سبد حمایتی دولت موضوع سی و پنجمین برنامه مناظره بود که در این برنامه راهکار های کارآمد تر شدن سبد کالا موضوع بحث بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سی و پنجمین برنامه مناظره به موضوع سبد حمایتی دولت اختصاص یافت.با توجه به این که تامین امنیت غذایی آحاد جامعه از وظایف قطعی حاکمیت ها در همه کشور های دنیا است و همه حاکمیت ها باید مطمئن شوند که کسی سر گرسنه بر بالین نمی گذارد.

پس از تورم های سال ها 91 و 92 حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه از شعار های نامزدهای ریاست جمهوری در سال 92 بود.بر این اساس در بهمن ماه 92 وعده انتخاباتی رییس جمهور توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت تحقق یافت اما نحوه اجرا و انتخاب خانواردها و نحوه توزیع موجب نارضایتی مردم و نمایندگان مجلس شد.

بر این اساس دولت در واکنش به ناهنجاریهای موجود در توزیع سبد کالا، مدیریت اجرایی آن را به وزارت تغاون ،کار و رفاه اجتماعی سپرد.

حال با انتقادات پیش آمده کارشناسان در پی این هستند که راهی که کار امد تر است را برای اجرای مرجله دوم استفاده نمایند .

***اگر محتویات سبد کالا تغییر نکند از پول نقد بهتر است

علی دینی ترکمانی در سی و پنجمین برنامه مناظره با موضوع سبد کالا گفت:این سو تفاهم در جامعه است که ارایه سبد کالا یا معادل نقدی آن موجب افزایش نقدینگی می شود اما پول نقد وسبد کالا از منظر بار بودجه‌ای برای دولت هیچ تفاوتی ندارد و سبد کالا ترکیب هزینه‌های مصرفی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

ترکمانی افزود:سیاستگذاری اقتصادی تحت تاثیر دو مولفه است که مولفه اول درک صحیح از دانش و مولفه دوم درک موقعیت خاص یک اقتصاد یا پدیده از این موارد است.

وی گفت: قطعاً از منظر اصل کلی اقتصادی ارائه پول نقد به مردم بهتر است زیرا قدرت خرید آنها را محدود نمی‌کندو و درجه آزادی افراد در انتخاب بیشتر است، اما سبد کالا قدرت انتخاب را محدود می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد : اما در چارچوب مولفه دوم موقعیت خاص باید مورد توجه باشد اگر در نظر بگیریم سرپرست خانواری از منابع نقدی دریافتی سوءاستفاده کند، در این صورت سبد کالا بهتر است.همچنین در منطقه‌ای از کشور اگر تبعیض جنسیتی بین دختران و پسران وجود داشته باشد، قطعا سبد کالا بهتر است.

ترکمانی در ادامه گفت:در شرایطی که نرخ تورم بالا است اگر ترکیب سبد کالا تغییر نکند، قطعا از پول نقد بهتر است چون یارانه 45 هزار و 500 تومانی هم با توجه به تورم بالا درصد قدرت خرید آن کاهش یافته است.

وی افزود: البته ترکیب میزان سبد‌ کالا نباید کاهش یابد و توزیع آن باید مدیریت شود. 

* **بی توجهی به عزت نفس افراد در ارایه سبد کالا

در ادامه حسین راغفر استاد دانشگاه گفت: پرداختن به مسئله جزئی مثل حمایت‌های یارانه‌ای (سبد کالا) وقتی منطقی خواهد بود که در بستر سیاست گسترده‌ای گنجانده شود.

وی افزود: مهمترین مسئله‌ای که هدف اصلی پرداخت یارانه است، حفظ عزت نفس و کرامت انسانی است و در شیوه فعلی متوجه شدیم که به این نکته اساسی بی توجهی شد.

راغفر گفت: پرداخت یارانه نقدی از اول اشتباه بود و تاکنون بالغ بر 140هزار میلیارد تومان از منابع کشور اتلاف شده است و به دنبال آن وضعیت مردم نیز روز به روز بدتر ،تورم بیشتر ،رکود عمیق تر شد و به تولید نیز آسیب زده شد.

این کارشناس اقتصادی افزود:باید به جای توزیع یارانه نقدی موارد دیگری از جمله اشتغال و مسکن جایگزین شود و دولت به جای دادن سبد کالا که اهانت به مردم است به تعهدات خود عمل کند و اشتغال را مورد حمایت قرار دهد. 
 

***حمایت پولی به تنهایی کافی نیست

در ادامه محمد‌اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اول باید بدانیم سبد کالا به چه منظوری باید داده شود و هدف از توزیع آن چیست و اگر برای رفع نیاز بخشی از اقشار آسیب پذیر جامعه است باید اطلاعات کامل و جامعی داشته باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: همان طور که در نحوه اعطای سبد کالا در چند ماه پیش شاهد بودیم مشکلاتی پیش آمد که رئیس‌جمهور از مردم عذرخواهی کرد، بنابراین باید مبنای برنامه‌ریزی ما برای اعطای سبد کالا صحیح باشد.

سعیدی ادامه داد :همه افراد نیازمند دریافت سبد کالا نیستند و برخی نیاز به حمایت های دارویی و درمانی دارند و حمایت پولی به تنهایی کافی نیست. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: شیوه اجرای این سیاست حمایتی نیز باید به درستی صورت بگیرد و تفاوتی نمی‌کند که ما از طریق سبد کالا یا یارانه نقدی بخواهیم، این نیاز را برطرف کنیم و نکته بسیار مهم این است که شان و منزلت مردم رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم و از این طریق بتوانیم مشکلات نیازمندان را برطرف کنیم، زیرا همان طور که گفتم لزوما یک فرد ممکن است، به سبد کالا نیاز نداشته باشد و مشکلاتش از طریق دیگر برطرف شود.

 
* ** خط مطلق فقر در شهرها 920 و روستاها 720 هزار تومان است

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی در ادامه این مناظره گفت:در مورد بحث فقر و ثروت باید صحبت شود و یک طرف فقیر باید دیده شود و از طرفی غیر نیازمندان باید در نظر گرفته شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت :طبق آمار  در سال92 خط مطلق فقر برای شهرها 920 هزار تومان و برای روستاها 700 هزار تومان تعیین شده است، و خلائی در این میان وجود دارد که باید پر شود، کارگران و کشاورزان اساس عزت کشور هستند و با زحمت خود مزد می‌گیرند ، آنها نمی‌توانند خط فاصله فقر را پر کنند و ارقام نشان می‌دهد در شهری مثل ایلام خط فقر شهری 72 درصد آنها را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به قانون  اساسی در اصل 43 گفت :مسایلی مانند اشتغال، صنعت و حمایت از تولید و در کنار آن به موضوع خوراک، پوشاک و مسکن و نیازهای درمانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد  و همه خدمات ارائه کالا نیست.

محجوب افزود: سال‌هاست می‌خواهیم بیمه بیکاری را در مجلس تصویب کنیم اما در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت معطل مانده و نمی توان به فقرا و نیازمندان گفت صبر کنید .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در سال گذشته ابر تورم داشتیم و ما در جهان در تورم رکرد دار هستیم لذا باید همه خدمات برای نیازمندان و فقرا در نظر گرفته شود.

 

* **ارائه سبد کالا به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

عبدالرضا مصری در ادامه مناظره گفت :باید در مرحله اول ببینیم که هدف چیست و به چه گروهی می خواهیم مزیت را بدهبم.

 وی ادامه داد: قاعدتا برای یک فرد تشنه در بیابان اگر بگوییم، آب یا نوشابه یا فلان نوشیدنی قاعدتا آب حرف اول را می‌زند و حتی جوجه کباب هم فایده‌ای برای این فرد ندارد.

عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت :در سبد کالا جامعه هدف افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند و هدف این است که امنیت غذایی ایجاد شود.

مصری تصریح کرد: اگر پول بدهیم از آنجایی که تنوع نیازها بالاست معلوم نیست که صرف چه چیزی می‌شود. اگر از همین خانواده‌ها یک دانشجو داشته باشند، آن را در اولویت قرار می‌دهند و از نان و پنیری که مصرف می‌کنند، پنیر را هم حذف کرده و 5 نفر باید دچار سوءتغذیه شوند، تا یک نفر درس بخواند.

وی افزود:باارائه سبد کالا  امنیت غذایی به خانواده می‌دهیم و  سود را کم می‌کنیم چرا که حداقل گردش 20 تا 30 درصدی سود در بخش‌های مختلف توزیع وجود دارد و در کشور ما زنجیره توزیع بسیار گسترده است و از خرده فروش گرفته تا توزیع‌کننده زنجیره طولانی باید طی شود و به بعضی کالا‌ها مانند دارو ها و مواد غذایی بالای 50 درصد سود تعلق می‌گیرد.

مصری گفت: از طرف دیگر بازار ما قابل کنترل نیست و باید نوسانات قیمت کالا را در نظر گرفت.

این نماینده مجلس ادامه داد:درسال گذشته قانونی در مجلس به تصویب رسید که 5 نوبت سبد کالا بین افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی باید توزیع شود.

***حذف یکباره یارانه ها امکان پذیر نیست

در ادامه این مناظره علی دینی ترکمانی گفت: طبق اصل عام اقتصادی (درجه آزادی) یارانه نقدی از نظر مردم بهتر است، زیرا قدرت انتخاب آنها را بیشتر می‌کند و از سوی دیگربت توجه به تجربه قبلی به دلیل آنکه برخی اقلام سبد کالا نظیر برنج کیفیت لازم را نداشت، مردم بیشتر مایل هستند، یارانه نقدی دریافت کنند، بنابراین اگر ترکیب سبد کالا مطلوب باشد وبا تورم رشد کند و طبق نظرسنجی از جامعه هدف ترکیب سبد کالا مشخص شود، از نظر مردم مطلوب است.

این استاد دانشگاه گفت: زیرساخت‌های اجتماعی، درمانی، آموزشی، بهداشتی، مسکن و از این قبیل باید برای مردم ایجاد شود، اما نیاز به زمان طولانی  دارد و در شرایطی که در برخی از خانواده‌ها همین یارانه نقدی 50 درصد کل درآمد ماهیانه آنها است نمی توان یارانه را قطع کرد.

وی افزود:در حال حاضر ضریب جینی در اقتصاد ما بسیار بالاست، در حالی که در کشورهایی نظیر سوئد و دانمارک، نصف ایران است.

 
***کم شدن قدرت خرید مردم در هشت سال گذشته

در ادامه علیرضا محجوب با اشاره به اینکه یک فرد باید حداقل 2100 کالری در ماه به دست آورد گفت: در ماه  یک فرد باید 8 کیلو نان، 3 کیلو برنج، 700 گرم ماکارانی، 600 گرم عدس، 7 کیسه یک کیلویی شیر، 1.2 کیلو گوشت قرمز، 1.5 کیلو گوشت سفید، 10 عدد تخم‌مرغ، 60 واحد میوه و 60 واحد انواع سبزیجات را استفاده کند.

وی ادامه داد: آیا کارگران و اقشاری که در فقر شدید به سر می برند آیا می‌توانند این 2100 کالری را به دست آورند؟

محجوب گفت:نیازمند کار منسجم و چتر حمایتی هستیم.

وی افزود :من با پرداخت یارانه نقدی مخالف هستم و باید زمینه اشتغال در کشور بوجود آید.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی یک کارگر حداقل 720 هزار تومان درآمد دارد که با این درآمد باید علاوه بر برطرف کردن نیازهای روزمره خود هزینه اجاره‌بها و درمان را نیز پرداخت کند.

محجوب تصریح کرد :در هشت سال گذشته 40 درصد جامعه شهری قدرت خریدشان کمتر شده که بسیاری از این 40درصد را کارگران تشکیل می دهند.

***افزایش قدرت خرید مردم در اولویت

در ادامه برنامه مناظره محمد‌اسماعیل سعیدی گفت: ما در جامعه شهری مشکلات ویژه‌ای داریم و بسیاری از افراددر شهرها ساکن هستند که با فقر شدید حاضر نیستند تحت پوشش نهادها و سازمان‌ها مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گیرن لذا آمار دقیقی از این افراد در دست نیست.

وی گفت: در شرایط فعلی بخش عمده‌ای از مستمری‌بگیران و بازنشستگان زیر خط فقر هستند که باید فکر اساسی در این زمینه کرد.

سعیدی تصریح کرد: بهتر است قدرت خرید مردم را افزایش دهیم به این معنی که کارت الکترونیک به مردم بدهیم و در کنار آن فهرستی از اقلام را مشخص کرده که با آن کارت قتبل تهیه باشد که از این طریق هم به هدف رسیدیم و هم شان و منزلت افراد حفظ شده است.

***11 میلیون نفر گرسنه در کشور داریم 

در ادامه حسین راغفرگفت: باید از اشتباهات 8 سال گذشته درس جدی بگیریم؛ در شیوه مقطعی کنونی تنها منابع دولت تلف می شود.

وی با اشاره به این که در کشور 82 هزار میلیارد تومان از منابع در دست 585 نفر است، گفت:این افراد مجرم اجتماعی هستند و  اگر منابع صرف شده طی سال‌های گذشته صرف سرمایه‌گذاری در کشور می‌شد، دیگر نیازی به سبد کالا نبود و نیازی نبود که این چنین عزت مردم را زیر سؤال ببریم.

وی گفت: ما خودمان را جای دولت می‌گذاریم و در راستای اقدامات صحیح آن باید کمک کنیم.البته  طرحی که برای اصلاح سلامت دولت اجرا می‌کند،گام بزرگی در این راه است لذا منابع دولت در بخش سلامت باید افزایش بیابد. 

وی افزود: هدف اصلی هر برنامه حمایتی باید رفع گرسنگی باشد و در حال حاضر بالغ بر 11 میلیون نفر در کشور گرسنه داریم .

راغفر گفت: متاسفانه بسیاری از منابع صرف تولید نشد.

وی با اشاره به ایجاد فرصتی که منابع درنظر گرفته شده در تبصره بودجه 93 فراهم کرده، گفت: تخصیص 2 هزار میلیارد تومان منابع برای حمایت از اشتغال با عنوان بیمه بیکاری فرصت تاریخی است که دولت باید به نحو احسن از آن استفاده کند.

وی در ادامه افزود:دولت به مردم می گوید کالاها گران می شود و شما هم از دریافت یارانه انصراف دهید ،مسلم است که در این شرایط کسی انصراف نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه اکنون 6 میلیون نفر زیر نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند، گفت: 6 میلیون نفر دیگر متقاضی تحت پوشش هستند اما امکان تحت پوشش قرار گرفتن نیستند چه بسا این افراد پیش از آنانی که تحت پوشش هستند نیازمند باشند.

وی گفت :باید کمک به خانوار را مشروط کنیم به عنوان مثال اگر یارانه نقدی به خانوار تخصیص می‌دهیم باید آن را مشروط به ثبت‌نام فرزندان در مدارس کنیم و یا اگر به آنان سبد امنیت غذایی داده می‌شود ‌باید تحت نظر مراکز بهداشتی وضعیت آنان به طور کامل رصد شود. بنابراین یکی از اهداف اصلی فقرزدایی کودکان است و فقر زدایی امری یک شبه نیست.


***

در ادامه عبدالرضا مصری گفت:در حال حاضر 7 میلیون تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و 5 میلیون تحت پوشش بهزیستی وجود داردو البته این موضوع باعث تحقیر نظام نیست و بنده قبول ندارم، یک دهک آخر در دنیا همیشه تحت پوشش اجتماعی هستند و حتی در برخی نقاط دنیا غذای گرم میان فقرا توزیع می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد و قتی مردم تمایل دارند به جای سبد کالا پول آن را دریافت کنند این به معنی آن است که به عملکرد دولت اطمینان ندارند و معتقدند پول را به خود آنها داده شود، تا بتوانند خرج کنند.

وی در خصوص انصراف از یارانه‌ها نیز گفت: موارد و رفتار‌های متفاوتی در این زمینه از سوی مسئولان مطرح شد و آخر مشاهده کردیم 73 میلیون نفر ثبت‌نام کردند و ما و شما هم در رودر بایستی از گرفتن یارانه انصراف دادیم و در فضای تاریک ثبت‌نام نکردیم .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد : با شروع بحران‌های اقتصادی اولین مراکزی ورشکست می‌شوند بانک‌ها هستند، اما در کشور ما با وجود مشکلات اقتصادی بانک‌ها روز به روز بیشتر ،شعب بانکی بیشتر و دکور های آنها جذاب تر می شود. 

وی افزود:جامعه از نظر اقتصادی ناامن شده و اگر کسی امروز بخواهد حرام‌خوار نباشد و برای راه‌اندازی تولید به دنبال رانت و رابطه نباشد، هیچ جایگاهی نخواهد داشت، اما از پله اول باید پول بدهد که نشان می‌دهد، آنها برنده هستند.

مصری تاکید کرد:تا زمانی که نسبت به تولید و کارآفرینی جایگاه قائل نشویم و تبدیل به ارزش نشود، فقر و بیکاری تولید خواهد شد.

مصری با اشاره به رویکردهای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مباحث اولیه این اقتصاد تحرک و پویایی بوده که از طریق رشد اقتصادی تولید ملی حاصل خواهد شد و با ایجاد بهره‌وری و رفاه اجتماعی با رویکرد عدالت اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

 
* **نحوه توزیع سبد کالا زیبنده جامعه نبود

در ادامه این مناظره علی دینی ترکمانی گفت: نحوه توزیع سبد کالا که سال گذشته رخ داد، زیبنده جامعه ما نبود و اینکه مردم از سر کول هم بالا بروند و حتی یکی، دو نفر هم کشته شوند درست نیست.

وی افزود: اشاره شد به اینکه در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر ضریب جینی و توزیع نابرابری درآمدها بالاتر است، البته نباید فراموش کرد که در کشورهای دیگر 70 درصد درآمدهای جامعه تبدیل به مالیات شده و تأمین نیازهای پایین‌دستی می‌شود.

دینی ترکمانی گفت: که کاری کرده‌ایم که حتی آنهایی که درآمد بالایی دارند درگیر فقر ذهنی شده‌اند و احساس می‌کنند وقتی سبد کالایی توزیع می‌شود، باید دنبالش بروند، در حالی که در کشورهای دیگر این قشر مناعت طبع دارند .

 در ادامه راغفر گفت: در این برنامه سه نماینده حضور دارند که باید پرسید تاکنون چه کرده اند که عبدالرضا مصری عضو هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به راغفر گفت:  مجلس نظارت و سؤال هم کرده است. اما الان تا سؤال می‌کنیم تمام رسانه‌ها علیه ما می‌شوند که مجلس چرا سؤال کرده است .

وی در ادامه افزود:باید توجه کرد که  چه قانونی از چه دولتی از مجلس درخواست شده برای بهبود کسب و کار تولید مجلس آن را تصویب نکرده باشد.همچنین طرحی تهیه شده وبه دولت گفتیم تا مرداد ماه هر قانونی که مزاحم اقتصاد مقاومتی است را به دستگاه‌هایتان بگویید آن را تهیه کنند و به مجلس بدهید تا قوانین زاید را حذف کنیم .

*** مردم به دریافت پول نقد معتاد شده اند

دینی ترکمانی در ادامه گفت: الان تولید ناخالص ملی کشور ترکیه 1200 میلیارد دلار است، در حالی که رشد اقتصادی ما طی سال گذشته منفی 5.8 درصد بوده و حدود 550 میلیارد دلار است. در حالی که جمعیت هر دو کشور یکی است و اقتصاد ما با اقتصاد نفت است، در حالی که  ترکیه نفتی هم ندارد و سرانه درآمد مردم آن دو برابر ما است.

این اقتصاددان تصریح کرد: برخلاف آنچه در قانون برنامه‌های توسعه آمده اقدام جدی نکرده‌ایم و ضریب جینی ما 41 تا 42 صدم است، در حالی که در هلند و سوئد 20 تا 25 صدم است و ما اسم آنها را سرمایه‌گذاری می‌نامیم، اما در حقیقت بازار اجتماعی‌گرا هستند.

وی در ادامه گفت:‌ در شرایط خاص اگر تورم صفر باشد و اعتیاد و تبعیض جنسیتی در کار نباشد، قطعا ارائه یارانه نقدی بهتر است.

وی ادامه داد: اما اگر فرض کنیم که 50 درصد سرپرستان خانوار دچار اعتیاد باشند و این یارانه نقدی را در جایی که هدف ما است،  هزینه نمی‌‌شود، پس ارائه سبد کالا و بن کالا بهتر است.

حسین راغفر در ادامه این مناظره گفت:سیاست های اقتصادی  دولت قبلی اشتباه بوده و مردم را به دریافت پول نقد معتاد کرده اند . 

در ادامه علیرضا محجوب نماینده مجلس تاکید کرد :من معتقد نیستم که غیر از کار به هیچ بهانه دیگری پول به مردم داده شود.

وی گفت: از انحرافاتی که در دولت قبل حاصل شد این بود که یارانه غیرنقدی را به نقدی تبدیل کردیم و امروز کسی مایل نیست، یارانه‌اش حذف شود، در حالی که این موضوع علیه کارگرها و فقرا است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این شرایط کارگران از حداکثر تلاش خود استفاده می‌کنند، اما باز درآمد چندانی ندارند؛ ما در گذشته اشتباهی کردیم که امروز تاوان آن را می‌دهیم.

 در ادامه این برنامه عبدالرضا مصری نماینده مجلس گفت: صحبت از خط فقر دردی را درمان نمی کند و اینجانب زمانی که وزیر بودم درباره بررسی موضوع خط فقر می‌گفتم که بیان کردن یک رقم صرفا چه فایده‌ای برای مردم دارد، بلکه بهتر است درباره رفع فقر عمل کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: ‌متاسفانه سیاستی غلط که در دولت‌‌ها دنبال می‌شود، این است که دولتمردان تمام تلاش خود را می‌کنند تا عملکرد دولت قبلی را بد جلوه دهند، اگر یارانه نقدی غلط بود،‌ پس چرا این دولت آن را دنبال می‌کرد.

در ادامه مصری گفت: یکی از مسائل مهم عدم وجود بانک اطلاعاتی دقیق است که در کشور برای توزیع مزیت‌ها نیازمند آن هستیم.

وی افزود: بجای اینکه یارانه نقدی به یک دهک خاص و هدف تعلق بگیرد، به 8 دهک تعلق گرفت و نحوه توزیع یارانه‌ها از همان ابتدا غلط بود و با توجه به ادامه دار شدن آن نمی‌شود آن را متوقف کرد. بنابراین اگر بانک اطلاعاتی داشته باشیم، مثلا در جامعه کارگری 500 هزار تومان دریافت کنند، تنها به آنان یارانه تعلق می‌گیرد.

***فقر در کشور مزیت شده است

بر اساس این گزارش حسین راغفر اقتصاددان در پاسخ به سؤالی با اشاره به اینکه تنها 25 تا 30 میلیون  نفر مستحق دریافت یارانه نقدی هستند، گفت: از محل جمع‌آوری یارانه باید 3 روش توزیعی که یکی از آنان بخش تولید است، تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای پیشرفته دنیا کمک به تولید مطرح است، گفت: به عنوان مثال در سال 2013 آلمان 27 میلیارد یورو معادل 40 میلیارد دلار به صنعت تولید یارانه نقدی بابت دستمزد پرداخت شد تا این صنعت در دنیای پررقابت عقب نماند.

راغفر گفت:‌در کشور ما تنها 30 میلیون نفر مستحق دریافت یارانه هستند.

در ادامه این برنامه، عبدالرضا مصری با بیان اینکه در کشور ما توزیع مزیت به صورت فراخوان امکان‌پذیر نیست، گفت: فراخوان در کشور ما امری اشتباه است و جواب نمیدهد به عنوان مثال در سوئیس دو فراخوان داده شد که با وجود انتفاع مردم از این تصمیمات، در نظرسنجی مردم به آن رأی مخالف دادند که یکی از آنان این بود که آب با وجود 2200 میلیمتر بارندگی رایگان شود و دیگری کاهش یک درصدی مالیات بود و مردم کشور با آن مخالفت کردند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما کاری می‌شود که فقیر شدن دارای ارزش می شود و مزیت شده است  به طوری که همه بگویند نداریم و باید از مزیت‌ها استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش ترکمانی گفت: چند اشکال اساسی در تجربه توزیع سبد کالا وجود دارد که یکی از آنان قابل نقد بودن معیار شناسایی خانوار بود و دیگر اینکه اعضای هیأت علمی و نیروهای مسلح به جای جامعه کارگری در اولویت بودند.

این اقتصاددان ادامه داد: بهتر بود اعلان همگانی می‌شد تا افرادی از لیست دولت جا نمانند و این همه استرس و اضطراب بوجود نمی‌آمد.
در ادامه مصری گفت :با روان جامعه نمی شود بازی کرد و امروز تصمیم گیری باید بر مبنای تطلاعات باشد.


 انتهای پیام/
برچسب ها: مناظره ، سبد ، کالا ، توسعه ، اشتغال ، مسکن ، ملت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار