رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ، راه اندازي بازار دارايي فکري با محوريت معامله ايده ها، ابتکارات، اختراعات و برند را راهي براي تحقق اقتصاد دانش بنيان و اتکا به اقتصاد غير نفتي خواند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، علي صالح آبادي گفت : بازار سرمايه ، فرصتي است که مي تواند با عرضه ابتکارات و اختراعات در يک سو و شکل گيري تقاضا در يک بستر شفاف براي خريد محصولات فکري به تجاري سازي ايده ها و اختراعات کمک شاياني کند.

وي گفت: اهميت اقتصاد دانش بنيان موضوعي است که بر هيچ کس پوشيده نيست و در بيانات مقام معظم رهبري بارها به آن تأکيد شده است و در سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي نيز به آن توجه ويژه اي داشته اند.

صالح آبادي افزود: اقتصاد دانش بنيان جزو آروزهاي نظام است که اقتصاد کشور که اقتصاد مبتني بر درآمدهاي نفتي، توليدات و فرآورده هاي نفتي است، بخشي از درآمد ها از محل اقتصاد دانش بنيان تأمين شود.

وي خاطر نشان کرد: براي رسيدن به اين مهم بايد زير ساخت هاي لازم فراهم شود که جلسات متعددي با اداره ثبت و معاونت علمي فناوري رياست جمهوري برگزار شد تا ارتباط بازار سرمايه در بحث مالکيت ها و دارايي هاي فکري برقرار شود.

سخنگوي سازمان بورس گفت: موضوع مهم براي تحقق اين هدف تأمين منابع مالي است يعني افرادي اختراعي دارند که بايد با تأمين مالي به مرحله توليد و تجاري سازي برسند ؛ در غير اين صورت، در مرحله ايده و اختراع ثبت شده باقي مي ماند بنابراين بدون تأمين مالي و سرمايه گذاري نمي تواند به مرحله بروز و ظهور برسد.

صالح آبادي با بيان اينکه از طريق اقتصاد دانش بنيان مي توان اين ارتباط را برقرار کرد و حتي اقتصاد را برمبناي اين محل تعريف و تأمين کرد، گفت: در جامعه به دليل وجود افراد نخبه و زبده و ظرفيت هاي علمي صحبت از ارتباط دانشگاه و صنعت مي شود اما در عمل حلقه گمشده اي بين دانشگاه و صنعت وجود دارد به گونه اي که گاهي نخبگان و مخترعان از صنعت دور مي مانند و از سوي ديگر صنعت از وجود اختراعات و مخترعان بي خبر است.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ايجاد بازاري را که در آن دو طرف عرضه و تقاضا در يکجا به يکديگر برسند ، فرصتي مناسب براي برقراري ارتباط درست و منطقي دانشگاه و صنعت خواند و گفت: از طريق بورس ايده اين فرصت فراهم مي شود که دارندگان ايده و اختراعات بر اساس يک سازکار تعريف شده ، ايده و اختراع خود را عرضه يا با صاحبان صنعت براي اجرايي شدن آن مشارکت کنند.

وي گفت: انتظار نمي رود که اين بازار بلافاصله بعد از شکل گيري به بازاري بزرگ تبديل شود اما وقتي ظرفيت هاي آن به صاحبان صنعت و فکر معرفي شود، عرضه کننده و متقاضيان زيادي را دور هم جمع مي کند و البته در ابتداي کار مشکلاتي وجود خواهد داشت که براي رفع آن نيازمند همفکري با دستگاه هاي ذي ربط ، استادان و صاحبان فکر وجود دارد که اين بازار به خوبي به جامعه معرفي شود. 

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکيد بر اهميت ايجاد يک بازار متشکل براي اختراعات به موضوع برند و برندسازي اشاره کرد و گفت: امروز در دنيا روي موضوع برند بسيار کار شده است و اقتصادهايي بر مبناي آن اداره مي شود اما بورس ايران فقط ميزبان شرکت هاي توليدي مانند، فولاد، مس، خودرو، سيمان، پتروشمي و پالايشگاهي و شرکت هاي خدماتي مانند بانک ها و بيمه و مخابرات است و هم اکنون در بازار سرمايه ايران اثري از حضور اقتصاد دانش بنيان نيست.

وي اظهار داشت: در اهميت برند و برندسازي همين کافي است که يک شرکت غذايي مانند فست فود مک دونالد نه تنها از فروش هر همبرگر در تمام شعب خود در هر کشوري به دليل برندش درآمد کسب مي کند بلکه با عرضه سهام خود در بورس درآمد و تأمين مالي بسيار خوبي کسب مي کنن و سهام اين شرکت ميليون ها دلار ارزش دارد.

سخنگوي سازمان بورس تصريح کرد: در ايران نيز بنگاه هايي وجود دارد که صاحب برند است و مي توان اين برندها را مورد عرضه و تقاضا قرار دارد. همين امر عاملي است که مي تواند به حفظ برند و حتي کيفيت محصولات آن کمک کند و سطح توليدات در بخشهاي مختلف را در مرور زمان ارتقاء دهد و به بخش واقعي اقتصاد نيز کمک کند.

صالح آبادي همچنين به تشکل صندوق هاي سرمايه گذاري مخاطره پذير اشاره کرد و گفت: تشکيل صندوق هاي VC امسال در دستور کار است. اين صندوق ها روي تعدادي اختراع سرمايه گذاري مي کند که با به نتيجه رسيدن حتي يک اختراع، اين صندوق ها درآمد خوبي را کسب مي کند.

وي افزود: صندوق هاي VC در کشورهاي پيشرفته وجود دارد اما در ايران به مرحله اجرا نرسيده است و در صورت راه اندازي صندوق هاي سرمايه گذاري مخاطره پذير، حمايت مناسبي از اختراعات و پژوهشگران در قالب تجاري سازي انجام مي گيرد.

سخنگوي سازمان بورس در پايان خاطر نشان کرد: وجود بازار دارايي فکري (بورس ايده) و صندوق هاي سرمايه گذاري مخاطره پذير، نه تنها بستري براي تجاري سازي اختراعات به ثبت رسيده است بلکه با ايجاد اين فرصت به جوانان زبده و خلاق انگيزش لازم براي شکل گيري اختراعات و ايده هاي جديد را مي دهد و نوعي تشويق است که به صاحبان فکر براي خلق نوآوري ها داده مي شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، سهام ، شاخص ، رشد ، دارابی ، بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار