رئیس نهضت سوادآموزی از تنظیم لایحه‌ای برای اعمال محدودیت برای افراد بیسواد برای تصویب در هیئت دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  علی باقرزاده در گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به حدود 50 درصد جمعیت بیسواد بالای 50 سال در کشور اظهار کرد: برای ریشه‌کنی بیسوادی ناگزیر به حرکت در جهت آموزش فرد به فرد و تقاضا محور هستیم.

وی با اشاره به نقش منفی بیسوادی و کم‌سوادی در توسعه پایدار افزود: آمار رسمی نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از افراد جامعه توانایی لازم برای مشارکت در فرایند توسعه پایدار را ندارند.

باقرزاده سوادآموزی را یکی از موضوعات اولویت‌دار جهانی دانست و گفت: اگر افراد کم‌سواد متناسب با شاخص‌های توسعه رشد نکنند، خود به خود از گروه‌های مشارکت در فرآیند توسعه پایدار حذف می‌شوند.

وی ادامه داد: سوادآموزی و ایجاد مهارت‌های پایه صرفا یک موضوع آموزشی نیست که مربوط به سازمان نهضت سوادآموزی باشد، بلکه نیازمند عزم عمومی، بسیج همگانی و مشارکت موثر دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس نهضت سوادآموزی از تنظیم لایحه‌ای برای اعمال محدودیت برای افراد بیسواد برای تصویب در هیئت دولت خبر داد و افزود: محدودیت‌هایی از قبیل برداشت یارانه به شرط باسواد بودن اعضای خانواده و استفاده از مجوزهای دولتی به شرط باسواد بودن افراد است.
وی همچنین از اعمال مشوق‌هایی برای افراد بی‌سواد برای سوادآموزی خبر داد و گفت: اگر کشاورزی با سواد باشد به مدت دو سال از تخفیف بیمه کشاورزی بهره‌مند می‌شود.

باقرزاده با اشاره به پیامدهای بی‌سوادی برای جامعه خاطرنشان کرد: طبق آمار 30 درصد بزهکاری توسط افراد بیسواد و زیر پنجم ابتدایی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین کمیت و کیفیت تولید، بهداشت فردی و اجتماعی، بهداشت زیست محیطی، انضباط و قوانین اجتماعی (آداب زندگی ، شهروند مطلوب) و انتخاب اگاهانه در زندگی و اجتماع ارتباط مستقیمی با میزان دانش و سواد افراد دارد.

رئیس نهضت سوادآموزی از طرح تحول آفرین در برنامه سوادآموزی خبر داد و گفت: طرح باسواد کردن اولیای بیسواد دانش‌آموزان با محوریت مدرسه و استفاده از دانش‌آموزان برای شناسایی و جذب اولیا و نیز باسواد کردن کودکان و نوجوانان 10 تا 20 ساله با هدف حمایت از کودکان کار و معلول صورت می‌گیرد.

وی مخاطب محور کردن سوادآموزی را از جمله برنامه‌های این سازمان دانست و افزود: یکی از دلایل بی‌سوادی، بی‌رغبتی مردم است که در این ارتباط اصلاح محتوای آموزشی و بازتالیف کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گرفته است.

باقرزاده اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با توسعه آموزش‌های پیش از دبستان و افزایش جذب کودکان لازم‌التعلیم صورت گرفته تا بتوانیم بیسوادی را در کشور کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه حرفه آموزی در سوادآموزی مسئله مهمی است، افزود: حدود 40 میلیون باسواد غیرمحصل داریم و سهم افرادی که به پایان متوسطه رسیده‌اند، پایین است.

باقرزاده تعداد باسوادان در مقاطع مختلف را 10 میلیون نفر دارای مدرک ابتدایی، 9 میلیون نفر مدرک راهنمایی، 13میلیون نفر متوسطه و شش میلیون و 300 هزار نفر را دارای تحصیلات دانشگاهی اعلام کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اعمال ، محدودیت ، تصویب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار