تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: زهد و دوری از دنیا‌زدگی همراه با دور شدن از دلبستگی‌های دنیوی به حیات مبارک آیت‌الله مشگینی جلوه و شکوه جهانی بخشید و همواره از این شخصیت به نیکی یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ آیت‌الله محمد محمدی ری شهری امروز در کنگره آیت‌الله مشگینی در اردبیل اظهار داشت: بی تردید یکی از فقهای بزرگ و مفاخر سرزمین ما شخصیت برجسته آیت‌الله مشگینی است که همواره به عنوان یکی از مفاخر عالم تشیع و اسلام شهرت عام و خاص دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره و تکریم و تجلیل از شخصیت علمی، فقهی و زهد آیت‌الله مشگینی ایده و روشی شایسته و مطلوب و حرکتی مناسب به شمار می‌رود، تصریح کرد: بنده از سال 45 از نزدیک با آیت‌الله مشگینی آشنایی داشتم و از بخش‌های مختلف زندگی و درس آیت‌الله مشگینی الگو و الهام گرفتم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه داد: این شخصیت از نظر علمی، اخلاقی و سیاسی دارای برجستگی‌های خاص است.

آیت‌الله ری ‌شهری افزود: برجسته‌ترین نقاط علمی آیت‌الله مشگینی اهمیت دادن ویژه به قرآن و حدیث بود به طوری که آیت‌الله مشگینی همواره علما و طلاب را به فراگیری قرآن، حدیت و اهتمام به این جایگاه ارزشمند فرا می‌خواند تا طلاب در سایه قرآن و احادیث نورانی اهل بیت به نقطه مطلوب فضیلت و کرامت برسند.

وی انتشار 50 جلد کتاب از آثار آیت‌الله مشگینی را یادآور شد و تاکید کرد: بخش عمده‌ای از تالیفات ایشان در حوزه قرآن و حدیث است به طوری که آخرین اثر به یادگار مانده از این فقید عالم تفسیر روان قرآن بود که همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

آیت‌الله ری شهری گفت: از نظر علمی الگوگیری این شخصیت و اهمیت دادن به طلبه‌ها حائز اهمیت است به طوری که ایشان علم را برای عمل می‌خواستند و از طلاب انتظار داشتند به شکل کاربردی در حوزه علم وارد شده و در همین راستا رسائل و مکاتب جدید تالیف کردند تا فرصت علما و طلاب صرف آموختن مسائل کهنه و قدیمی نشود.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مشگینی آموختن مسائلی مربوط به 200 تا 300 سال قبل را نیاز جامعه نمی‌دانستند بلکه سعی می‌کردند متناسب با نیاز جامعه کتاب‌ها را سهل و ساده بنویسد تا در اختیار علما قرار گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) سیره علمی آیت‌الله مشگینی را پرکاری و دور شدن از اتلاف وقت بیان کرد و افزود: این عالم فقید در اهمیت قائل شدن به زمان همواره پیشقدم بودند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، آیت ، الله ، مشگینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.