شیوا با اشاره به اعلام مخالفت دولت و شورای رقابت با افزایش قیمت خوردو، گفت: جلسه هفته آینده این شورا، با محوریت "قیمت‌گذاری خودرو" با توجه به نظرات دولت برگزار خواهد شد.

رضا شیوا رییس شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: در جلسه امروز بحث و بررسی در مورد قیمت خودرو ادامه یافت و هیچ گونه تصمیم‌گیری در این خصوص نهایی نشد.

وی در خصوص علت نهایی نشدن بحث قیمت خودرو در جلسه امروز شورای رقابت تصریح کرد: این موضوع به علت سخنان دکتر نوبخت سخنگوی دولت در خصوص عدم افزایش قیمت خودرو بوده زیرا اعضاء همگی اعلام کردند که در مورد اظهارنظر سخنگوی دولت اطلاع دقیقی در دست ندارند به همین علت مقرر شد اطلاعات لازم در این مورد جمع‌آوری شود شاید دولت تصمیم جدیدی برای خودرو گرفته است.

رئیس شورای رقابت با بیان آنکه بانک مرکزی در خصوص ارائه تورم بخشی خودرو به شورای رقابت نهایت همکاری را داشته است گفت: تورم بخشی خودرو از سوی بانک مرکزی به این شورا ارائه شده ضمن آنکه کارشناسان بانک مرکزی همکاری بسیار صمیمانه‌ای با شورای رقابت دارند.

شیوا افزود: رقم تورم بخشی مربوط به خودرو در هفته آینده اعلام می‌شود اما در کنار تورم بخشی باید در نظر داشت که بحث کیفیت و دو متغیر دیگر بر اساس دستورالعمل اصلاح شده تعیین قیمت خودرو به موضوع تعیین قیمت خودرو اضافه شده که رقم‌شان قابل توجه است.

*خودروسازان باید هزینه های خود را کاهش دهند

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران، در خصوص علت مقاومت خودروسازان در برابر تعیین قیمت خودرو اظهار داشت: خودروسازان مدعی‌اند که در حال زیان کردن هستند؛ هر بنگاه اقتصادی که زیان بدهد دنبال جبران زیان خود است که راحت‌ترین راه حبران زیان افزایش قیمت کالا محسوب می‌شود.

شیوا تصریح کرد: اگر در رابطه با بحث قیمت خودرو، خودروسازان خوب بیندیشند راه‌های دیگری هم در خصوص کنترل هزینه‌ها وجود دارد در مورد افزایش قیمت خودرو باید دید که آیا بازار کشش لازم را در کنار انتظارات مردم دارد یا خیر؟ کاهش هزینه‌ها یکی از مسائل مهم در بنگاه‌های تولیدی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

شیوا با بیان آنکه در حال حاضر خودروسازان از تمام ظرفیت‌های خود برای تولید استفاده نمی‌کنند عنوان کرد: هم‌اکنون خودروسازان باید یک هزینه ثابت بابت تولید خودرو بپردازند و این هزینه ثابت متأسفانه تعداد کمتری را شامل می‌شود که اگر حجم تولید بالا برود این هزینه سرشکن شده و در نهایت منجر به جبران زیان خودروسازان می‌شود.

* تعرفه بالای خودروهای وارداتی، خودروسازان را از پیشرفت و رقابت بازداشته است

وی در پاسخ به این موضوع که با ورود خودروسازان اروپایی و آسیایی آیا شاهد شکستن قیمت‌ها در بازار داخل خواهیم بود یا خیر؟ اظهار داشت: یکی از اقدامات خوبی که از سوی شورای رقابت پیشنهاد شد کاهش تعرفه خودروهای 2000 سی‌سی وارداتی بود زیرا بیشترین میزان مصرف خودرو مربوط به خودروهای با مصرف زیر 2000 سی‌سی است که در حال حاضر تولید آنها در داخل کشور از نظر کیفیت در بدترین شرایط قرار دارد.

رئیس شورای رقابت افزود: به همین علت این شورا پیشنهاد کاهش تعرفه خودروهای 2000 سی‌سی وارداتی را ارائه کرد تا شاید با واردات این خودورها، تولیدکنندگان داخلی هم تکانی به خود برای کیفی‌سازی و برآورد انتظارات مردم بدهند. 

شیوا تصریح کرد: باید حداقل استانداردها در تولید خودروهای داخلی رعایت شود که متأسفانه در حال حاضر این موضوع در بدترین شرایط قرار دارد.

وی گفت: اگر خودروسازان خارجی وارد کشور شوند در صورت بالا بودن تعرفه خودروهای وارداتی، خودروسازان داخلی توان رقابت و پیشرفت ندارند به همین علت باید تعرفه متوازن برای خودروهای خارجی در نظر گرفته شود تا خودروهای داخلی بتوانند پیشرفت کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: خودرو ، قیمت ، شورا ، رقابت ، دولت ، بازار ، گرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۱:۳۷ ۰۴ تير ۱۳۹۳
کم مردمو بازیچه خودتون کنید آخه جیب شما کی میخواد پر بشه مردمو بیچاره کردید خسته نباشید تازه ترمزو کشیدید که پراید شده 22 میلیون تازه با کلی افتخارم میگنش خجالت داره به قران ادم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۶:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
خیلی جای تاسفم که تو این مملکت یک اداره یا وزارتخانه زورش به خودروسازان نمی رسه - البته چون جیب خودشون هم...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
تنها راهش اینه که مردم نخرن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۱:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
میگم این خودرو سازها که این اهن پاره های بی امن رو به مردم میندازن هی هم قیمتا رو بالا میبرن بعدشم میگن برا ما نمیصرفه یکبار دولت دره این خودرو سازیشونو تخته کنن لااقل از بیرون بیارن هم قیمتش مناسبه هم امنییت دارن هم قیمتاشونو ماه به ما بالا نمیبرن هم تحریم ندارن هم سوختشون گران نمیشه که قیمتشون گران بشه خلاصه اخه زورگی که نمیشه که خودروساز شودو خونه مردمو تو شیشه کرد اقا ما این جور خودرو سازیه ملی رو نمیخواهیم به کی بگیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۲۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
چرا به شعور ملت توهین میکنید پراید 7تومنی شده 21 تومن 300درصد شده حالا بیاید 11 تومن هم قیمتشو کم کنید باز 3تومن گرون کردید خدارو خوش نمیاد با حقوق 600 هزاری کارگری از گلو زن و بچه مردم ببرید بزنید به جیبتون.... وجدانتونو بیدار کنید که تقاصشو خدا از زندگیو زن و بچه تون نگیره....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
الان چند ساله که اینووو میگن!من
باورم نمیشه!!!!دس بردارین 6میلیون میره بالا بعد 1تومن میارنش پایین!
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۰:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
معلومه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
تعرفه واردات خودرو را بردارید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۲:۲۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
چرا در مورد کارت موتورسیکلت هایی که سوزانده شده اند هیچ خبری نیست مگر نمی گویند اسقاطی هستند چرا حد اقل یه هفته قبل از سوزاندن کارتهایشان برای وضعیتشان تکلیفی تعیین نشده خبری داده نشده چرا اینقدر مردم را اذیت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
شاید بد نباشد دولت تدبیر سری هم به بازار خودرو بزند چون دیگر خرید اتومبیل برای اقشار کم درامدبه آرزویی دست نیافتنی شده
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۰۰:۱۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
ترمز کشیدن فایده نداره باید چند کیلومتر هم دنده عقب بیان .
پراید 21 میلیون تومان ستمه ستم ...
10 میلیون هم بشه بازم زیاده ولی خوو میشه این قیمتو هضمش کرد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
ترمز چی رو اخه کشید. پراید 22 تومن دیگه بیشترم میخوای بشه.قرار بود 15 اردیبهشت مشخص بشه بعد امروز حالا هفته بعد؟ سه روزه سودهای بانکی رو کم کردین...
آخرین اخبار