مدير کل دفتر آموزش، تحقيقات و فناوري از ايجاد مرکز توسعه فناوري سامانه‌هاي انتقال برق خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون) ، حسين بنکداري يكي از دغدغه‏‌هاي مهم در زمينه صادرات برق را انتقال توان در حجم بالا و در مسافت‌هاي طولاني بيان کرد و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتي، مقوله صادرات انرژي به کشورهاي همسايه به وزارت نيرو محول شده و صادرات انرژي نيز منوط به يکپارچه شدن شبکه برق کشور با شبکه برق کشورهاي همسايه است.

وي افزود: راهکار اصلي در اين زمينه استفاده از فناوري‌هايي است که توان انتقال برق در احجام بالا و مسافت‏‌هاي طولاني را داشته باشد.

بنکداري با بيان اينکه استفاده از فناوري‌هاي EHVAC و HVDC براي انتقال برق موجب افزايش بازدهي سامانه، انتقال توان بيشتر در مسافت‌هاي طولاني‌تر، صرفه‌جويي اقتصادي و بهره‌وري سامانه انتقال مي‏‌شود، گفت: بالا رفتن حجم توان‌هاي انتقالي بين مراكز توليد و مصرف، افزايش استفاده از انرژي‌هاي تجديد‌پذير و فاصله مراكز توليد اين انرژي‌ها تا نقاط بار، از رويكردها به فناوري انتقال توان در حجم بالا و در مسافت‌هاي طولاني است.

وي ادامه داد: استفاده از فناوري انتقال برق در حجم بالا و مسافت‏‌هاي طولاني موجب تبديل شدن ايران به قطب صادرات برق در منطقه و تحقق سياست‏‌هاي اقتصاد مقاومتي مي شود.
بنکداري با اشاره به عملياتي شدن انتقال برق با استفاده از فناوري‌هاي EHVAC و HVDC، گفت: ايجاد مرکز توسعه فناوري سامانه‌هاي انتقال برق به تصويب رسيد تا زمينه‏‌ها و بسترهاي لازم به منظور ورود دانش فني به کشور و بومي‏‌سازي و تجاري‏‌سازي اين فناوري تسهيل شود.

مديرکل دفتر آموزش، تحقيقات و فناوري وزارت نيرو گفت : پژوهشگاه نيرو به همراه ساير بخش‏‌هاي ذيربط و با هماهنگي نخبگان صنعت برق تا چهار ماه آينده نقشه راه مرکز توسعه فناوري سامانه‌هاي انتقال برق را تهيه و تدوين مي کند به گونه‏‌اي که مرکز در قالب کنسرسيومي متشکل از شرکت‏‌هاي صنعتي، دانشگاه‏‌ها و مراکز پژوهشي با مديريت وزارت نيرو تاسيس شود.

وي افزود: پژوهش در زمينه سامانه‌هاي انتقال برق، تحقق ايده تا پديده و تجاري‏‌سازي فناوري از ماموريت‏‌هاي اساسي مرکز مذکور خواهد بود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار