کرمان/ وزیر فرهنگ تاکيد کرد:

اقتدار فرهنگی در گرو پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی است

علي جنتي گفت:حفظ و حراست از آثار گرانقدر علمی و مکتوب گذشتگان ، رشد نخبگان فرهنگی و ارتقاء جایگاه نخبگان و فرهیختگان در جامعه و آزادی بیان و قلم از مهمترین راه های رسیدن به اقتدار فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، وي  در مراسم افتتاح هفته فرهنگ رضوی در کرمان افزود: استان کرمان در زمینه وجود دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی پیشرفت چشمگیری داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز هفته فرهنگ رضوی تصریح کرد : تاسیس بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) یکی از ابتکارات ارزشمندی است که در طی 11 سال با برگزاری 11 جشنواره برای معرفی فرهنگ رضوی ، نه تنها در داخل کشور بلکه در گستره ی جهان اسلام بسیار موفق بوده است.

جنتی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ، جامعه ما از آسیب های فرهنگی و اجتماعی فراوانی رنج می برد، افزود : شناخت فرهنگ و سیره رضوی و عمل به این سیره راه حل نجات از این بحران هاست.

وی یادآور شد : امروزه مسئله فرهنگ از مهمترین مسائل جامعه است و اساس انقلاب اسلامی بر پایه فرهنگ استوار شده است.

علی جنتی با اشاره به این فرموده مقام معظم رهبری که سیاست و اقتصاد و همه چیز ، ذیل فرهنگ تعریف می شود ، گفت : این فرهنگ است که همه چیز را به حرکت در می آورد.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ کار ، فرهنگ کارآفرینی ، فرهنگ تولید ، وجدان کار ، اخلاق مداری و فضیلت های اخلاقی را در جامعه نشر بدهیم .

وی با اشاره به اینکه براساس چشم انداز 25 ساله قرار است که ایران کشور اول منطقه و الهام بخش جوامع دیگر باشد افزود : این مهم زمانی تحقق می یابد که ما کشوری از نظر اقتصادی رشد یافته و از نظر اخلاقی پاسدار ارزش های اسلامی و اخلاقی باشیم.

جنتی در ادامه نسل جوان را در معرض تندبادهای حوادثی از قبیل شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی دانست و افزود : در برابر این تندبادها باید در نسل جوان مصونیت ایجاد کنیم و برای ایجاد مصونیت بهترین راه ، کارهای مثبت فرهنگی است.

وی فرهنگ غنی رضوی را بسیار مفید و موثر عنوان کرد و گفت : با شناختن و به کار بستن سیره زندگی امام رضا (ع) در زندگی فردی و اجتماعی ، می توانیم به یک زندگی اسلامی و بانشاط برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دست یابی به اقتدار فرهنگی را یکی از اهداف بلند مدت دولت برشمرد .

وی با اشاره به اهمیت آزادی بیان و آزادی قلم در جامعه افزود : همه کسانی که دارای فکر و اندیشه ای هستند باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند و مخالفان هم باید با بیان نظرات خود به نقد منصفانه بپردازند تا در سایه این تبادل نظرات و اندیشه ها ، جامعه ، دانشگاه ها و حوزه های علمیه رشد یابند.

علی جنتی یادآور شد : مسئولیت ارتقاء سطح فرهنگ جامعه رسالت بزرگی است که تنها بر دوش یک دستگاه و یک نهاد نیست.

وی تصریح کرد : فرهنگ جامعه بخشی از هویت ملی ماست و برای ساختن هویت و فرهنگ ، همه اهل نظر ، همه شخصیت های علمی ، فرهنگی ، سیاسی و مذهبی و همه ی نهادها و دستگاه ها موظفند ، نقش خود را ایفا کنند.

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری کرده اند افزود : عزم ملی یعنی اینکه همه باید به میدان بیایند و مدیریت جهادی یعنی اینکه همه به دور از کاغذ بازی و بوروکراسی برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

وی استفاده از نیروهای متعهد ، جوان و با استعداد را وظیفه همه مسئولان دانست و گفت : باید با استفاده از این سرمایه عظیم انسانی کشور را به شکوفایی برسانیم .

علی جنتی فرهنگ عمومی را یکی از مسائل و دغدغه های امروز کشور دانست و گفت : آنچه نیاز داریم ارائه الگوهای مناسب برای سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

وی ترویج قانون گرایی ، انضباط اجتماعی ، وجدان کاری ، خودباوری ، روحیه کار جمعی ، درستکاری ، قناعت و ساده زیستی ، پرهیز از اصراف و مصرف گرایی را از مهمترین مصادیق اعتلای فرهنگ عمومی برشمرد.

جنتی همچنین امید آفرینی و گسترش اعتماد و امید فرهنگی در جامعه و نگاه امیدوارانه به آینده را شرط اساسی در پیشرفت جامعه دانست./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.