پژوهشگاه مواد و انرژی و دانشگاه عالی کشور بروندی با هدف توسعه همکاری‌های علمی دو جانبه تفاهم نامه امضا کردند.

سید محمد مهدی هادوی رئیس پژوهشگاه مواد وانرژی در مراسم بازدید هیات آموزش عالی کشور بروندی از پژوهشگاه، در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: این پژوهشگاه یکی از قطب‌های علمی کشور است که دارای قابلیت‌های فراوان در زمینه تحقیق و پژوهش و تربیت نیروی انسانی در مقاطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترای داخلی و بین المللی است. 

وی افزود: این پژوهشگاه مصمم است تا بخشی از دانش فنی و تخصصی خود را در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی به کشور بروندی ارائه دهد. 

هادوی اظهار داشت: کشور بروندی ظرفیت‌های خوبی در بخش معادن دارد و این پژوهشگاه با استفاده از تخصص و دانش خود به راحتی می‌تواند مواد معدنی را به محصولات با ارزش تبدیل کند. 

وی با بیان اینکه تاکنون در این پژوهشگاه گام‌های بزرگی در زمینه تولید و ساخت مواد کامپوزیت، فلزات و سرامیک برداشته شده که توجه کانون‌های علمی جهان را به خود جلب کرده است، اظهار داشت: ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف علمی از جمله بخش معدن و متالورژی، تربیت نیروی انسانی و فعالیت‌های آزمایشگاهی با کشور بروندی همکاری کنیم. 

هادوی اظهار داشت: پژوهشگاه مواد و انرژی هم اکنون به صورت یک قطب علمی درحیطه آموزش و پژوهش فعالیت می‌کند. 

وی تصریح کرد: اکنون این پژوهشگاه تفاهم نامه‌های همکاری با کشورهای زیادی منعقد کرده و فعال کردن شبکه جهانی کشورهای اسلامی در بخش نانوتکنولوژی به پژوهشگاه مواد و انرژی ایران محول شده است. 

 در ادامه این مراسم ژوزف بوتره وزیر آموزش عالی و پژوهش کشور آفریقایی بروندی توان علمی ایران را عالی توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی پیشرفت‌های تحسین برانگیزی داشته و کشورهای در حال توسعه می‌توانند از این پیشرفت‌ها برای توسعه علمی کشورشان بهره ببرند. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ایران گفت: کشور بروندی ۳۵ دانشگاه دولتی و خصوصی دارد و می‌تواند برای تحول در نظام علمی و دانشگاهیش از ظرفیت مراکز علمی ایران بهره گیرد. 

بوتره توانمندی‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران را ستودنی دانست و گفت: بروندی دارای منابع انرژی و معادن زیادی است که برای تبدیل آن‌ها به دیگر مواد مفید و بهره وری به همکاری علمی این پژوهشگاه نیازمند است. 

وی اظهار داشت: کشور ما در زمینه استخراج معادن به دانش و تخصص نیاز دارد و مراکز علمی و تخصصی ایران در این زمینه می‌توانند کمک کنند. 

بوتوره افزود: قبل از اینکه به پژوهشگاه مواد وانرژی بیاییم از تعدادی از مراکز تحقیقاتی و تجهیزات کشاورزی ایران بازدید کردم که بیانگر رشد و پیشرفت فناوری ایرانیان در این بخش‌ها است. 

وی تصریح کرد: توانمندی‌های علمی و فناوری ایران برای ما بسیار اهمیت دارد و نگاه کشورمان به ظرفیت‌های علمی ایران معطوف شده است که در زمینه تبادل علمی و دانشگاهی نیز نیازمند همکاری جمهوری اسلامی ایران هستیم. 

در ادامه امانوئل تانگومووس سفیر افتخاری کشور بروندی در تهران گفت: کشورهای در حال توسعه جهان باید از ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور ایران استفاده کنند چرا که ایران به لحاظ علمی و فناوری به قابلیت‌های خوبی دست یافته و دانشمندان ایرانی جزو نخبگان علم و فناوری هستند. 

وی تصریح کرد: دانشمندان توانمند ایرانی می‌توانند به کشورهای در حال توسعه جهان کمک کنند و اگرکشورهایی تمایل دارند در مسیر توسعه گام بردارند، با برقراری ارتباط سازنده با ایران می‌توانند از ظرفیت‌های ارزشمند علمی این کشور بهره ببرند. 

وی اظهار داشت: همانطور که در بازدیدی که از مراکز علمی پژوهشی داشتیم متوجه شدیم که ایران قابلیت‌ها و توانمندیهای فراوانی دارد که کشور ما آماده استفاده از تجارب علمی ایرانیان به ویژه دربخش پژوهش، انرژی و مواد معدنی است و برای ما افتخار بزرگی است که با این کشور غنی از علم و تمدن ارتباط برقرار کردیم. 

بر اساس این گزارش، تبادل اطلاعات، انجام پروژه‌های مشترک، تبادل دانشجو واستاد، برگزاری دوره‌های آموزشی، بازدید وشرکت در رویدادهای دو کشور، تهیه برنامه اجرائی سالانه بازدید و تشکیل کمیته مشترک شامل محققان جهت پیگیری امور مربوط به تفاهم نامه از موارد مطرح شده در این تفاهم نامه می‌باشد. 

گفتنی است، این تفاهم نامه به مدت ۵ سال ودر ۱۱ بند و دو نسخه منعقد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار