رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در مراسم رونمایی از فرش‌های نفیس عتبات عالیات :

بافت و نذر فرش برای عتبات عالیات و اماکن مقدس شیعیان ثبت ملی می شود

بافت و نذر فرش برای عتبات عالیات و اماکن مقدس شیعیان به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت می شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل،مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم رونمایی از فرش‌های بافته شده توسط هنرمندان کاشانی برای عتبات عالیات، نمایشگاه فرش عشق، که عصر امروز در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: 267 میلیون نفر شیعه در کل دنیا که 70 میلیون نفر شیعه در ایران و 200میلیون نفر در جهان زندگی می‌کنند همچنین این شیعیان علاقه بسیاری به زیارت اماکن مقدس ائمه معصومین دارند .


وی افزود: حرم حضرت امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و سایر اماکن مقدس مربوط به ائمه که در کشور ما وجود دارد سالانه مورد استقبال بسیاری از شیعیان قرار می‌گیرد، سال گذشته حدود 2میلیون و 200 هزار نفر از شیعیان برای زیارت این اماکن مقدس به کشور ما سفر کردند که یک میلیون و 600 هزار نفر از این گردشگران از کشور عراق و حدود 500 هزار نفر از کشورهای عربستان، بحرین و کویت بوده‌اند.

سلطانی‌فر تصریح کرد: کشور ما در حوزه گردشگری زیارت ظرفیت و پتانسیل بسیار زیادی دارد که می توان با فراهم کردن امکانات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، ظرف 2 سال آینده در بخش گردشگری زیارت کشور ما میزبان 5 میلیون نفر از شیعیان جهان باشد.

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: افزایش تعداد گردشگران زیارتی علاوه بر تبادل فرهنگی، بهره برداری اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال خواهد داشت.

 وی ادامه داد: بافت و نذر فرش برای اماکن مقدس شیعیان از گذشته‌های دور در کشور مرسوم بوده  و با توجه به ریشه‌دار بودن این حرکت می‌توان از آن به عنوان یک اثر میراث ناملموس یاد کرد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: ما در سازمان میراث‌فرهنگی بنا بر وظیفه و مسئولیتی که در قبال حفظ و ترویج این حرکت ریشه‌دار تاریخی داریم، پرونده ثبت ملی این میراث ناملموس را با عنوان فرش عشق تهیه می‌کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: پس از ثبت ملی میراث ناملموس فرش عشق که به بافت، خرید و نذر فرش به عتبات عالیات و اماکن مقدس شیعیان اختصاص دارد، پرونده ثبت جهانی آن تهیه خواهد شد.

وی در پایان افزود: با ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس فرش عشق فرهنگ و روش  تامین فرش‌های عتبات عالیات و اماکن مقدس شیعیان و مسلمانان به عنوان یک فرهنگ جاری پایدار خواهد شد.

در پایان این مراسم از استاد مصلی‌نژاد، بانی و طراح فکری این حرکت معنوی و سایر هنرمندان تجلیل شد.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: گردشگری ، زیارت ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار