روزنامه نیویورک تایمز نوشت: به غیر از باراک اوباما، رئیس جمهور بیشتر مردم آمریکا هم با مداخله نظامی مستقیم در سوریه مخالفند و راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "جاناتان استیونسون" افزود: آنها حق دارند که با درگیر شدن کشورشان در جنگ دیگری در خاورمیانه با عواقب غیرقابل پیش بینی مخالفند اما اوضاع سوریه آنگونه که برخی فکر می کنند نیست و کمک نظامی محدود و محتاطانه به مخالفان این کشور می‌تواند احتمال موفقیت دیپلماسی را افزایش دهد. 

نیویورک تایمز نوشت: درست است که سران ارشد القاعده از تروریست‌های سوریه خواسته اند تمام توجه خود را بر روی سرنگون کردن بشار اسد متمرکز کنند اما سران ارشد این گروه نسبت به گذشته از نفوذ کمتری در میان اعضای وابسته برخوردارند. به عنوان مثال داعش از پذیرش توصیه های سران القاعده در زمینه های مختاف سر باز زده است. اکنون به نظر می رسد این گروه درحال برقراری روابط نزدیکتر با یکی دیگر از گروه های قدرتمند وابسته به القاعده است که مقر اصلی آن در یمن قرار دارد و رهبرش اشاره کرده است که احتمالا این دو سازمان باهم ادغام خواهند شد. هرگونه اتحادی میان این دو گروه به معنی چالش بزرگی برای امنیت آمریکا خواهد بود. 

درحال حاضر هرچقدر هم که یمن آشوب زده باشد اما دولت آن با نیروهای آمریکایی همکاری نزدیکی دارد و توانسته فعالیت های القاعده را در شبه جزیره عربستان مهار کند. حال اگر بتواند از طریق اتحاد با کشور اسلامی عراق و سوریه به پایگاه جدید و منابع متعدد سوریه دسترسی پیدا کند، برای حمله به اهداف آمریکایی نیز قدرت بیشتری خواهد یافت. در نتیجه روش هایی که آمریکا برای دفاع در برابر شاخه های القاعده به کار می گیرد اثری بخش خود را از دست خواهد داد. 
تمام مطالبی که بیان شد، باراک اوباما را در اوضاع دشواری قرار داده است. این بدین معنی نیست که اوباما باید تسلیم شود بلکه نه تنها به برکناری اسد از قدرت کمک می کند باید اطمینان یابد که فرد دیگری جایگزین دولت اسد می شود. 

به اعتقاد نویسنده اکنون بعید به نظر می رسد که دیپلماسی بتواند به تنهایی راه به جایی ببرد. آمریکا باید گام را فراتر بگذارد و به طور مخفیانه به گروه های تروریستی سوریه کمک کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار