بلومبرگ نوشت: افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران، محسوس ترین تاثیر تلاش حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای بهبود روابط با آمریکا و اروپا است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "بلومبرگ" در گزارشی به قلم "گلنار متولی" نوشت: چهار بلژیکی و یک زن لهستانی در محوطه مسجد امام اصفهان صبورانه به سخنان یک روحانی جوان ایرانی گوش می دهند. وی به انگلیسی روان سخن می‌گوید. اتباع بلژیکی در حالی که لبخند به لب دارند از وی عکس می گیرند. 

مصطفی رستگار که از مدرسه علمیه در شهر مقدس قم به اصفهان سفر کرده بود، پس از گفتگو با گردشگران خارجی گفت: ما می خواهیم روابطی ایجاد کنیم تا گردشگران بیشتری به ایران سفر کنند. 

بلومبرگ نوشت: افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران، محسوس ترین تاثیر تلاش حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای بهبود روابط با آمریکا و اروپا است. به گفته معاونان رئیس جمهور، موج جدید ورود گردشگران به ایران در طول سال گذشته ، بالغ بر پنج میلیارد دلار عاید کشور کرده است. مسئولان هتل های زنجیره ای بین المللی تصمیم به بازگشت به ایران و از سرگیری فعالیت در این کشور گرفته اند. این در حالی  است که شرکت های هواپیمایی اروپا یا پرواز به ایران را از سرگرفته اند یا شمار پروازهای خود را به این کشور افزایش داده اند. 

به گفته مرتضی رحمانی موحدی، معاون سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران، از بیست و یکم مارس تا بیستم آوریل- ماه نخست سال هجری شمسی- چهار هزار و 594 گروه گردشگری خارجی به ایران سفر کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو برابر افزایش نشان می دهد. محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز گفته است ایران خواستار لغو یا کاهش شرایط لازم برای صدور روادید در 12 کشور است تا بتواند گردشگریان بیشتری جذب کند. 

***  نیاز به هتل های بیشتر برای پاسخگویی به مسافران خارجی
"گروه روتانا" عربستان قصد دارد هتل‌های پنج ستاره‌ای در تهران و شهر مقدس مشهد گشایش کند. 

بنا بر اعلام رحمانی موحدی، شرکت اکور اس ایAccor SA فرانسه نیز قصد دارد هتلی نزدیک فرودگاه امام خمینی احداث کند. البته این شرکت مستقر در پاریس اعلام کرده است هنوز زمان این کار فرا نرسیده است. 

شرکت هواپیمایی اتریشی "استرین ایرلاینز ای جی" ماه مارس پروازهای مستقیم را از وین به تهران از سر گرفت. نائب رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرد مقامات ایرانی با دولت ایتالیا و شرکت "آلیتالیا اس پی ای" برای افزایش پروازها در مسیرهای کنونی مذاکره کرده اند. 

رحمانی موحد گفت: ایجاد ثبات در اوضاع سیاسی تاثیر مهمی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت. ما باید با بقیه کشورهای جهان ارتباط برقرار کنیم.


****  اعزام نماینده برای ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در ایران 
بلومبرگ در ادامه نوشت: همچنین نمایندگانی از ایتالیا، آلمان، هلند، و چند کشور عربی از جمله عمان و کویت برای ارزیابی شرایط به منظور استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران در آینده به این کشور سفر کرده اند.

این پایگاه خبری-تحلیلی ادامه داد: رئیس جمهور 65 ساله ایران که یک روحانی میانه رو است، قول داد برای بهبود روابط ایران با قدرت های جهان - که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، بر سر برنامه هسته ای ایران تحریم های اقتصادی شدیدی علیه این کشور اعمال کردند- تلاش کند. از جمله وعده هایی که روحانی پس از تصدی سمت ریاست جمهوری در ماه اوت پارسال داد، بهبود کیفی صنعت گردشگری و جذب گردشگران بیشتر بود. 

علوی، وزیر اطلاعات  ایران با اشاره به برنامه رهبر معظم انقلاب با هدف اینکه کشور در برابر تحریم های بین المللی آسیب پذیری کمتری داشته باشد گفت گردشگری بخشی مهمی از "اقتصاد مقاومتی" ایران است.  

بر اساس برآورد مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که پارسال منتشر شد، سفر و گردشگری ، شش و سه دهم درصد اقتصاد 482 میلیارد دلاری ایران را تشکیل می‌داد. 

مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور که ریاست سازمان میراث فرهنگی را نیز بر عهده دارد، به « سونامی گردشگران خارجی» اشاره کرد که در حال حاضر ایران با آن رو به روست. سلطانی فر اعلام کرد با احتساب تعداد زائران شیعه و گردشگران کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان، از ماه مارس 2013 تا مارس 2014 ، بیش از چهار میلیون گردشگر خارجی از ایران دیدن کردند که هر یک حدود هزار و 200 دلار درآمد عاید ایران کردند. بنا بر اعلام بانک جهانی، در سال 2012 بالغ بر سه میلیون و 800 هزار گردشگر از ایران دیدن کردند. 

رکت "لونلی پلنت" اعلام کرد تقاضا برای دریافت اطلاعات درباره ایران، این شرکت انتشاراتی را واداشته است هنگام به روز کردن راهنمای خود برای سفر به خاورمیانه در سال آینده ،بخشی  را به معرفی ایران اختصاص دهد. 
در محوطه هتل عباسی اصفهان ، شمار زیادی از اتباع اروپایی که به نظر می رسد در سن بازنشستگی هستند مشاهده می شوند که در میان درختان و نخل های خرما نشسته اند. 

بخیتار حدادی، مدیرعامل هتل عباسی از دفترش که مشرف بر محوطه هتل است گفت : پارسال این موقع، حدود 40 درصد مهمانان ما خارجی بودند. در حالی که امسال 80 درصد آنها خارجی هستند. 

حدادی که14 سال است مدیریت این هتل را بر عهده دارد، میزان درآمد هتل را اعلام نکرد اما گفت همه 225 اتاق هتل تا ماه ژوئن رزرو شده اند و تنها چند سوئیت بزرگ را برای مهمانان بلندپایه خالی گذاشته ایم. 

به گفته حدادی، مسئولان هتل عباسی که تحت مالکیت بزرگترین شرکت بیمه دولتی ایران ( بیمه ایران) قرار دارد، برای پاسخ به تقاضای فزاینده از سوی مهمان خارجی قصد دارند هتل جدیدی در پارکینگی که نزدیک هتل عباسی است احداث کنند که 150 اتاق خواهد داشت.  

وی گفت: به لطف انتخابات و تغییراتی که ایجاد شده است، ما شاهد آب شدن یخ روابط بوده ایم. دید منفی درباره ایران در حال تغییر است.
 
بلومبرگ افزود: با اینکه دیپلمات های مذاکره کننده بر سر برنامه هسته ای ایران این ماه به تازه ترین مذاکرات خود در وین بدون پیشرفت در دستیابی به توافقنامه نهایی تا ضرب الاجل ماه ژوییه پایان دادند، قرار است ماه ژوئن دیدار نشست های بیشتری برگزار کنند، و مقامات ایرانی هم درباره موفقیت این مذاکرات ابراز اطمینان کرده اند. 

بنا بر اعلام مقامات ایرانی، بیشتر گردشگران در قالب تورهای گردشگری به ایران سفر می کنند. اوج سفر گردشگران خارجی به ایران در دو فصل صورت می گیرد: از ماه آوریل تا اوایل ژوئن، و از ماه سپتامبر تا اکتبر. بسیاری از گردشگران معمولاً از اصفهان به شهر تاریخی یزد ، و سپس به شهر شیراز واقع در جنوب ایران که نزدیک ویرانه های تخت جمشید سفر می کنند. 

بنا بر اعلام مالکان گراندهتل شیراز، ساخت این هتل حدود 17 سال به طول انجامید و در نهایت شش ماه پیش با موج ورود گردشگران خارجی به شیراز گشایش یافت. در لابی هتل یک گردشگر 61 استرالیایی به نام ادیت هوورکا - که تازه از بازدید از تخت جمشید به هتل بازگشته است- گفت تجربه ای که تاکنون از سفر به ایران داشته است، « کاملاً مثبت » بوده است. 
وی گفت: من علاقه زیادی به سفر به کشورهایی دارم که فرهنگ و تاریخ بسیار جذابی دارند. 

سازمان گردشگری و میراث فرهنگی شیراز اعلام کرد از ماه مارس تا آوریل ، شش هزار و 193 بلیت به گردشگران خارجی برای دیدار از تخت جمشید فروخت، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال هزار و 651 بلیت بود. 

با توجه به اینکه گردشگران خارجی برای هر بلیت حدود 150 هزار ریال ( معادل حدود پنج دلار) می پردازند، موج ورود گردشگران به ایران به منزله افزایش 275 درصدی درآمد این شهر از محل اماکن تاریخی است. 

یونس یحیی، مدیرعامل هتل پنج ستاره کوثر در اصفهان ، که رقیب اصلی هتل عباسی به شمار می رود، گفت باید کارهای بیشتری انجام شود تا بخش های مختلف اقتصادی کشور زمینه را برای ورود هر چه بیشتر گردشگران فراهم کند. 

وی افزود: ما از اوایل امسال تاکنون آمادگی لازم را برای پذیرش شمار متعدد گردشگر نداشته ایم. وی که شاهد افزایش 100 درصدی مهمانان خارجی هتل کوثر در سال گذشته بوده است گفت : در حال حاضر، بخش های مختلف به طور مستقل از یکدیگر فعالیت  می کنند و هیچ هماهنگی ندارند. ما نیاز به تشکیل کنسرسیومی برای فعالیت در زمینه تجارت و خدمات مربوط به صنعت گردشگری داریم.
 
روت استندینگ، معلم 33 ساله اهل لندن که به تنهایی به ایران سفر کرده است در چایخانه ای در اصفهان گفت می توان کارهای بیشتری برای تسهیل سفر گردشگران خارجی به ایران، از جمله ارائه اطلاعات مربوط به صدور روادید انجام دهد. 

وی گفت : دریافت روادید برای من بسیار دشوار بود. اما وقتی وارد ایران شدم و این همه گردشگر خارجی در کشور دیدم بسیار تعجب کردم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار