یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آینده عراق برای رسیدن به آرامش مشروط به هوشیاری و همکاری همه گروه‌ها است و مهمترین اقدام در عراق تاکید بر وحدت گروه‌ها و پرهیز از تفرقه و رشد قومیت گرایی است.

"جعفر قناد‌باشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در خصوص انتخابات مجلس عراق و پیروزی حزب منتصب به نوری مالکی اظهار داشت: پیروزی حزب قانون منتسب به نوری مالکی در انتخابات پارلمانی این کشور بیانگر مسائل بسیار مهمی در صحنه‌ سیاسی و اجتماعی عراق است.

وی دلیل پیروزی حزب نوری مالکی در انتخابات پارلمانی عراق را میزان رضایتمندی مردم از عملکرد نوری مالکی و حزبش دانست و تصریح کرد: برگزاری این انتخابات نشان دهنده عزم بالای ملت عراق برای مقابله با هرگونه توطئه و تهدید علیه کشورشان است از همین رو افرادی که در این انتخابات شرکت کردند نشان دادند بی تفاوتی در قبال کشورشان را کنار گذاشته‌ و در قبال کشورشان احساس مسئولیت می‌کنند.
 
این  کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: بعد دیگر انتخابات پارلمانی عراق نشان دهنده آن است که با وجود  تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم برخی کشور‌های منطقه مانند عربستان و کشورهای غربی علیه نوری مالکی و حزبش و وارونه نشان دادن واقعیات عراق، اثری بر مردمان این کشور نگذاشته است به همین دلیل جوامع غربی دیگر جایگاهی بین افکار عمومی مردم عراق ندارند و آن‌ها با توجه به واقعیات کشورشان پای صندوق‌های رای رفتند.
 
قنادباشی دلیل دیگر پیروزی نوری المالکی در انتخابات را مربوط به عملکرد دیگر احزاب دانست و گفت: اکثریت مردم حزب دیگری را اصلح‌تر از حزب مالکی نشناخته‌اند که این نشان از عملکرد خوب حزب نوری مالکی دارد.
 
وی تصریح کرد: عربستان هزینه‌های زیادی برای برهم زدن اوضاع عراق پرداخته، از همین رو عامل اصلی ناامنی و ناآرامی در عراق است به همین منظور انتخابات عراق شکستی برای عربستان بوده است و پیروزی نوری مالکی ضربه سهمگینی را بر پیکره عربستان سعودی وارد کرده است به همین دلیل اکنون عربستان دچار حیرت و گیجی شده‌ است از همین رو سکوت آنها نشان انفعال آنها است و رو به رو شدن به واقعیتی است که  علاقه ای نداشتند شاهد آن باشند از همین رو دلیل سکوت  آنها نشان از پذیرش واقعیات عراق دارد به همین منظور باید متوجه شوند با عملیات‌های خراب کارانه و تبلیغات منفی درون عراق دستاوردی کسب نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه، گذشته چراغ راه آینده برای عراق است تصریح کرد: در عراق آنچه اتفاق افتاده است تجارب بسیار ارزنده‌ای برای مقابله با مشکلات برای عراق به دست آورده است که باید از این تجارب استفاده کنند.

قناد باشی گفت: در عرصه نظامی نیز نیروهای عراق کارآزموده‌تر شده‌اند از همین رو باید نقاط ضعف تروریست‌ها در عراق را به خوبی شناسایی کنند و نقاط قوت خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: اکنون عراق باید راه روشنگری را پی‌گیرد از همین رو باید تمام اقدامات خرابکارانه را در سطح عراق و جامعه جهانی افشا کنند به همین دلیل عراق باید بودجه‌ای را برای افشای چهره عربستان و اقدامات خرابکارانه آنها در سطح رسانه‌های جهانی در نظر بگیرد تا یک بازدارندگی برای عربستان سعودی  در سطح افکار عمومی ایجاد شود تا نگران انجام و ادامه کارهایش شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه مهمترین اقدام در سطح عراق را تاکید بر وحدت گروه ها و پرهیز از تفرقه و رشد قوم گرایی دانست و تاکید کرد: عربستان سعودی اخیرا از طریق رسانه‌های وابسته به خودش اقدام به تفرقه بین گروه‌های شیعی کرده است که هوشیاری شیعیان باعث شکست این سناریو شده است.
 
قناد باشی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی عراق رئیس مجلس سنی، نخست وزیر شیعه و رئیس جمهور باید کُرد  باشد، اکنون اعراب سنی معتقد هستند که ریاست جمهوری باید به آنها نیز برسد که لذا چالشی بین اهل سنت و کردها به وجود آورده است که این موضوع باید به صورت برادرانه حل شود چون پست ریاست‌جمهوری مثل پست نخست‌وزیری پست سرنوشت سازی در نظام عراق نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه، آینده عراق برای رسیدن به آرامش مشروط به هوشیاری و همکاری همه گروه ها است، اظهار داشت: متاسفانه زخم‌هایی که طی چند سال گذشته بر عراق وارد شده و برادر کشی‌هایی که به نوعی در صحنه عراق انجام شده ا مردم عراق را برای رسیدن به آسایش نگران کرده است از همین رو روند رو به رشد را به کندی طی می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون عراق با کمک نیروهای جوان، سرمایه، درآمد نفتی زیاد و کمک جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در این برهه زمانی جهش خوبی داشته باشد و در مجموع روندی که در عراق با توجه به نتایج انتخابات، آغاز شده است دورنمای مثبتی را برای این کشور ترسیم می‌کند.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار