کارشناسان موسسه آتلانتیک گفت: چین و روسیه سرانجام پس از مدت‌ها اختلاف توانستند قرارداد گاز طبیعی امضاء کنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره، "میهالا کارستی" از کارشناسان موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت: چین و روسیه سرانجام پس از مدت ها اختلاف توانستند قرارداد گاز طبیعی امضاء کنند. مانع اصلی در مسیر نهایی شدن این قرارداد، اختلاف بر سر قیمت بود.

با این قرارداد به ارزش 400 میلیارد دلار، چین از روسیه گاز طبیعی می خرد. اجرایی شدن این قرارداد و انتقال گاز از روسیه به چین شش سال طول خواهد کشید زیرا در این مدت باید زیرساخت های لازم برای این کار ایجاد شود.

روسیه برای ایجاد این زیرساخت های احداث خط لوله به سرمایه گذاری نیاز دارد و این کار بسیار پرهزینه است. بنابراین، شش تا هفت سال طول خواهد کشید تا چین از روسیه گاز دریافت کند.

در واقع، چین تشنه انواع انرژی است. استفاده از زغال سنگ در چین ، سبب آلودگی شدید محیط زیست در این کشور شده است. درست به همین علت است که چین به دنبال منابع دیگری از انرژی است. چین منابع گاز طبیعی ندارد. دریافت گاز از روسیه، اقتصادی ترین راه حل برای مشکلات انرژی چین است.

وی در ادامه افزود:باوجود امضای چنین قرارداد بزرگ گازی بین روسیه و چین، هنوز چین بزرگترین مشتری گازی روسیه نیست. میزان گازی که روسیه به کشورهای اروپایی می فروشد سه تا چهار برابر گاز صادراتی از روسیه به چین است.

بنابراین، با امضای این قرارداد ، روسیه بازارهای خودش را به سمت چین تغییر نمی کند بلکه به دنبال ایجاد تنوع در بازارهای خودش برای صادرات گاز طبیعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار