توت یکی از میوه های شیرین و خوشمزه فصل بهار در شهرستان گناباد است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ؛در مناطق مختلف این شهرستان توتستان های وجود دارد که توت مشهدی(بخارایی)،توت هراتی،توت قلمی،شاه توت و توت سیاه از جمله توت های این توتستان ها هستند.

در قدیم خیابان های شهر گناباد از جمله خیابان غفاری این شهر پوشیده از درختان توت بود که امروزه به سبب توسعه این خیابان دیگر کمتر از این درختان توت دیده میشود همچنین در برخی از محلات این شهرستان خیرانی در گذشته اقدام به کاشت توت ستان هایی کردند تا مردمی که باغ ندارن از میوه این درختان بهره مند شوند.

توت،این میوه بدون پوست از خانواده گزنه ها ودارای فواید زیادی از جمله پاک کننده خون،خون ساز،ضدسرفه است که به صورت تازه و خشک استفاده میشود.

امروزه ثابت شده است که توت برای پیشگیری از سرطان،افزایش طول عمر،تصفیه خون،تقویت کلیه ها،پاک سازی کبد،تقویت دید وشنوایی،درمان یبوست،درمان کم خونی،درمان سرماخوردگی،تقویت رشد مو و... فواید بسیار قابل توجهی دارد.

میوه توت را همچنین خشک کرده به نام توت خشک استفاده میکنند،میوه خشک شده توت با این که شیرین است اما خوردن آن برای کسانی که قند دارند ضرر ندارد زیرا قند آن درست معکوس قند انگور است.

مبتلایان به مرض چاقى هم مى توانند بدون ترس آنرا بخورند قند توت با این که نیرو بخش است اما سبب چاقی نمیشود و براى خوردن آن بهتر است توت خشک را قبل از غذا با یک استکان چاى یا یک لیوان آب بخورند تا جلوی اشتهای آنها را نگیرد.

بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولید نفخ در شکم و روده ها می کند.

جوشانده ی پوست خشک شاخه های جوان و تازه ی درخت توت برای لینت مزاج مفید است و از ضماد کوبیده برگ آن با روغن زیتون برای درمان سوختگی استفاده می شود و اگر برگ تمیز درخت توت سفید را بکوبید، شیره ای از آن به دست می آید که باعث التیام و جوش خوردن زودتر زخم ها میشود.

انتهای پیام//س

برچسب ها: توت ، بهار ، میوه ، گناباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.