اصفهان/ به شكرانه توليد گلاب ناب:

سیزدهمین جشنواره گل و گلاب در شهر برزک کاشان برگزار مي­‌گردد

در اواسط فصل بهار و همزمان با گرم شدن تدريجي هوا، گلهاي سرخ محمدي، گلهاي محبوب و دوست داشتني مردم و كشاورزان در بخش برزك شروع به باز شدن مي‏‌كند. اهالي اين منطقه همه ساله به شكرانه اين نعمت الهي جشنهايي را برگزار مي‌كنند.

مهندس مرتضي والي زاده شهردار برزک در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کاشان ، ضمن اعلام اين خبر يادآور شد: بخش برزک با توليد بيش از 70% گل و گلاب در شهرستان كاشان، بزرگترين توليد كنندة گل و گلاب کشور است و از مجموع 1650 هكتار سطح زير كشت گل محمدي در شهرستان كاشان، 1100 هكتار را به خود اختصاص داده است.

وي در ادامه افزود: وجود بزرگترین باغ مکانیزه گل محمدی کشور در برزک تحت عنوان «باغ 400 هکتاری کوثر برزک» همواره این منطقه را در تولید گل و گلاب یکه تاز نگه خواهد داشت.

مهندس مرتضي والی زاده در ادامه گفت: در حال حاضر 450 كارگاه سنتي با حدود يك­هزار دیگ گلابگیری و 10 واحد صنعتي در توليد گلاب و عرقیات مشغول به كار مي‏‌باشند.

وي با اشاره به اهميت برگزاري جشنواره گل و گلاب در منطقه برزك گفت: امسال نیز همچون سالهای قبل شاهد برگزاري جشنواره گل و گلاب در روزهای ششم تا نهم خرداد در شهر برزك خواهيم بود.

شهردار برزک با اعلام این خبر افزود: در تلاش هستيم با کمک خيرين، فعالان فرهنگي و مسؤولین شهر، به شكرانه نعمت گل و گلاب جشن باشكوهي را از تاريخ ششم تا نهم خردادماه برگزار نماییم.

والی زاده در ادامه به تشکیل چهار کمیته مختلف جهت برنامه ریزی جهت هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم اشاره کرد و مهمترین برنامه‌های این جشنواره را برگزاری گلگشت خانوادگی در بزرگترین گلستان گل محمدی کشور و برگزاری نخستین جشنواره گل غلتان نوزادان همراه با همایش طب سنتی در روز ششم، برپایی نخستین جشنواره غذاهای سنتی و محلی در موزه مردم شناسی برزک و برگزاری هفتمین کنگره ملی شعر گل محمدی و شعرخواني در وصف حضرت رسول اکرم(ص) در روز هفتم، و برگزاری جشنواره گل و گلاب به شکرانه برداشت گل محمدی و توليد گلاب ناب در روزهاي هشتم و نهم خرداد ماه، بر شمرد.

در ادامه سيد محمدرضا مصطفوي رئيس شوراي اسلامي شهر برزك، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران کاشان گفت: با توجه به اينكه بیش از 60% مردم اين منطقه در زمينه توليد گل و گلاب فعاليت مي‏كنند و يكي از مهمترين منابع درآمدي و اقتصادي مردم منطقه توليد اين محصول است، بر آن شديم تا با حضور هنرمندان برجسته كشور اين جشنواره را برگزار نماييم.


وی از حضور بیش از سی سفیر از کشورهای خارجی در این مراسم خبر داد و اهداف اين مراسم را اينگونه تشريح كرد؛ معرفی منطقه استراتژیک برزک به عنوان قطب اصلی گل و گلاب محمدی با تولید سالانه بیش از حدود 70 درصد گل محمدی منطقه کاشان، معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر برزک، معرفی شهر برزک (تاریخ، آداب و رسوم، سنن، مشاهیر و ...)، معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر برزک، معرفی و تبیین منشور اخلاقي توليد گلاب ناب در شهر برزك، توجه به آیین گلاب گیری و گل چینی و برداشت گل محمدی، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین شهروندان، تکریم سنت حسنه شستشوی خانه خدا و قبور ائمه با گلاب ناب...


يادآور مي­‌شود: سيزدهمين جشنواره گل و گلاب برزك از ساعت 18 تا 22 روزهاي ششم تا نهم خرداد ماه در تپه قلعه تفريخي _ تاريخي اين شهر برگزار مي­ گردد./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.