زرین پور با انتقاد از وضعیت تهیه کنندگی در سینما گفت: از هر صنف و شغل و پیشه ای تا نماینده و وکیل مجلس در سینما، سرمایه گذار و سرمایه دار و تهیه کننده شده اند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ امسال را هم سال فرهنگ اسم گذاشته‌اند و هم اقتصاد  همین بهانه‌ای می‌شود تا پرونده‌ای برای اقتصاد سینمای ایران بازکنیم یعنی سینمایی که از نظر مالی تا مرز ورشکستگی کامل پیش رفته و عنقریب است که این ضعف کل پیکره آن را فلج کند. 

اکثر کسانی که درباره ضعف‌های اقتصادی این سینما اظهار نظر می‌کنند علت‌های این قضیه را مسائلی مثل کمبود سالن‌های نمایش، بالا بودن هزینه‌های تولید و یا حتی موارد ممیزی می‌دانند.
 
در حالی که مردم در منازل و پای دستگاه‌های خانگی صوت و تصویر هم بیشتر فیلم‌های خارجی را می‌بینند تا ایرانی و این نشان می‌دهد که فیلم‌های حال حاضر ما نمی‌توانند حتی از ظرفیت همین تعداد سالنی که داریم استفاده کنند.

هزینه‌های تولید هم در خارج ایران چند برابر اینجاست و فیلمی که اینجا با یک میلیارد تومان ساخته می‌شود در اروپا حدود 12 میلیارد تومان آب می‌خورد اما با این همه خارجی‌ها از فروش بلیت همان فیلم‌ها پول هم در می‌آورند. 

در مورد ممیزی هم باید گفت: تنها عاملی که باعث دیده شدن یک فیلم می‌شود مسائلی نیست که ممیزی‌ها جلوی آن را می‌گیرند و راه‌های کسب حلال هنوز بسته نیست. 

پس مشکل اصلی کیفیت فیلم‌هاست البته اگر متصدیان سینمایی کشور قصد داشته باشند که زیربار این انتقاد بروند! 

در این باره با افرادی از صنوف مختلف سینمایی ایران صحبت کردیم که آنچه در ادامه می‌خوانید یکی از این گفتگوهاست: 

بهمن زرین پور بازیگر، نویسنده و کارگردان تلویزیون، تئاتر و سینما در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی سرمایه گذار و تهیه کننده، برگشت پول و سرمایه اش است. سینما رو به ابتذال می رود، چون به هر راهی برای برگشت سرمایه و فروش فیلم متوسل می شوند.

وی در ادامه گفت: صحبت از سینما یعنی در واقع صحبت از صنعت سینما است، سینمایی که ما می شناسیم به طور دقیق دچار معضلاتی است که باید به عنوان صنعت فرهنگی کشور برایش راه چاره پیدا کرد.

این کارگردان سینما در ادامه با نقد و وضعیت مدیریتی سینما گفت: سینما با فرهنگ مردم و جامعه در ارتباط است و باید آن را بخوبی و درستی مدیریت کرد و با درک و توجه حساسیت این بخش از فرهنگ روی مسائل و مشکلات و موضوعات مربوط به سینما تامل و درنگ کرد. ضربه ما در سینما همیشه از جانب مدیریت و پس از آن موضوع سرمایه گذاری و تهیه کنندگی بوده، همانطور که گفتم چون سرمایه دار و تهیه کننده در پروژه فقط به برگشت سرمایه و سود فکر می کند، سینما گمراه می شود.

زرین پور همچنین اظهار داشت: به نظر من از سوی مدیران باید مقداری سخت‌گیری در مورد بخش سرمایه و تهیه‌کنندگی انجام شود تا این مسائل اتفاق نیفتد. به نظر من هر کس که اعتقاد ابتذال سینما دارد درست می‌گوید، با این روش مخاطب از دست رفته است و دیگر به سینما رفتن علاقه‌ای نشان نمی‌دهد چون محتوا و مضمون از دست رفته و قربانی مسائل مادی شده است.

وی در ادامه افزود: مسائل اقتصادی و مشکلات مالی هم البته دخیل است، یک کارگردان که چرخ زندگیش با چرخش چرخ‌های سینما می‌چرخد و از داشتن سرمایه برای تولید فیلم محروم می‌شود، ناچار به مسائلی تن می‌دهد که شاید خودش نمی‌خواهد، وقتی کارگردان فیلم می‌سازد که در فلان جشنواره و فستیوال راه یابد و جوایزی دریافت کند و در آینده سرمایه‌ای نیز برای خودش تأمین کند مخاطب داخل را هم از دست می‌دهد و مخاطب او می‌شود مخاطب خارج، اما به خاطر نبود سرمایه و عدم حمایت به این اتفاق تن می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت مالی نویسندگان و فیلم نامه‌نویسان گفت: وقتی نویسنده و فیلم‌نامه نویس تنها از طرف سرمایه‌گذار حمایت می‌شود مجبور است چیزی را نگارش کند که دلخواه اوست، توجه به سینمای هند کنید و ببینید با آن جمعیت زیاد چقدر فیلم ساخته می‌شود.

چین سینما ندارد چون حمایت دولتی نمی‌شود، سینما باید حمایت دولتی شود تا بتواند به حمایت خود ادامه دهد.

زرین‌پور هم چنین با انتقاد از وضعیت افراط و تفریط در بحث مدیریت گفت: بزرگترین مشکل مدیریتی ما مربوط به قضیه افراط و تفریط است، تهیه کننده به شروطی سرمایه گذاری می‌کند و این شروط منتیج به این اوضاع می‌شود، تبلیغات باعث فروش فیلم‌ها می‌شود نه مضمون و محتوا و کیفیت،‌شاید پدیده‌ای به نام "ماهواره" موجب خیلی از مسائل در سینما شده است و مخاطب ترجیح می‌دهد در منزل پای ماهواره بنشیند و به سینما نرود.

وی تصریح کرد: راه چاره رفع این مشکلات همت و تلاش وزارت ارشاد و تهیه کنندگان و بقیه عوامل سینماست در حال حاضر متأسفانه فیلمسازان خوب و مطرح ما جذب جشنواره‌های بین‌المللی شده‌اند و چیزی که در واقع به دنبال آن هستند همین است اما خوشبختانه در حال حاضر بنیاد فارابی و دیگر نهادهای سینمایی تلاششان یاری کردن سینماست .

سینمای ما باید در جشنواره کن هم نماینده داشته باشند اثر فیلمساز ایرانی هم باید در آن جا پخش شود اما امید است در آینده نزدیک اتفاقات خوبی برای سینمای ما بیفتد.

زرین‌پور افزود: کسی که می‌خواهد وارد عرصه سینما شود به هر عنوان، باید با مقوله سینما آشنایی کامل داشته باشد، در حال حاضر از تمام اصناف در سینما شعبه وجود دارد و همه می‌خواهند سینماگر باشند، در مقابل هم تمام مشکلات فرهنگی را می‌چسبانند به سینما، عمده‌ترین مسائل مملکتی و اجتماعی را مربوط به سینما می‌دانند، چون سینما حساسترین نقطه فرهنگی کشور است.

وی در پایان گفت: نباید ارزش مخاطب را دست کم گرفت، جذاب بودن سینما موضوعی است که خیلی‌ها را جذب این حرفه می‌کند و این مسئله ای‌است که وزارت ارشاد باید قاطع و محکم در مقابل آن بایستد.



انتهای پیام/

برچسب ها: اصناف ، مجلس ، سینما ، صنف ، شغل ، جذاب ، بنیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار