معاون آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت : برای نخستین بار در استان، طرح همزمان سازی زایش ، 2 بار زایش در سال و افزایش 2قلوزایی گوسفندان با برگزاری دوره آموزشی « مدیریت پرورش گوسفندان » و اجرای موفقیت آمیز سیدرگزاری در استان اجرا شد .


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای ، علی قهرمانی گفت : با اجرای طرح « همزمان سازی فحلی( دو قلو زایی ) » با روش سیدرگذاری ، گله گوسفندان همزمان با هم آبستن شده و زایمان میکنند که اجرای این طرح افزایش 30 الی 40 درصدی دوقلوزایی را بهمراه خواهد داشت .

قهرمانی با اشاره به تاثیر مهم اجرای این طرح در افزایش بهره وری تولیدات در راستای تحقق سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جاری بعنوان « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » افزود : اهمیت اقتصادی 2 بار زایش در سال همراه با دو قلوزایی نسبت به زایمان های طبیعی در گوسفندان ، ضرورت گسترش و ترویج « طرح همزمان سازی فحلی( دو قلو زایی ) با روش سیدرگذاری گوسفندان » را دوچندان کرده است .

وی با اشاره به اینکه باروری و زایمان گوسفند بطور طبیعی فقط یکبار در سال اتفاق می افتد ،اظهار داشت : فصل فحلی و قوچ اندازی در استان از ابتدای شهریور تا پایان مهر ماه است و گوسفند در خارج از این فصل آبستن نمیشوند .

قهرمانی افزود: بالا بودن هزینه مدیریت پرورش گوسفند شامل : ( تغذیه ، کارگری ، درمان و ... ) و عدم توجیه اقتصادی به روش سنتی ما را بر آن داشت تا با استفاده از راهکارهای علمی و دانش بنیان ، امکان زایمان در خارج از فصل با 2 بار زایمان در سال را برای گوسفند فراهم نماییم.

وی افزایش تعداد زایشها ، تولید بره های هم سن و سال ، اعمال مدیریت نگهداری و تغذیه ، کاهش 30درصدی هزینه های نگهداری ، کاهش تلفات ، افزایش تولید ، فصلی نبودن فحلی ، بهبود روند مدیریت تغذیه میش ها و بره ها ، فراهم نمودن امکان تلقیح مصنوعی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای دامداران را از جمله اهداف و مزایای مهم این طرح برشمرد.

قهرمانی خاطرنشان کرد : با برگزاری دوره آموزشی و سیدرگذاری در یک گله 150 رأسی گوسفند ، با 91 درصد زایش و 19 درصد دوقلوزایی 164 رأس بره تولید و در مجموع طی دومرحله زایش طبیعی و علمی 254 راس بره تولید شد .

وی افزود : این گله 150 راسی ، بطور طبیعی با یکبار زایمان در سال 92 حداکثر 90 راس بره به دنیا می آوردند و با روش علمی اجرا شده با دوبار زایمان در سال 254 راس بره تولید نمودند.

قهرمانی گفت : اجرای این طرح باعث 150 درصد افزایش بهره وری و افزایش 820 میلیون ریال درآمد جهت دامداران شده است .

وی گفت: هم اکنون حدود 129 هزار راس گوسفند در شهرستان گرمه وجود دارد که اجرای این طرح سبب افزایش تولیدات دامی و میزان درآمد دامداران خواهد شد .

گفتنی است دوره آموزشی و سیدرگذاری با مربیگری « یحیی رمضانی » برای نخستین بار در استان جهت 20 نفر از دامداران دهستان « بالادست» در محل روستای « مشما » از توابع شهرستان گرمه برگزار شد ./ش

برچسب ها: طرح ، زایش ، گوسفندان ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.