وزارت خارجه آمریکا این بار با واکنش به خبر بازداشت دست‌اندرکاران تهیه یک کلیپ مبتذل، مداخلات خود را در امور داخلی ایران پیگیری کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، "جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری در اظهاراتی مداخله‌جویانه به دستگیری سازندگان کلیپ مبتذل ایرانی واکنش نشان داد.
 
ساکی مدعی شد: گزارش هایی درمورد آزادی این جوانان دریافت کرده‌ایم که هنوز تایید نشده هستند. با این حال معتقدیم که آزادی‌بیان باید برای همه ایرانیان تضمین شود. در صورتیکه این جوانان هنوز در بازداشت هستند، ما خواستار آزادی آنان هستیم.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش از اظهارات منتشر شده از توئیتر منتسب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، که گفته بود "ما نباید درباره رفتارهای ناشی از شادی سختگیر باشیم" حمایت کرد.
 
ساکی در حالی چنین واکنشی داشته که  نیروهای امنیتی شیکاگو روز گذشته دست‌کم 100 نفر از تظاهرکنندگان را در مقابل ساختمان مک‌دونالدز دستگیر کرده‌اند.

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آزادی خبرنگاران بازداشت شده در اوکراین را خواستار شد.

ساکی درباره بازداشت چند خبرنگار در اوکراین از جمله دو خبرنگار روسی و اینکه آیا آمریکا از نفوذ خود برای آزادی آنها استفاده خواهد کرد یا نه گفت: ما هر گونه بازداشت خبرنگاران را محکوم می کنیم و معتقدیم شرایط فعالیت خبرنگاران واقعی باید فراهم باشد اما اطلاعات جدیدی در این خصوص و شرایط بازداشت آنها ندارم. ما از مقامات اوکراین می خواهیم درباره این حوادث تحقیق و اگر آنها خبرنگارا واقعی هستند و دخالتی در هیچ اقدام غیرقانونی نداشته اند آنها را آزاد کنند.

وی گفت هنوز گزارش مشخصی که نشان دهد نظامیان روس درحال عقب نشینی از مرز اوکراین هستند به دست ما نرسیده است.

ساکی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تحرکات روسیه در مرز اوکراین گفت: بله، روسیه فعالیت هایی در مرز با اوکراین دارد اما هنوز برای سخن گفتن درخصوص عقب نشینی این نیروها زود است. ما از هر گونه اقدام در این جهت استقبال می کنیم. گزارشها نشان می دهد تحرکات نظامی در مرز با اوکراین وجود دارد اما نمی توانیم بگوییم که عقب نشینی است یا پیشروی به طرف مرز است. ما جزئیات بیشتری در این خصوص در اختیار نداریم.
 
وی در پاسخ به سوال درباره اظهارات وزیر کشور اوکراین که گفت جدایی طلبان منطقه شرقی اوکراین به حمله تهدید کرده اند و این اقدامات ممکن است انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه را با مشکل مواجه کند ، گفت : همانطور که در روزهای گذشته گفته ام بیشتر مناطق اوکراین آرام است و اطلاعات تایید شده ای داریم که همکارانمان در سازمان امنیت و همکاری اروپا آن را ارائه کرده اند و نشان می دهد تنها در برخی مناطق مشکلاتی وجود دارد و ما آن را از نزدیک دنبال می کنیم. ما از روسیه و جدایی طلبان می خواهیم از دست زدن به هر اقدامی که مانع از رای دادن اوکراینیها شود خودداری کنند. آمادگیها و مقدمات برگزاری این انتخابات صورت گرفته است و بیش از هزار ناظر از سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیته های انتخاباتی بر این انتخابات نظارت می کنند تا شهروندان اوکراینی بتوانند به حق خود در رای دادن برسند.

ساکی در پاسخ به اینکه آیا به رای دادن اوکراینی ها در مناطق شرقی نیازی است یا نه ، گفت : مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در همه مناطق شرقی اوکراین از جمله مناطقی که در آنها نگرانیهایی وجود دارد و شاید اوکراینیهای این مناطق نتوانند به پای صندوقهای رای بروند فراهم شده است ، بنابراین رای گیری در همه مناطق درنظر گرفته شده است و به مناطق مشخصی محدود نمی شود.

ساکی در پایان درباره جاسوسی الکترونیکی چین گفت: تلاش در این خصوص در چارچوب کمیته امنیت الکترونیک ادامه داد و طبعا رئیس جمهور ، وزیر خارجه، جان کری و دیگر سازمان ها نگرانی زیادی در این خصوص دارند و اقدامات قانونی از طریق وزارت دادگستری صورت گرفته است. مدارک نشان می دهد چین در این خصوص دست داشته است اما معتقدم گفتگو تنها راه پیشرفت است. ما هنوز پیشرفتی در این خصوص که در سالهای اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است به دست نیاورده ایم و برای همین این کمیته را تشکیل دادیم اما برخی از چینی ها با سرقت اطلاعات محرمانه آمریکا قوانین را نقض کرده اند. راههای مختلفی وجود دارد که ما آنها را دنبال می کنیم اما تصمیم در خصوص محکومیت مجرمان مربوط به دستگاه قضایی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در این خصوص به دولت چین پیشنهادی داده اید گفت: ما همواره پیش از متهم کردن یا محکوم کردن با دولتهای دیگر تماس داریم و این مسئله نیز با مسائل دیگر تفاوتی ندارد. زمانی که افرادی محکوم شوند ما تحویل آنها را خواستار می شویم تا آنها را به صورت قانونی محاکمه کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
بهتر است این خانم به جنایات هم وطنان جنایتکارش در شرکت بلک واتر در اوکراین دخالت کند که مردم بی گناه را کشتندو آتش زدند. واقعا پر رویی و وقاهت هم حدی دارد.
آخرین اخبار