درحالی ۹۰درصد فرودگاه‌های کشور متروکه شده‌ اند که یا قیمت‌ها دولت دیگر برای شرکت‌ها به‌صرفه نبود که به این فرودگاه‌ها پرواز داشته باشند، یا این‌که نمی‌توانستند هواپیمای متناسبی را به این دلیل عدم اطمینان از ثبات بازار خریداری کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران حمل‌ونقل هوایی کشور یکی از بخش‌هایی بوده که تقریبا هیچوقت دخل و خرجش با هم نخوانده است. تحریم این صنعت و البته تعیین نرخ‌های دستوری از سوی دولت به‌عنوان دو عامل اصلی ضررده بودن شرکت‌های هواپیمایی داخلی از سوی کارشناسان اعلام شده است.

هرچند دولت از سال 83 تلاش کرد با افزایش قیمت بلیت از ورشکسته شدن ایرلاین‌ها جلوگیری کند، اما 9 بار افزایش قیمت و رشد بیش از 100 درصدی قیمت‌ها نیز نتوانسته شرایط بحرانی شرکت‌های هواپیمایی و البته خدمات پروازی را بهبود بخشد.

این در حالی است که افزایش حدود سه برابری نرخ ارز در سال 91 باعث افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی شده است.

هزینه‌های تولید این بخش نسبت به دو سال پیش افزایش یافت و دولت ناچار بود دو مکانیسم برای آن در نظر بگیرد؛ یا متناسب  با هزینه‌های تولید نرخ را افزایش دهد یا این‌که به ایرلاین‌ها سوبسید پرداخت کند به‌گونه‌ای که کل افزایش هزینه‌های آنها‌ را پوشش دهد.

البته در این بین دولت ملاحظه‌ای دیگر هم داشته و آن در نظر گرفتن  قدرت خرید مردم است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره به تسنیم گفت: نکته مثبت صنعت حمل‌ونقل هوایی این است که این بخش جزو کالاهای اساسی مردم نیست و قشر خاصی از طبقات اجتماعی از آن استفاده کنند.

حمیدرضا غوابش با بیان این‌که خیلی‌ها حتی سالی یکبار هم نمی‌توانند از هواپیما استفاده کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر تولیدکنندگان خدمات حمل‌ونقل هوایی عموما مصرف‌کننده کالا نیستند. اگر به کارکنان ایرلاین‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که شرکت‌های خصوصی برخلاف شرکت‌ها دولتی سهمیه‌ای برای پرسنل خودشان تعریف نکرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که پیش‌بینی دولت این بود که با توجه به تورم حداقل 40 درصد به نرخ‌ها افزوده شود، اظهار کرد: دولت به جای افزایش قیمت‌ها به این نتیجه رسید آزادسازی را انجام دهد تا زمینه شکل‌گیری تنوع‌سازی نرخ و خدمات فراهم شود.

وی با بیان این‌که آزادسازی بیشتر به نفع مصرف‌کننده است چراکه در مجموع طیف متفاوتی از نرخ را شرکت‌ها ارائه می‌دهند، اظهار کرد:  با توجه به این مسائل دولت تصمیم گرفت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را اجرایی کند، البته ممکن است که افکار عمومی این فکر را کند که افزایش قیمت ناشی از آزادسازی است. اما واقعیت این است که اگر آزادسازی هم اجرایی نمی‌شد افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌ها اتفاق می‌افتاد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: باید واقعیت را برای مردم بشکافیم و بگوئیم سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود داشته است. آزادسازی تصمیم بسیاری درستی بوده و می‌تواند کمک فراوانی به صنعت حمل و نقل هوایی کند.

غوابش با بیان این‌که 90 درصد فرودگاه‌های کشور متروکه شده‌ اند ، افزود: این مسئله به دلیل آن بوده که یا قیمت‌ها دولت دیگر برای شرکت‌ها به‌صرفه نبود که به این فرودگاه‌ها پرواز داشته باشند، یا این‌که نمی‌توانستند هواپیمای متناسبی را به این دلیل عدم اطمینان از ثبات بازار خریداری کنند.

وی ادامه داد:‌ کاهش مقررات این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران فرصت‌های بازار را شناسایی کرده، تحرکی در صنعت ایجاد شود و به سمت توسعه حرکت کند.

غوابش خاطرنشان کرد: مصرف‌کننده این کالا مردم متوسط یا پائین جامعه نیستند، مصرف‌کننده این کالا تجار هستند و فشاری که افزایش قیمت روی کالاهای اساسی به مردم می‌آورد، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نمی‌آورد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تاکید کرد:‌ بعضی اوقات که کالایی که مصرف‌کننده اقشار پائین جامعه هستند افزایش قیمت داده می‌شود فشاری زیادی به زندگی مردم وارد می‌شود. اما بعضی از کالاها مانند حمل‌ونقل هوایی این‌گونه نیست. ممکن است حمل‌ونقل عمومی زمینی افزایش یابد و با این کار به زندگی مردم فشار وارد شود چون حمل‌ونقل زمینی جزو سبد کالایی عموم مردم است.

غوابش گفت:‌ این در حالی است که حمل‌ونقل هوایی این‌گونه نیست و کسانیکه از آن استفاده می‌کنند می‌خواهند از سود صرفه‌جویی زمان بهره‌ببرند. اگر صرفه‌جویی در زمان مهم نباشد هر زمان که بخواهیم مثلا برای زیارت به مشهد مقدس برویم چه دلیلی دارد که از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنیم. اما اگر پزشک یا استاد دانشگاه باشیم یا این‌که قرارداد تجاری داریم اینجا زمان مهم می‌شود و چاره‌ای نمی‌ماند که از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که آزادسازی باعث می‌شود اقشار پایین تر از این صنعت استفاده کنند، ابراز امیدواری کرد ‌این اتفاق به تدریج شکل بگیرد و نباید عجول بود و باید به صنعت فرصت داد تا از این فرصت‌ها استفاده کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در دو سال اخیر چقدر بر هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزوده شده است، یادآور شد: ‌از اواسط سال 91 که قیمت بلیت هواپیما افزایش یافت دیگر قیمت‌ها تغییری نکرده است. بیشترین بحران را در سال 92 داشتیم چراکه اواخر سال 91 نرخ ارز سه برابر شد، ضمن آن‌که در سال 91 خدمات ناوبری 500 درصد افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد:علاوه بر این هزینه حقوق پرسنل،‌هزینه بیمه و مقداری فشار تحریم در یکی دو سال اخیر هزینه‌های بیشتری را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به این‌که فکر می‌کنم حدود 40 درصد افزایش هزینه از سال 91 تا امروز داشته‌ایم، افزود:‌ باید درآمدهای ایرلاین‌ها اصلاح شود تا صنعت به یک سلامتی اقتصادی برسد و این مسئله برای این‌که صنعت حمل‌ونقل هوایی روی پای خودش بیاستد، لازم است.

غوابش با تاکید بر این‌که اقتصاد صنعت هوایی نامتوازن است، اظهار کرد: هم‌اکنون بین 37 تا 40 به‌طور متوسط هزینه‌ها بیشتر از متوسط درآمد است. بنابراین این صنعت در مرحله اول باید به یک سلامتی برساند و پس از آن در رقابت هزینه‌ها را مدیریت کند و طیف متنوعی از قیمت‌ها را ارائه کند تا هواپیماها خالی پرواز نکند.

وی با بیان این‌که 29 اسفند سال گذشته قیمت بلیت پرواز کیش-تهران 10 تا 15 هزار تومان بود، گفت: ماهیت این صنعت همین است چراکه اگر شرکت‌های هواپیمایی قیمت را کاهش ندهند متضرر می شوند.

در کشورهای پیشرفته آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نه تنها باعث رقابتی شدن بازار و کاهش آن شده، بلکه شرایط ایده‌آلی را برای تجهیز و نوسازی صنعت حمل‌ونقل هوایی به‌وجود آورده است. بی‌شک آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در ایران نیز همین نتایج را به‌دنبال خواهد داشت، برنامه‌ای که به احتمال فراوان آرزوی دیرینه مردم برای ارتقای خدمات پروازی در کشور را محقق کند.
برچسب ها: فرودگاهها ، کشور ، متروکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار