نخست وزیر پیشین لبنان در سخنرانی خود در هفتمین اجلاس مجمع اقتصادی آستانه در پایتخت قزاقستان خواستار آن شد که کشورهای عربی روابطی سالم با ایران برقرار کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛  فواد سنیوره نخست وزیر پیشین لبنان خواستار آن شد که کشورهای عربی روابطی سالم با ایران برقرار کنند و از کشورهای صنعتی خواست که به خاورمیانه روی آورند.

روزنامه فرانسه زبان لبنانی "لوریان لوژور " در اینترنت نوشت: فواد سنیوره رئیس فراکسیون حزب المستقبل در پارلمان لبنان در سخنرانی خود در هفتمین اجلاس مجمع اقتصادی آستانه( پایتخت قزاقستان) گفت ؛ اکنون دیگر لازم است که  به منابع طبیعی ، انسانی و مالی در خاورمیانه روی آوریم و (ازاین منابع استفاده کنیم).  

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد جهانی هنوز از پیامدهای بحران وامهای بدون پشتوانه سال 2007 و نرخ های بهره بسیار پایین  کشورهای صنعتی در این دوره رنج می برد  خاطرنشان کرد که کشورهای در حال توسعه از جریان  سرمایه هایی که از کشورهای صنعتی  سرازیر شد منفعت بردند. اما این سیاست مالی موقت فقط پیامدهای مثبتی در کوتاه مدت داشته است.

وی گفت : قدرت‌های اقتصادی جهان از جمله آمریکا و چین  اگر تمایل دارند که رشد اقتصادی را که در اواسط دهه 90 به دست آورده بودند از سر گیرند باید منابع خود را متنوع کنند. وی همچنین به چالش‌های پولی و اقتصادی اروپا، آمریکای جنوبی و به ویژه برزیل و آفریقا و همچنین تحولات جمعیتی و جغرافیایی آن‌ها پرداخت.

سنیوره گفت: تنها یک منطقه است که واقعا می تواند موجب ازسر گیری رشد اقتصاد جهانی شود و آن خاورمیانه است. وی که قبلا وزیر دارایی لبنان هم بوده است افزود : خاورمیانه بیشترین ذخایر نفتی جهان را در خود جای داده است و بر اساس توزیع جمعیتی  دارای جمعیت  جوان فعالی است. وی همچنین به موضوع قدرت خرید خانوار در منطقه  و منابع طبیعی پرداخت.

سنیوره گفت : منطقه خاورمیانه به تولیدات و خدمات بسیاری نیاز دارد و  از هرگونه سرمایه گذاری استقبال می کند. او تاکید کرد که بسیاری از زیر ساخت‌ها در کشورهای منطقه منسوخ و فرسوده شده است و در زمینه فناوری شکاف هایی وجود دارد. برای پاسخ گویی به نیازهای جمعیت رو به افزایش منطقه باید شرایطی واقعی فراهم شود که بتواند  از این رشد حمایت کند.

سنیوره همچنین بر ضرورت بازنگری در برنامه های دانشگاهی ، خدمات بهداشتی و مراقبتهای مورد نیاز سالمندان تاکید کرد و گفت همه این نیازها می توانند منطقه خاورمیانه را متناسب با رشد جهانی متحول کنند. وی گفت هیچ منطقه ای در دنیا به اندازه خاورمیانه  در دهه های اخیر درگیر مناقشه و جنگ نبوده است و از اینکه  این مناقشه ها موجب فرار مغز ها و غارت منابع طبیعی می شوند اظهار تاسف کرد.

سنیوره گفت این تفکر را که خاورمیانه فقط منطقه چالشهاست باید کنار گذاشت .خاورمیانه سرزمین گسترده فرصت‌هاست که فقط خواستار توسعه است. وی با مثال زدن ترکیه که فقط آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا رهبرانش را مجبور کرد به اصلاحات گسترده ای مبادرت ورزند و این کار موجب دستیابی این کشور به بالاترین رشد اقتصادی در بین کشورهای اروپایی شد ، خاطر نشان کرد کشورهای عربی خواستار کمک مالی نیستند اما اراده سیاسی  واقعی را می خواهند تا به مناقشه ها یی که از قرنها پیش با آن سر کرده اند پایان بخشد .

سنیوره تاکید کرد که کشورهای عربی باید به ویژه با ایران روابط سالمی برقرار کنند و سوریه باید به سمتی حرکت کند که به کشوری دموکراتیک مبدل شود.

وی از پایتخت قزاقستان  این پیام را برای رهبران جهان فرستاد که " مارا یاری کنید تا ما هم بتوانیم به نوبه خودمان به شما کمک کنیم."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار