رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از چهار قدرت برتر معادن سنگ جهان است ، گفت : برنامه ریزی شده است طی یک برنامه پنج ساله ، میزان صادرات سنگ کشور را به 2 میلیارد دلار افزایش دهیم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، طی نشست خبری انجمن صنعت سنگ ایران با اصحاب رسانه  در راستای برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی انجمن سنگ‌هی تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه

 ابوالقاسم شفیعی گفت: ایران به لحاظ ذخایر سنگ، مقام چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است و بر همین اساس، هم اکنون 4 میلیارد تن از 70 میلیارد تن ذخایر معدنی سنگ تزئینی دنیا در ایران قرار دارد.

وی اضافه کرد: درکمتر از 25 سال گذشته تعداد معادن سنگ شناخته شده و بکار گرفته شده کشور از حدود 330 معدن سال 68 امروز به هزار و 800 معدن افزای شیافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن سنگ گفت: میزان صادرات حال حاضر کشور را نسبت به ذخایر و پتانسیل موج ، ناچیز بیان کرد و گفت : صادرات سنگ خام و سنگ فرآوری شده کشورمان امروز حدود 250 میلیون دلار است که از این رقم 170 میلیون دلار برای صادرات سنگ خام و حدود 70 میلیون دلار هم صادرات سنگ های فرآوری شده است .

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ با بیان اینکه در حال حاضر 6600 کارخانه سنگ‌بری در کشور فعال است، افزود: در حوزه سنگ‌های فرآوری شده فعالیت زیادی انجام نشده و حجم زیادی از سنگ‌ استخراجی از معادن به صورت نیمه‌فرآوری شده، صادر می‌شود.

به گفته شفیعی، از حجم صادرات در سال 91 ، کمتر از 20 درصد به سنگ‌های فرآوری شده اختصاص داشت و بقیه به سنگ‌های نیمه‌فرآوری شده تعلق داشته است.

وی از سفر هیات 14 نفره متشکل از بزرگترین خریداران سنگ چین به ایران خبرداد و گفت: این هیات در 17 خرداد به تهران می آید و برنامه ما این است که این هیأت چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند. این در حالی است، در دنیا تنها 15 کشور صادرات سنگ دارند که می‌توان به ترکیه، ایران، هند، چین، مالزی، ایتالیا، اسپانیا، مصر، کره جنوبی، مکزیک، کانادا و برزیل اشاره کرد.

شفیعی گفت: هزینه حمل و حقوق گمرکی هر تن سنگ صادراتی ایران به چین حدود 100 دلار است و حدود 100 تا 150 دلار نیز برای عرضه سنگ فرآوری شده در منطقه هزینه می‌کنند و با توجه به اینکه قیمت انرژی در ایران یک چهارم قیمت انرژی در چین است و با توجه به هزینه‌های حمل ‌و نقل و گمرکی، از سرمایه‌گذاران چینی خواستیم تا برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه ،سابقه صنعت سنگ ایران حداقل 4000 ساله است گفت : نمونه بارز و زیبای این صنعت تخت جمشید است که با سنگ تراشی‌های زیبا و منحصر به فرد نشان دهنده‌ی توانایی قوی ایران در این زمینه است

مالک رحمتی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران در ادامه، به برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه 27 تا 30 خرداد در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور شرکت های بزرگ داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

و ی اضافه کرد: در این نمایشگاه کشورهای چین، روسیه، ایتالیا، آلمان، عراق، هند، قزاقستان، ارمنستان، امارات و عمان حضور خواهند داشت ضمن اینکه در این نمایشگاه 6 استان با پاویون‌های اختصاصی حضور دارند و نشست‌های تخصصی و همایش‌های مرتبط در بخش‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و فروش و صادرات برگزار خواهد شد

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران نیز به اهداف برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه چند هدف مورد نظر است که شامل: توسعه تولید سنگ در کشور ، افزایش صادرات ، رقابت بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ، معرفی صنعت سنگ ایران به جهان ، یافتن بازارهای جدید صادرات ، افزایش راندمان تولید ، آشنائی با فناوری های نوین این حوزه ، ایجاد زمینه گفتگو و تعامل مصرف کننده و تولید کننده ، ایجاد اشتغال و معرفی پیشرفت کشورمان در زمینه اکتشاف ، استخراج و فرآوری بخشی از اهداف برگزازی این نمایشگاه است.

رحمتی افزود: یکی دیگر از اهداف مورد نظر در نمایشگاه امسال شناخت ظرفیت استان‌های محروم است، زیرا بسیاری از معادن در استان‌های کمتر توسعه یافته است و برای مطرح کردن این استان‌ها پاویون‌های اختصاصی قرار دادیم، یعنی هر استان بتواند ظرفیت خود را به معرض نمایش درآورد.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران گفت: ما در این نمایشگاه به دنبال استفاده از این مزیت نسبی هستیم و قصد داریم قدرت صادرات را به جهانیان نشان دهیم. یکی از راه کارهای مناسب که کمک بسزایی به ما می‌کند، حضور خارجی‌ها است و سعی شد، از کشورهایی که دارای درجه جهانی هستند، برای توسعه این صنعت بهره ببریم

رحمتی با بیان اینکه تاکید این انجمن بر زنجیره عرضه سنگ است گفت: این زنجیره دارای مراحل اکتشاف، استخراج ، فرآوری و صادرات است که اگر در هر یک از این مراحل ضعف وجود داشته باشد، رسیدن به اهداف مورد نظر، با مشکل مواجه می‌شود. در ششمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزیینی و معدن حدود 200 شرکت داخلی و خارجی در چهار بخش اصلی اکتشاف، استخراج، فرآروری و صادرات،جدیدترین تولیدات و خدمات خود را ارائه و به نمایش عموم خواهند گذاشت.

آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، چین، ترکیه ، کویت ، روسیه ، برزیل و هند کشورهائی هستند که شرکت ها و نمایندگی های آنها در ششمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزیینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته (ایستک 2014) حضور خواهند داشت البته پیش بینی می شود این تعداد کشور در روزهای آینده افزایش یابد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یحیی ملک محمدی ینگجه
۲۳:۰۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
باسلام بنظر من برای هر شهر یک مجموعهانجمن سنگ تایین شودکه هم معادن از نظر کیفین سنگ وهم شیوه استخراج هرماه کنترلشود وهم مقدار تناژ وصعوبت استخرتج انها در نظر گفته شود و بعد از سنجش وامتیاز دهی از طرف دولت به نسبت کارنامه معدن امکانات برای معادن از هر نظر فراخم شود
Iran (Islamic Republic of)
یحیی ملک محمدی ینگجه
۲۳:۰۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلا جناب اقای رحمتی,بنده کارشناس زمین شناسی هستم وسال 1380 فارغالتحصیل شده ام.در شهر ما اذرشهر استخراج وفراوری سنگ وطریقهونحوه صادرات سنگ دست یکسری ادمهای سود جو است که بغیر ازجیبشان,هیچوقت به فکر این سرمایه خدادای نیستند وبا استخراج غیر مهندسی وبا فروش خام نهایت ظلم راهم به نسل فعلی وهم به ایندگان میکنند امیدوارمدولت با ژرف نگری فکری برای اینجهالت بکنند
آخرین اخبار