هزینه مرمت نیازمند براورد دقیق کارشناسان بوده اما پیش بینی می کنیم 30 میلیارد اعتبار نیاز باشد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ، ابوالفضل عبیدی رئیس میراث فرهنگی استان البرز دربازدید از کاخ مرواریدکه عصر روزگذشته به همراه خبرنگاران صورت گرفت درباره این مجموعه تاریخی گفت: کاخ مروارید یک اثر ثبت ملی شده بوده که بر اساس مصوبه کمسیون ماده  5در سال 91 مصوب می شود در بخش جنوبی تغییر کاربری یابد و حدود 7 هزار واحد مسکونی ساخته شود و در ازای آن این مجموعه 30 هکتاری به مجموعه مدیریت شهری واگذار شود که سرانجام این کار بدون رضایت و بدون حضور مدیر وقت اداره کل سازمان میراث فرهنگی استان البرز انجام می شود و شورای عالی معماری و شهر سازی وقت آن را مصوب می کند.

وی افزود: در دولت جدید اواخر سال 92 آقای حجت و آقای حناچی و سایر اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی بازدیدی از کاخ داشتند و میراث فرهنگی درخواست بازدید دوباره را داشت درنهایت بازدید دوم باعث شد که دو هفته پیش تغییر کاربری کل بنا بر اساس مصوبه قبلی کمسیون ماده 5 و مصوبه قبلی شورای عالی شهرسازی و معماری ملغی و بحث ساخت و سازنیز منتفی شود.

عبیدی تصریح کرد: بر اساس مصوبه جدید شورای عالی شهرسازی و معماری مجموعه کاخ، باغ شمالی، دریاچه طبیعی،مجموعه سوارکاری، زمین گلف، فرودگاه، زمین تنیس نیز در اختیار میراث فرهنگی قرار می گیرد.

رئیس میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی کرج پیگیر بوده تا آنچه در اختیار ما قرار داردو حدود 30 هکتار است شرایط بهینه ای را برایش مهیا کنیم.

وی ادامه داد: حدود سه هفته است که ما فقط پاکسازی انجام می‌دهیم تا مجموعه از زباله پاک شود و دربهای شیشه‌ای کنونی نبود و جلوی درب‌ها چوب و میز شکسته بود که جمع‌آوری شده است و شیشه‌های سیکوریت آن را نصب کردیم.

عبیدی تصریح کرد: باید مرمت‌های اضطراری آغاز شود حدود 4 ماه است که مجموعه آبیاری نشده بود در این مدت پمپ‌های آب را فعال و دریاچه را پر آب کردیم چرا که پمپاژ آب فضای سبز از طریق دریاچه انجام می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت:اکنون حدود یک هفته است که فضای سبز آبیاری می‌شود و درب آن نیز در هفته میراث فرهنگی به روی مردم باز شده است به طوریکه در روز نخست هفته میراث فرهنگی حدود 3 هزار بازدید کننده وروز 31 اردیبهشت و اول خرداد نیز حدود 6 هزار بازدید کننده داشتیم.

وی افزود:شرایط شاید برای بازدید خیلی مهیا نبود اما به دلیل درخواست مکرر مردم کرج اینجا را پس از حدود 10 سال بسته بودن باز کردیم وگرنه حق مردم البرز و کشور ما خیلی بیشتر از این است .

عبیدی تصریح کرد: به هر حال اکثر مردم با دیدن دوباره کاخ اظهار تأسف شدید می‌کنند به هر حال مردم کشور ما فرهنگ دوستند و هیچ کس از چنین برخوردی با یک اثر تاریخی مطمئناً خوشحال نیست و حتی مردم اعلام آمادگی جهت همکاری را اعلام کردند و برخی گفتند در بخش کشاورزی ما حاضریم حتی بیل هم بزنیم تا باغ رونق پیدا کند یعنی تا این حد مردم برای حیات دوباره کاخ و مجموعه باغ ابراز علاقه می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت:در هفته صنایع دستی هم دوباره کاخ را برای بازدید علاقه‌مندان باز می کنیم و در این فاصله 20 روز سعی می‌کنیم بهسازی بهتری در مجموعه انجام دهیم.

وی ادامه داد: بنیاد رایت سازنده کاخ مروارید یک نمایندگی در خاورمیانه دارد، طی بازدیدی که از مجموعه داشتند اظهار علاقه برای هر گونه همکاری را داشتند تا از طریق ایشان با شرکت رایت هماهنگ کنیم تا از کمک هایشان بهره مند شویم.

عبیدی تصریح کرد: برآورد زمانی برای مرمت بستگی به تخصیص اعتبار دارد اگر این اعتبارات به موقع تخصیص یابد ظرف مدت 3 سال کارهای لازم انجام شود.

رئیس میراث فرهنگی استان البرز اظهار داشت :اعتبارات سال 92 که بسته شده اما پیگیریم در اعتبارات سال 93 ردیف اعتباری خوبی برای آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد:هزینه مرمت نیازمند براورد دقیق کارشناسان بوده اما پیش بینی می کنیم 30 میلیارد اعتبار نیاز باشد.

واگذاری و تملک بحث حقوقی بوده واتفاقیخارج از حوزه میراث فرهنگی است واگذاری‌ها بین دستگاه های دیگری است که باید در مجاری قضایی پیگیری شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: مرمت ، کاخ ، مروارید ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار