این طرف، درپی ایجاد یگان ویژه جاسوسی سایبری در ارتش آزادیبخش خلق چین، به مراتب شدیدتر شده است.
وی افزود: با تخمین ما، سرقت دارایی های معنوی و اسرار علمی، تجاری و صنعتی آمریکا، سالانه300 میلیارد دلار به این کشور زیان وارد می کند. البته این سرقت ها توسط منابع مختلف انجام می شود، اما بر اساس برآوردهای ما، چین حدود هفتاد درصد از تمامی این سرقت های معنوی را از آمریکا انجام می دهد.
وی اضافه کرد: گنجاندن پنج مقام ارتش چین در فهرست افراد تحت تعقیب اف بی آی، صدور کیفرخواست برای آنان یا قرار دادن شان تحت تحریم های آمریکا، صرفاً حرکاتی نمادین است که به چین هیچ ضربه قابل توجهی نمی زند. به علاوه، چین قادر است با ما مقابله به مثل کند. آنچه واقعاً برای چین با ارزش است و ما می توانیم از آن برای متوقف کردن یا کاهش این نوع جاسوسی های صنعتی استفاده کنیم، ممانعت از دسترسی چین به بازار محصولات مصرفی در آمریکا و همچنین بازارهای مالی و سهام در کشورمان است. اگر دسترسی چین به این نوع بازارها متوقف شود یا دست کم کاهش یابد، آنگاه چین با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد.
مجری گفت: ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا افشا کرده است که آمریکا نیز علیه چین جاسوسی سایبری می کند. هانتسمن پاسخ داد، ما باید میان جاسوسی برای حفظ امنیت ملی که همه کشورها انجام می دهند با سرقت اطلاعات و اسرار علمی و صنعتی و انتقال آن به شرکت های چینی برای افزایش سودآوری آنان، تفاوت قائل شویم.
همچنین استیو گانیارد، تحلیلگر امور آسیای این شبکه، که در این میزگرد شرکت کرده بود گفت: ادامه جاسوسی های چین باعث ورشکستگی شرکت های آمریکایی در برابر شرکت های رقیب چینی و از دست رفتن صدها هزار فرصت شغلی در آمریکا شده است.
وی افزود: در عین حال دولت آمریکا فقط تا حد مشخص و محدودی می تواند به شرکت های خصوصی آمریکایی در حفاظت از اسرار علمی و صنعتی شان کمک کند. گانیارد تأکید کرد: شرکت های آمریکایی در بخش خصوصی نیز باید خودشان مسئولیت پذیر باشند و با استخدام کارشناسان سایبری، از منافع خودشان محافظت کنند. وی گفت: این مانند آن است که شخصی خودرو گرانقیمت «فِراری» خود را تمام شب در محله ای «بد» پارک کند، درِ آن را قفل نکند، سویچ را داخل خودرو بگذارد و هنگام صبح وقتی دید ماشینش به سرقت رفته است سر و صدا راه بیاندازد یا از این امر متعجب شود. در هر صورت، شرکت های آمریکایی نه تنها باید آماده دفاع از حریم اسرار خود باشند، بلکه باید قادر باشند دربرابر کسانی که سامانه های رایانه ای آنان را هک می کنند، به هک متقابل بپردازند و با استفاده از عملیات تلافی جویانه و مقابله به مثل، طرف مقابل را از هک کردن سامانه هایشان پشیمان کنند و آنان را، با ایجاد هراس از هک شدن متقابل، از دست زدن به سرقت اطلاعاتشان در آینده نیز بازدارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار