مؤسسه رند با حضور کارشناسان مسائل ایران و منطقه خاورمیانه در تاریخ ۴ ژوئن نشستی را به منظور بررسی واکنش عربستان و اسرائیل، دو شریک اصلی آمریکا در منطقه، به توافقنامه جامع هسته‌ای با ایران، برگزار می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مؤسسه رند؛ نشستی در تاریخ 4 ژوئن (14 خرداد) برگزار خواهد کرد و به بررسی واکنش‌های اسرائیل‌، عربستان و خود ایران در روزهای پس از عقد توافقنامه هسته‌ای می‌پردازد و گزینه‌هایی را هم برای مواجهه آمریکا با این موقعیت پیشنهاد خواهد داد.
 
اسرائیل، عربستان سعودی و خود ایران کلید موفقیت و پایداری ـ یا بالعکس ـ هرگونه توافق هسته‌ای را که میان ایران و گروه 1+5 عقد شود، در اختیار دارند.
 
• پس از این توافق، استمرار نگرانی‌ها در مورد برنامه ایران ممکن است اسرائیل را به انکار بی‌درنگ آن، انجام اقدام نظامی یا انتخاب دیگر اقدامات به منظور از بین بردن این توافقنامه، وادارد.
 
• همینطور نگرانی‌های در مورد نفوذ منطقه‌ای ایران به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند سعودی‌ها را به حمایت هر چه بیشتر از حملات گروه‌های جهادی علیه نیروهای وابسته به ایران در عراق، لبنان و سوریه وادار ساخته که این امر باعث سرریزی بی‌ثباتی در کل منطقه و در نتیجه برهم خوردن روابط آمریکا ـ ایران می‌گردد.
 
• رویکرد پس از توافق حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در نتیجه فشار مراکز کلیدی قدرت در داخل، همراه با محدودیت‌هایی خواهد بود.
 
این نشست به منظور بررسی نگرانی‌ها و واکنش‌های احتمالی دو شریک اصلی آمریکا و مراکز قدرت داخلی و انگیزه‌های دولت ایران، برگزار می‌شود. درک این عوامل و گزینه‌های آمریکا برای مقابله با آنها برای سیاست گذاران که توافقنامه نهایی هسته‌ای را اجرا خواهند کرد اهمیت دارد و همچنین ثبات گسترده‌تر منطقه‌ای در ماه‌ها و سال‌های آتی نیز مد نظر قرار می‌گیرد.
 
پنل‌های تخصصی این نشست با موضوعات زیر برگزار خواهد شد:
 
• نگرانی‌های اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها و ارزیابی از گزینه‌های احتمالی آنها.
 
• نقاط محوری که این دو شریک ممکن است منافع آمریکا را واگرا از منافع خود ببینند.
 
• تغییر و تحولات داخلی ایران که ممکن است توانایی روحانی برای عادی سازی روابط ایران با این دو بازیگر در منطقه و آمریکا، محدود سازد.
 
• گزینه‌های آمریکا برای اطمینان بخشی به دو شریک کلیدی خود و حداکثر سازی فرصت‌ها برای تعامل با ایران که می‌تواند شانس موفقیت اجرای توافقنامه هسته‌ای نهایی را، افزایش دهد.
 
شرکت کنندگان
 
علیرضا نادر: کارشناس سیاست بین‌الملل در مؤسسه رند؛ مطالعات وی روی تغییر و تحولات سیاسی در ایران، تصمیم سازی در سطح نخبگان و سیاست خارجی ایران متمرکز است.
 
دالیا داسا کای: مدیر مرکز سیاست گذاری خاورمیانه و استاد علوم سیاسی در مؤسسه رند. وی پیش از این در اندیشکده‌هایی همچون شورای روابط خارجی، فعالیت داشته است.
 
جفری مارتینی: تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در مؤسسه رند. حوزه تمرکز کاری او اصلاحات سیاسی در شمال آفریقا است. وی مدت چهار سال را در کشورهای عربی این منطقه سپری کرده و به صورت میدانی به تحقیق و پژوهش پرداخته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار