مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان گفت: خانواده زندانیان آنچنان از کمک‌های دولتی برخوردار نیستند و باتوجه به اینکه خانواده زندانی جزو عائله حکومت است ما از دولت محترم انتظار داریم توجه خاصی را به این قشر از جامعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "محسن نصیری" مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان در نشست خبری خود که به مناسبت روز ملی حمایت از خانواده زندانیان برگزار شد، اظهار داشت: امروز روز ملی حمایت از خانواده زندانیان است که به عنوان روز "نسیم مهر" نام‌گذاری شده و ضمن گرامیداشت  این روز امیدوارم که امسال با توجه به اینکه روز نسیم مهر با بعثت نبی مکرم اسلام مقارن شده در زمینه حمایت از خانواده زندانیان گام‌های بلندتری برداریم.  
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه خانواده زندانیان هیچگونه جرمی مرتکب نشده و به واسطه جرم سرپرست خانواده درگیر و گرفتار هستند امیدواریم این خانواده‌ها از ناحیه مردم خیراندیش و دولتمردان مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.  
 
نصیری افزود: انجمن حمایت از زندانیان یک موسسه عمومی غیردولتی است و از منظر دولت به عنوان یک موسسه عام‌المنفعه پذیرفته شده که منابع آن بیشتر از سوی افراد خیر و نیک‌اندیش تأمین می‌شود و درآمدی دیگر آن فعالیت‌های درآمدزایی است.
 
مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان با بیان اینکه حدود 180 انجمن حمایت از زندانیان در سطح کشور وجود دارد، تصریح کرد: باتوجه به جمعیت کیفری در سطح کشور یکصد هزار خانواده زندانی جزو جامعه، هدف و نیازمند هستند که بر اساس قابلیت و بضاعتی که انجمن دارد حدود 30 هزار خانواده را تحت و پوشش قرار داده و خدمات‌رسانی می‌کنند.  
 
وی اضافه کرد: سه سال پیش تفاهم‌نامه‌ای میان کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) با سازمان زندان‌ها منعقد شد و براساس آخرین آماری که کمیته امداد امام خمینی(ره) به ما اعلام کرد 32 هزار خانواده زندانی را مورد خدمات‌دهی قرار دادند.  
 
وی اظهار داشت: آماری که ما از سایر سازمان‌ها و نهادهای حمایتی داریم حدود 3 هزار خانواده زندانی از ناحیه سایر سازمان‌ها تحت پوشش قرار گرفتند به طوری که حدود 65 هزار خانواده زندانی تحت حمایت قرار دارند و حدود 35 هزار نفر تحت هیچگونه حمایت و پوششی قرار ندارند.  
 
مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان بیان کرد: انجمن به هیچ نوع جرم زندانی کاری ندارد و زندانی هر جرمی که داشته باشد خود را متعهد می‌داند که به خانواده آنها سرویس دهد چرا که موسسه انجمن حمایت از خانواده زندانیان یک موسسه عام‌المنفعه است.  
 
وی تصریح کرد: انجمن حمایت از خانواده زندانیان آنچنان از کمک‌های دولتی برخوردار نیست و باتوجه به اینکه خانواده زندانی جزو عائله حکومت است ما از دولت محترم انتظار داریم توجه خاصی را به این قشر از جامعه داشته باشند. 

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در ارتباط با اینکه شناسایی خانواده زندانیان به چه صورت انجام می‌شود؟ تصریح کرد: این شناسایی به 2 راه صورت می‌گیرد یکی از طریق دفاتر مددکاری زندانیان که خود زندانی به آن مراجعه و درخواست کمک می‌کند و طریق دیگر هم خود انجمن‌ها در سالن ملاقات دفتر مددکاری از طریق خانواده زندانیان که هفته‌ای یکبار با زندانی ملاقات می‌کنند درخواست خود را مطرح می‌کنند. 
 
نصیری در ارتباط با میزان پرداختی مستمری به خانواده زندانیان اظهار داشت: پرداختی مورد نظر به خانواده زندانیان در سال 93 حدود 100 هزار تومان اختصاص داده شده که 120 هزار تومان به خانواده‌های 2 نفره و 150 هزار تومان به خانواده 3 نفره تعلق گرفت.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان افزود: اکثر زندانیان از نظر رنج سنی بین 30 تا 40 سال هستند و تعداد عائله‌ای که هر خانواده دارد به طور متوسط از 2 یا 3 نفر بیشتر نیست. 
 
وی تصریح کرد: مستمری به صورت ماهانه به حساب بانکی خانواده‌ها واریزی می‌شود و همین‌طور پرداخت بن و سبد کالا به مناسبت‌های مختلف در اعیاد و ماه رمضان و همین‌طور کمک هزینه تحصلی به فرزندان زندانیان از طریق انجام حمایت از زندانیان صورت می‌گیرد. 
 
نصیری با اشاره به ایجاد کارگاه‌های اشتغال برای خانواده زندانیان بیان کرد: حدودا سه سال است که رویکرد ما به سمت توانمندسازی خانواده‌‌های زندانیان در حرکت است به طوری که تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان زندان‌ها و آموزش فنی و حرفه‌ای و صندوق مهر امام رضا(ع) در این زمینه منعقد شده است. 
 
مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان اضافه کرد: ما ارتباط خوبی با بخش کارآفرینی شهرداری استان تهران داریم و آنها مکانی را به ما اختصاص داده‌اند که ما کلاس‌های مهارت‌یابی را در آنجا برگزار کردیم که پس از گذراندن دوره‌های آموزشی امکان اشغال برای زندانیان فراهم شده است. 
 
نصیری در ارتباط با میزان کمک‌های نقدی سال گذشته تصریح کرد: بالغ بر 12 میلیارد تومان از ناحیه انجمن‌ها به خانواده زندانیان کمک شده که 2 میلیارد تومان مربوط به استان تهران بوده است. 
 
وی افزود: بیشترین میران کمک‌ها در ماه رمضان بوده است چرا که هر ساله جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و با توجه به عظمت این ماه بیشتر خیرات در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد به طوی که درسال 92 بالغ بر 5 میلیارد تومان از سوی اشخاص حقیقی و افرا خیرخواه به انجمن حمایت از خانواده زندانیان کمک شده است. 
 
وی اظهار داشت: تا سال 1375 هر ساله دولت به سازمان زندان‌ها مقادیری تحت عنوان حمایت از خانواده زندانیان اختصاص می‌داد و این درحالی است که ریاست کمیته امام خمینی(ره) و ریاست سازمان زندان‌ها با هم همکاری کردند که این کمک به کمیته امام(ره) داده شود تا خدمات بهتری به زندانیان ارائه شود، البته عملا این اتفاق نیفتاد و خدمات بهتر نشد تا با پیگری‌های ما در سال 90 تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا شد. 
 
مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان تصریح کرد: در چند سال اخیر ما از ناحیه مجلس و دولت پیگیری کرده‌ایم تا بتوانیم ردیف بودجه مستقلی را برای خانواده زندانیان در نظر بگیریم و این درحالی است که درسال 92، 100 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد اما متأسفانه از این 100 میلیارد تومان دولت فقط 5 میلیارد تومان به سازمان زندان‌ها اختصاص داده شد. 
 
وی ادامه داد: متأسفانه برخی از خانواده زندانیان دچار فقر فکری و فرهنگی هستند و باتوجه به شرایط اجتماعی که برایشان پیش آمده ما طرحی را برای توانمندسازی فکری و اجتماعی خانواده زندانیان پیش‌بینی کرده‌ایم که در این طرح دوره‌های مهارت‌های اساسی زندگی و بهداشت جسمانی و روانی فراهم شده تا بتوانیم در این راستا گام مثبتی برداریم. 
 
نصیری تصریح کرد: ردیف بودجه کمک به خانواده زندانیان درسال 93 حذف شد اما با توجه به قولی که آقای نوبخت دادند ردیف کمک در بودجه برای خانوده زندانیان درنظر گرفته شده که 500 میلیارد تومان در این زمینه پیش‌بینی شده است. 

وی ادامه داد: در ارتباط با خانواده‌های زندانیانی که خارج از کشور هستند باتوجه به اینکه ارتباط خانواده زندانیان از طریق اداره کل اتباع صورت می‌گیرد رسیدگی به خانواده آنها نیز در اولویت قرار دارد و 30 درصد مستمری بیشتری به آنها پرداخت می‌شود. 
 
نصیری افزود: در انجمن حمایت از زندانیان بخشی تحت عنوان معاضدت قضایی وجود دارد که چنانچه وی توانایی اخذ وکیل را نداشته باشد طی هماهنگی که با کانون وکلا شده این امکان برای آنها میسر می‌شود. 
 
مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هماهنگی‌هایی برای نمایندگی بنیاد کودک ایجاد کرده‌ایم و بنیاد خیریه کودک در ارومیه راه‌اندازی شده است و 5 مهد کودک برای زندانیان زن در استان‌‌های تهران، مرکز، بیرجند، کرمان و البرز تعبیه شده است. 
 
گفتنی است برابر مصوب هیئت وزیران کمک‌های نقدی به حساب انجمن حمایت از زندانیان با شماره حساب 0100493310001 سیبا بانک ملی ایران است.

انتهای پیام/ 
 
 
برچسب ها: ایران ، زندان ، حمایت ، مرتکب ، جرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار