کنگره آمریکا شب گذشته قانونی درباره عملکرد دستگاه های جاسوسی این کشور تصویب کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس این مصوبه که با 303 رای موافق و 121 رای مخالف به تصویب رسید، شنود گسترده مکالمات تلفنی در آمریکا اصلاح می شود. این اقدام، نخستین اقدام برای نظارت بر فعالیت سازمانهای اطلاعاتی آمریکا از زمان افشاگری های ادوارد اسنودن در یک سال پیش است. ادوارد اسنودن فاش کرد که سازمان امنیت ملی آمریکا به صورت گسترده به پایش اطلاعاتی و جمع آوری انبوهی از اطلاعات اعم از مکالمات تلفنی مبادرت می کند.

این قانون جدید، به اقدامات سازمان امنیت ملی آمریکا در جمع آوری انبوه اطلاعات از طریق تلفنهایی که میلیونها آمریکایی انجام می دهند و این اطلاعات جمع آوری شده را برای مدت دست کم پنج سال نگهداری می کنند پایان می دهد. براساس این مصوبه، شرکت های مخابرات، اطلاعات مذکور را برای هجده ماه نگهداری می کنند و سازمان امنیت ملی آمریکا فقط در صورتی می تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد که حکم قضائی دریافت کند و علت آن نیز ملاحظات امنیتی در کشور باشد.

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا گفته است می خواهد به این شیوه از عملکرد سازمان امنیت ملی آمریکا پایان بدهد. شماری از اعضای کنگره آمریکا می گویند این شیوه برای تامین امنیت کشور ضروری است اما عده ای دیگر می گویند این اقدامات سازمان امنیت ملی آمریکا، ناقض حریم شخصی و آزادی های مدنی شهروندان آمریکایی است که در قانون اساسی کشور به آن تصریح شده است. منتقدان این اقدامات می گویند قانون جدید نیز با تغییراتی که در آن ایجاد شد، ضعیف شد.

پس از تصویب این قانون در مجلس نمایندگان، این مصوبه به سنا فرستاده می شود و در صورت تایید در این نهاد قانونگذاری به میز رئیس جمهور می رسد و در صورت امضای او ، قانون نهایی می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار