منطقه "صوفی کم" از مناطق شکار ممنوع تحت حفاظت سازمان محیط زیست است که پتانسیل تبدیل به منطقه حفاظت شده را دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، منطقه صوفی کم با مساحتی حدود 33 هزار هکتار در شمال استان گلستان و شمال شهر گرگان قرار گرفته و به مرز ایران و ترکمنستان وصل است. این منطقه از سال 86 پس از مطالعه و بررسی و تصویب شورای عالی محیط زیست تحت عنوان منطقه شکار ممنوع تحت نظارت اداره کل  محیط زیست استان گلستان قرار گرفته است.
 
براساس این گزارش؛ صوفی کم دارای شرایط و موقعیت خاصی شامل دشت‌های مسطح و باز و تپه‌های کم ارتفاع است. اقلیم منطقه از گرم و خشک تا ملایم مدیترانه‌ای متغیر است و پوشش گیاهی منطقه گیاهان شورپسند هستند.
 
این گزارش می‌افزاید؛ جمع شدن سیلاب‌های فصلی سبب ایجاد زیستگاه‌های مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و برخی دیگر از پرندگان کنار آبزی در بهار و تابستان مانند چوپا و سلیم کوچک و نیز گونه‌های زمستان‌گذران مانند فلامینگو، قو، انواع مرغابی، غاز، انواع آب چیلک، کاکایی‌ها و پرستو شده است.
 
لازم به ذکر است؛ این منطقه از مسیرهای مهاجرت گونه‌های در خطر انقراض مانند هوبره، زنگوله بال، با قرقره، شکم سفید و گونه‌‌های پرندگان شکاری مانند بالابان، شاهین، انواع سنقر، دلیجه، ترمتای، قرقی و لیل است.
 
همچنین منطقه شکار ممنوع صوفی کم یکی از زیستگاه‌های اصلی گونه حمایت شده و نادر روباه ترکمنی است؛‌ خزندگان منطقه شامل برنجه (وارانوس)، آگامای سفید و آگامای چابک است. انواع بیشماری از حشرات در این منطقه وجود دارد که وجود آنها برای این اکوسیستم به دلیل تغذیه پرندگان و خزندگان از آنها بسیار اهمیت دارد.
 
بر اساس این گزارش، حدود 170 گونه گیاهی در این منطقه شناخته شده است که درختچه گز، گل لاله و آلاله، انواع  گونه‌های علفی، انواع درمنه، خارشتر و انواع علف‌های شورپسند از جمله این گیاهان هستند. از پستانداران منطقه می‌توان به شغال، گراز، خرگوش، تشی و انواع جوندگان اشاره کرد.
 
گفتنی است، به دلیل نزدیکی این منطقه به تالاب‌های بین‌المللی گمیشان، آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و نقش حمایتی در تغذیه و زادآوری گونه‌های آبزی و کنارآبزی این منطقه دارای ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی است و پتانسیل تبدیل به منطقه حفاظت شده را دارد.

گزارش از: هراتیان
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار