مجمع اقتصادی بین المللی روز پنجشنبه در سن‌پترزبورگ روسیه گشایش یافت و شرکت‌های آلمانی که در فضای بحران اوکراین و تهدید به گسترش تحریم‌ غربی‌ها بر ضد روسیه، نگران حفظ مشارکت گسترده خود با روسیه هستند، این مجمع را فرصتی خوبی برای گفتگو در این باره می دانند با این حال برای شرکت نکردن در این مجمع با فشار آمریکا مواجه شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نزاویسمایا گازتا ،نزدیک به 200 شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های آلمانی در قالب کمیته اقتصادی آلمان برای شرق اروپا به ریاست اکهارد کورد در این مجمع حضور دارند.

دولت اوباما حضور شرکت‌های آمریکایی را در این مجمع ممنوع کرد.
با در نظرگرفتن عمق مشارکت تجاری روسیه و آلمان، واشنگتن همچنین شرکت‌های آلمانی را تحت فشار گذاشت.

به نوشته روزنامه بیلد، مقامات آمریکایی به شرکت‌های آلمانی هشدار دادند شرکت آنها در این مجمع ممکن است بر روابط شان با آمریکا تأثیر منفی بگذارد.

برلین خود می گوید دولت فدرال شرکت‌ها را تحت فشار نگذاشت تا آنها را مجبور کند از شرکت در مجمع سن‌پترزبورگ به علت بحران اوکراین صرف‌نظر کنند.

اما مدیران کمیته اقتصادی آلمان برای شرق اروپا روز دوشنبه به ساختمان صدرات اعظمی فدرال آلمان احضار شدند. به گفته آندرس متس سخنگوی کمیته اقتصادی آلمان برای شرق اروپا، آنها با مشاوران صدراعظم آلمان در امور خارجی و اقتصادی نشست داشتند و آنگلا مرکل خود در این نشست حضور نداشت.

به گفته سخنگوی دولت آلمان، این مشاوران موضع دولت را در قبال بحران اوکراین و روابط بین دو کشور در سیاست خارجی به اطلاع کارفرمایان رساندند.

به گفته این منبع، تصمیم‌گیری در خصوص شرکت کردن یا نکردن در مجمع سن‌پترزبورگ به خود این رؤسا واگذار شد و هیچ توصیه‌ای به آنها در این خصوص نشد.

اما وقتی زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان به تشدید تحریم‌ها علیه روسیه تهدید می کند و آمریکایی‌ها به آنها در خصوص ضررهای سنگین تجاری هشدار می دهند، انتخاب برای این کارفرمایان دشوار می‌شود. در نهایت بیشتر مدیران شرکت‌های بزرگ آلمانی از جمله شرکت‌های فعال در زمینه انرژی و خودروسازی شخصا از شرکت در این مجمع خودداری کردند اما نمایندگانی را فرستادند.

به گزارش ریانووستی از مسکو، تحلیل‌گران معتقدند واقع‌گرایی، ابتکار و آینده‌نگری در دنیای بازرگانی در آلمان از بین نرفته است.

یورگن فیچن رئیس فدراسیون بانک‌های خصوصی آلمان اعلام کرد چشم‌پوشی از همه آنچه که اقتصاد آلمان با همکاری طولانی مدت با روسیه ساخته است، اشتباه بزرگی خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار