عواقب وخیم مداخله نظامی غرب علاوه در لیبی در سراسر آفریقا _ از مالی تا نیجریه _ به وضوح مشاهده می شود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  گاردین ؛ این روزنامه انگلیسی در مقاله ای به قلم "سیموس میلن" نوشت : ممکن است غرب به حمام خونی که در عراق به راه انداخت و یا شکست سیاسی و نظامی خود در افغانستان اذعان کند اما همواره از حمله نظامی به خاک لیبی بعنوان جنگی متفاوت از سوی ناتو که راهگشا و مفید بوده ، یاد می شود . ارتش ناتو در سال 2011 براندازی حکومت "معمر قذافی " را علت تجاوز خود مطرح نموده  و به لیبی حمله کرد . 

قدرت های غربی ظاهرا مفهوم قطعنامه سازمان ملل را درباره محافظت از شهروندان در حمله به کشوری بطور کامل معکوس کردند . حمله نظامی ناتو شهر "سرت" در لیبی را به تلی از خاک تبدیل کرد ، پاکسازی قومیتی در مقیاس گسترده در مناطق مختلف این کشور رخ داد و هزاران غیرنظامی کشته شدند . 

این بار بوش و بلر نبودند که شعله جنگی را روشن می کردند بلکه اوباما ، کامرون و سارکوزی نقش اصلی را در حمله به لیبی ایفا نمودند . مردم لیبی آزاد شده بودند، دیکتاتور کشته شده بود و کشتارها و قتل عام های انجام شده در این کشور به پایان رسیده بود . تمامی این موارد در حالی بود که نظامیان فروانی از غرب در لیبی حضور نداشتند و در واقع جنگ زمینی گسترده ای روی نداده بود .

حتی سال گذشته دیوید کامرون ، نخست وزیر انگلیس نیز مدعی شد که تمامی آنچه در لیبی رخ داد ارزشمند و مفید بوده و وعده داد که در هر مرحله ای از مسیر پیش رو در کنار مردم لیبی باشد . 

اما اکنون و با گذشت تنها سه سال از اعلام پیروزی ناتو در لیبی ، شاهد وقوع رویدادهایی در این کشور هستیم که آن را در آستانه جنگ داخلی قرار داده است . در چند روز گذشته ، ژنرال هیفتر از سازمان سیا دومین تلاش خود را طی سه ماه گذشته برای اجرای کودتا علیه تروریستها در لیبی اجرا کرده است . 

روز یکشنبه هفته گذشته نیروهای وی (ژنرال هیفتر) به پارلمان ملی لیبی در طرابلس حمله کردند . این در حالی است که طی دو روز گذشته بیش از 80 تن از شهروندان لیبیایی در درگیری های داخلی کشته شدند . 

نویسنده در ادامه تصریح کرد : اما این موارد تنها بخشی از درگیری ها و جنایاتی است که ناتو در لیبی ایجاد کرده و آن را ارمغان "آزادی " می نامد . بمب گذاری ، ترور ، آدم ربایی ، تسخیر میادین نفتی توسط جنگجویان ، اخراج بیش از 40 هزار شهروند عمدتا سیاه پوست لیبیایی از خانه هایشان و آوارگی آنها و کشته شدن 46 شهروند معترض در حادثه ای در طرابلس از دیگر موارد این تجاوز به شمار می آید که ظاهرا توسط کشورهایی که حامی آغاز جنگ برای حفاظت از امنیت غیرنظامیان هستند ، نادیده گرفته شده است . 

در واقع غرب از فرصت تجاوز به خاک لیبی برای کنترل و دخالت در بیداری اسلامی در میان کشورهای عربی استفاده کرد . نیروی هوایی ناتو در حمایت از شورشیان و تروریستهای داخلی در لیبی به ابزاری برای قتل عام مردم این کشور تبدیل گردید . اما بطور ظاهری نقشی فریبنده برای خود معرفی نمود . ناتو اعلام کرد که در آن زمان هیچ نیروی نظامی یا سیاسی برای پر کردن خلاء بوجود آمده در کشور وجود نداشت .

اکنون سه سال از آن زمان می گذرد ، افراد زیادی بدون برگزاری دادگاه و محاکمه قانونی در زندان به سر می برند ، سرکوب های شدیدی علیه مخالفان انجام می گیرد و موسسات و سازمان های دولتی در آستانه فروپاشی قرار دارند  .

گاردین در ادامه تصریح کرد : با این حال ایالات متحده و انگلیس همچنان مشغول آموزش نیروهای لیبیایی برای بدست گرفتن کنترل و قدرت هستند . پیش از براندازی حکومت قذافی نیز هیفتر در صدر نیروهای سازمان سیا در لیبی فعالیت می نمود . 

عربستان سعودی و امارات از "ژنرال هیفتر" و اقدامات وی در اجرای کودتای نظامی در مصر و به قدرت رسیدن "السیسی"‌در این کشور حمایت کردند . در حالی که اسلام گرایان در لیبی به شدت موردسرکوب قرار گرفته ، بازداشت و زندانی میشدند ، السیسی و حامیان منطقه ای وی برای توقف این روند انتخاب شدند . 

شواهدی وجود دارد که نشان میدهد السیسی در حالی که از ناتوانی غرب در اصلاح وضعیت لیبی پس از سقوط قذافی انتقاد می کند ، تصمیم گیری هایی برای بهره برداری از بحران لیبی به منظور اعزام نیروهای خود به این کشور می باشد .

 این تنها لیبی نیست که با عواقب مداخله نظامی غرب زندگی می کند . بازخوردهای جنگ لیبی رد سراسر آفریقا منتشر شده و تمامی منطقه را بی ثبات کرده است . پس از سقوط قذافی ، طرفداران وی به مالی منتقل شدند و با خود حجم گسترده ای از تسلیحات و ادوات جنگی را به این کشور بردند . 

طی تنها چند ماه شمال مالی به منطقه ای کاملا نظامی و مملو از شورشیان و جنگجویان مسلح شد . نتیجه این بودکه سال گذشته فرانسه با حمایت از آمریکا و انگلیس مداخله نظامی تازه ای را در مالی آغاز نمود . بحران حمله غرب در لیبی به همین مورد ختم نمی شود . یکی از گروه هایی که در مالی توسط انبارهای مملو از سلاح دولت قذافی تا دندان مسلح شده "بوکوحرام" است . 

گاردین افزود : بوکوحرام ماه گذشته بیش از 200 دختر نیجریایی را ربود و مسئولیت مرگ بیش از 1500 قتل را از آغاز سال 2014 تاکنون پذیرفته است . از اقدامات دیگر این گروه تروریستی می توان به ایجاد خشکسالی ، محرومیت های آبی و غذایی و سرکوب وحشیانه مسلمانان  در شمال منطقه آفریقا اشاره کرد . 

همانند سایر مداخلات نظامی غرب در آفریقا و خاورمیانه ، تنها رهاورد آن گسترش دایره جنایت های تروریستی است . در همین راستا درخواست های بین المللی برای خاتمه دادن به گروگانگیری و آدم ربایی توسط "بوکوحرام" تنها آمریکا ، انگلیس و فرانسه را با شدت بیشتری به منابع غنی نفت نیجریه باز می گرداند . همانگونه که مداخله نظامی فرانسه در مالی برای توقف فعالیت تروریستها تنها به ساخت یک پایگاه هوایی مخصوص هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نیجر ، همسایه مالی منجر شد . 

انتهای پیام /
برچسب ها: آفریقا ، قربانی ، مداخله ، غرب ، نی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار